THE ESSENCE AND IMPORTANCE OF THE ENTERPRISE’S MARKETING SECURITY IN THE DIGITAL ENVIRONMENT
Abstract
The article outlines the actualization using of digital and interactive technologies of industry 4.0 in the enterprise’s marketing activities, identifies the need to apply the achievements of the digital environment in the process of marketing business entities. To disclose the purpose of the study, the main areas of modern enterprise marketing were defined: advertising and promotion, sales and service, marketing research, public relations, selection and selection of markets, socio-ethical development, brand management, digital interaction, market analytics and business intelligence, innovation. Two groups of factors influencing the formation of these marketing activities of an enterprise were allocated. According to these directions, the main types of implementing digital marketing of a modern enterprise were grouped, including: enterprise website and its search engine optimization, online advertising, social media marketing, video marketing, marketing automation, contextual advertising, affiliate marketing, email marketing. It was found that due to the growing role of marketing’ digitalization, risks were also transforming and penetrating the digital environment of an enterprise, which determines the desire of enterprises to maintain a safe state, that is, the state of marketing security in general. Marketing security was defined as the state of an enterprise in which threats to the main components of marketing in the process of its implementation were controlled and do not pose a critical danger to the enterprise's activities. To this conclusion, a conceptual model of ensuring the marketing security of enterprise in the digital environment was formed, and in accordance with it, its goals and objectives were defined. The factors of influence on marketing security within the proposed model were direct factors (marketing elements defined by the 5P concept) and indirect factors (the spheres of enterprise activity related to marketing, the main of which are: commercial, information and communication activities, technical and production activities, financial condition, and image of the enterprise). Attention was focused on the need to apply agile marketing, which is a promising area for further research.
References
Ажажа М., Венгер О., Фурсін О. Концепція цифрового маркетингу 4.0: еволюція, характеристика, типологія. Humanities Studies. 2023. № 14(91). С. 135–147.
Дячков Д.В., Плескач О.Ю., Бурик В.В. Сутність поняття цифровий маркетинг та його етимологічні особливості. Інфраструктура ринку. 2023. №70. С. 88–93.
Дячков Д.В., Плескач О.Ю., Олійник Т.В. Базові інструменти управління цифровим маркетингом та їх характеристика. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. Випуск 8(08). URL: http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/241
Кримська А.О., Балик У.О., Клімова І.О. Цифрова трансформація у сфері маркетингу: нові підходи та можливості. Академічні візії. 2023. Вип. 26. С. 1–12.
Крисоватий А., Десятнюк О. та Птащенко О. Digital inclusion: financial and marketing aspects. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2023. № 3(14). С. 93–102.
Кудлай В. Розвиток цифрового маркетингу в умовах глобалізації. Бізнес‐аналітика: моделі, інструменти та технології : матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 1–3 березня, 2023 р.). Київ, 2023. С. 251–253.
Лошенюк І.Р., Кірєєва К.О., Мілашовська О.І. Дилемні питання розвитку цифрового маркетингу в реаліях масштабної військової агресії. Академічні візії. 2023. № 21. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/445
Лошенюк О.В., Волченко Є.О., Березовська В.О. Роль digital-маркетингу в просуванні товарів та послуг: нові можливості та виклики на тлі масштабної військової агресії. Академічні візії. 2023. № 20. URL: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8143076
Руденко М.В., Кирилюк Є.М., Хуторна М.Е. Цифровізація: маркетингові тренди та платформи реалізації. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2022. № 5-6(294-295). С. 80–87.
Чуйко М.М. Цифрові технології як інноваційні інструменти підвищення ефективності маркетингових послуг і комунікацій в умовах діджиталізації. Управління соціально‐економічними системами на основі підвищення ефективності маркетингових послуг в умовах діджиталізації : колективна монографія / за ред. д.е.н., проф. Чобіток В.І. Харків, Видавництво Іванченка І.С. 2023. С. 168–186.
Ahlf H. Digitales marketing: strategie, analytische verfahren und erfolgsmessung. Kohlhammer Verlag, 2023. 250 р.
Szczepanik P., Zahrádka P., Macek J. Digital peripheries: the online circulation of audiovisual content from the small market perspective. Springer, 2020. 313 р.
Azhazha M., Venher O., Fursin O. (2023). Kontseptsiya tsyfrovoho marketynhu 4.0: evolyutsiya, kharakterystyka, typolohiya [The concept of digital marketing 4.0: evolution, characterization, typology]. Humanities Studies. No 14(91), pp. 135–147.
Diachkov D.V., Pleskach O.Yu., Buryk V.V. (2023). Sutnistʹ ponyattya tsyfrovyy marketynh ta yoho etymolohichni osoblyvosti [The essence of the concept of digital marketing and its etymological features]. Infrastruktura rynku [Market infrastructure]. No. 70, pp. 88–93.
Diachkov D.V, Pleskach O.Yu, Oliynyk T.V. (2023). Bazovi instrumenty upravlinnya tsyfrovym marketynhom ta yikh kharakterystyka [Basic tools for digital marketing management and their characteristic]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka [Digital economy and economic security]. Issue 8(08). URL: http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/241
Krymsʹka A.O., Balyk U.O., Klimova I.O. (2023). Tsyfrova transformatsiya u sferi marketynhu: novi pidkhody ta mozhlyvosti [Digital transformation in the field of marketing: new approaches and opportunities]. Akademichni viziyi [Academic visions]. Issue 26, pp. 1–12.
Krysovatyy A., Desyatnyuk O., Ptashchenko O. (2023). Digital inclusion: financial and marketing aspects. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhenʹ [Journal of strategic economic research]. No. 3(14), pp. 93–102.
6. Kudlay V. (2023). Rozvytok tsyfrovoho marketynhu v umovakh hlobalizatsiyi. Biznes‐analityka: modeli, instrumenty ta tekhnolohiyi [Development of digital marketing in the context of globalization] : materialy IV Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi [Proceedings of the IV international scientific and practical conference] (Kyiv, March 1-3, 2023). Kyiv, pp. 251–253.
7. Loshenyuk I.R., Kiryeyeva K.O., Milashovsʹka O.I. (2023). Dylemni pytannya rozvytku tsyfrovoho marketynhu v realiyakh masshtabnoyi viysʹkovoyi ahresiyi [Dilemmatic issues of digital marketing development in the realities of large-scale military aggression]. Akademichni viziyi [Academic visions]. No. 21. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/445
Loshenyuk O.V., Volchenko Ye.O., Berezovsʹka V.O. (2023). Rolʹ digital-marketynhu v prosuvanni tovariv ta posluh: novi mozhlyvosti ta vyklyky na tli masshtabnoyi viysʹkovoyi ahresiyi [The role of digital marketing in promoting goods and services: new opportunities and challenges against the background of large-scale military aggression]. Akademichni viziyi [Academic visions]. No. 20. URL: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8143076
Rudenko M.V., Kyrylyuk Ye.M., Khutorna M.E. (2022). Tsyfrovizatsiya: marketynhovi trendy ta platformy realizatsiyi [Digitalization: marketing trends and implementation platforms]. Naukovyy visnyk Odesʹkoho natsionalʹnoho ekonomichnoho universytetu [Scientific Bulletin of Odesa National Economic University]. No. 5-6(294-295), pp. 80–87.
Chuyko M.M. (2023) Tsyfrovi tekhnolohiyi yak innovatsiyni instrumenty pidvyshchennya efektyvnosti marketynhovykh posluh i komunikatsiy v umovakh didzhytalizatsiyi [Digital technologies as innovative tools for improving the efficiency of marketing services and communications in the context of digitalization]. Upravlinnya sotsialʹno‐ekonomichnymy systemamy na osnovi pidvyshchennya efektyvnosti marketynhovykh posluh v umovakh didzhytalizatsiyi : kolektyvna monohrafiya [Management of socio-economic systems based on increasing the efficiency of marketing services in the context of digitalization: a collective monograph] edited by Doctor of Economics, Professor Chobitok V.I. Kharkiv, Ivanchenko Publishing House, pp. 168–186.
Ahlf H. (2023). Digitales marketing: strategie, analytische verfahren und erfolgsmessung. Kohlhammer Verlag, 250 р.
Szczepanik P., Zahrádka P., Macek J. (2020). Digital peripheries: the online circulation of audiovisual content from the small market perspective. Springer, 313 р.
Copyright (c) 2024 Дмитро Дячков, Владислав Бурик
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.