PUBLIC TRANSPORT IN UKRAINE UNDER THE CONDITIONS OF MARITAL STATE: TARIFFS AND ENSURING FINANCIAL STABILITY
Abstract
In the article, the main issues that have affected the operations of municipal transport enterprises since 2018 are examined. Besides the pandemic and military invasion, there are a number of unadopted Euro-integration legislative changes necessary for Ukraine to gain EU membership and create opportunities for local transport organizers to transition to modern principles of ordering and financing public transport services. Regulation of the fare-setting system by the Ministry of Infrastructure limits the capabilities of local self-government bodies in integrating innovative approaches to fare-setting, which negatively impacts the financial condition of transport enterprises. Since fixed costs remain relatively unchanged while passenger traffic decreases, there is an additional need for fare increases, which is not so much related to the increased cost of resources (such as electricity) but to the rising proportion of fixed costs that pressure fare formation. Consumer-oriented fare management involves a comprehensive consideration of the need for quality transport services with specified volume and duration. On one hand, this allows for the formation of revenues sufficient to cover transportation activities' costs and includes an investment component for development and quality improvement of transport services. On the other hand, it is a managerial task, the solution of which promotes positive outcomes for all stakeholders. A PEST analysis of urban transport in Ukraine reveals several important factors influencing its operation and development, and consequently, fare formation and financial stability of municipal enterprises. Political support, economic stability, social needs, and technological innovations are key aspects that need to be considered to ensure effective and sustainable operation of urban transport in Ukraine. The model for ensuring the financial stability of municipal transport under martial law conditions must be flexible and adaptive to changes in the external environment. It should include a set of measures aimed at cost optimization, revenue enhancement, securing state support, and attracting international aid.
References
Фалович Н., Шевчук О., Попович Д., Попович П., Буряк М., Розум Р., Чорна О. Експлуатаційна надійність видів громадського транспорту міста Тернополя. Cучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2022. № 1(18). С. 186–191.
Захаров Д. Підвищення ефективності системи кадрового забезпечення існуючого міського (громадського) транспорту України. Mechanism of an Economic Regulation. 2024. № 2 (104). С. 72–75.
Мурашковська В.П., Подзолкіна А.П., Скляр В.М., Сиводід О.С. Аналіз тенденцій розвитку міського громадського транспортного середовища. Технічні науки та технології. 2021. № 1(19). С. 42–52.
Борозенець М.І. Тенденції формування міського транспортного середовища в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 17. С. 63–68.
Buriachenko A., Konashchuk N. The development of transport infrastructure of Ukraine. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. Кременчук : КрНУ, 2016. Випуск 3 (98). Частина 2. С. 21–25.
Федчук Ю.А, Токарець С.А. Аналіз тарифних систем оплати послуг міського пасажирського транспорту. Студентський вісник НУВГП. Рівне : НУВГП, 2015. Вип. 1(3). С. 146–150.
Про внесення змін до деяких законів України щодо тарифоутворення у сфері міського електричного та автомобільного транспорту: Проект Закону України від 16.05.2016 № 4669. URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/jh3lp00i?an=3&ed=2016_05_16
Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус): Наказ Мінінфраструктури від 25.11.2013 № 940. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2035-13#Text
Cтатистичний збірник. Транспорт України. 2022 : Укрстат. URL: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/10/zb_Trans_22.pdf
Міська цільова програма розвитку транспортної інфраструктури міста Києва на 2024-2025 роки (Проєкт). URL: https://kyivcity.gov.ua/kyiv_ta_miska_vlada/struktura_150/vikonavchiy_organ_kivsko_misko_radi_kivska_miska_derzhavna_administratsiya/departamenti_ta_upravlinnya/departament_transportnoi_infrastruktury/obgovorennya_proyektu_misko_tsilovo_programi/
Falovych N., Shevchuk O., Popovych D., Popovych P., Buriak M., Rozum R., Chorna O. (2022) Ekspluatatsiina nadiinist vydiv hromadskoho transportu mista Ternopolia [Operational reliability of types of public transport in the city of Ternopil]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti, vol. 1(18), pp. 186–191. (in Ukrainian)
Zakharov D. (2024) Pidvyshchennia efektyvnosti systemy kadrovoho zabezpechennia isnuiuchoho miskoho (hromadskoho) transportu Ukrainy [Increasing the efficiency of the personnel support system of the existing urban (public) transport in Ukraine]. Mechanism of an Economic Regulation, vol. 2 (104), pp. 72–75. (in Ukrainian)
Murashkovska V.P., Podzolkina A.P., Skliar V.M., Syvodid O.S. (2021) Analiz tendentsii rozvytku miskoho hromadskoho transportnoho seredovyshcha [Analysis of trends in the development of the urban public transport environment]. Tekhnichni nauky ta tekhnolohii, vol. 1(19), pp. 42–52. (in Ukrainian)
Borozenets M.I. (2019) Tendentsii formuvannia miskoho transportnoho seredovyshcha v Ukraini [Trends in the formation of the urban transport environment in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 17, pp. 63–68. (in Ukrainian)
Buriachenko A., Konashchuk N. (2016) The development of transport infrastructure of Ukraine. Visnyk Kremenchutskoho natsionalnoho universytetu imeni Mykhaila Ostrohradskoho. Kremenchuk: KrNU, vol. 3 (98). Part 2, pp. 21–25.
Fedchuk Yu.A., Tokarets S.A. (2015) Analiz taryfnykh system oplaty posluh miskoho pasazhyrskoho transportu [Analysis of tariff systems for the payment of urban passenger transport services]. Studentskyi visnyk NUVHP. Rivne : NUVHP, vol. 1(3), pp. 146–150. (in Ukrainian)
Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo taryfoorformlennia u sferi miskoho elektrychnoho ta avtomobilnoho transportu: Proekt Zakonu Ukrainy [On amendments to certain laws of Ukraine regarding tariff formation in the field of urban electric and automobile transport] activity № 4669 (2016, May 16). Available at: https://ips.ligazakon.net/document/view/jh3lp00i?an=3&ed=2016_05_16
Pro zatverdzhennia Poriadku formuvannia taryfiv na posluhy miskoho elektrychnoho transportu (tramvai, troleibus): Nakaz Mininfrastruktury [On approval of the Procedure for the formation of tariffs for urban electric transport services (tram, trolleybus)] activity № 940 (2013 Nov 25). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2035-13#Text
Statystychnyi zbirnyk. Transport Ukrainy [Transport of Ukraine] 2022. Ukrstat. Available at: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/10/zb_Trans_22.pdf
Miska tsilova prohrama rozvytku transportnoi infrastruktury mista Kyieva na 2024-2025 roky (Proiekt) [City target program for the development of transport infrastructure of the city of Kyiv for 2024-2025 (Project)]. Available at: https://kyivcity.gov.ua/kyiv_ta_miska_vlada/struktura_150/vikonavchiy_organ_kivsko_misko_radi_kivska_miska_derzhavna_administratsiya/departamenti_ta_upravlinnya/departament_transportnoi_infrastruktury/obgovorennya_proyektu_misko_tsilovo_programi/
Copyright (c) 2024 Андрій Буряченко, Тетяна Бороденко, Костянтин Захожай
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.