THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON DIGITAL MARKETING STRATEGIES: CURRENT OPPORTUNITIES AND PROSPECTS FOR DEVELOPMENT
Abstract
Digital marketing is the ability to promote a company's brand or product through the use of various digital channels. Digital marketing is a dynamic and broad, rapidly developing field of marketing. Digital marketing is necessary to attract the attention of customers to the company, brand, products and services. The unique feature of this type of marketing is that many actions take place on the Internet or are related to digital technologies. The use of artificial intelligence technology and digital marketing helps companies to improve the quality of customer service and promote the company's brand more effectively. The article explores the profound impact of artificial intelligence (AI) on today's marketing strategies, highlights the significant benefits, and examines the challenges and ethical considerations inherent in its application. Emphasizes the use of AI to personalize offers, demonstrating how personalized marketing efforts increase customer engagement and loyalty. It then explores the role of AI in big data analytics, illustrating how companies are using it to decipher complex data sets, uncovering insights that inform informed marketing decisions. In addition, the article evaluates the effectiveness of artificial intelligence in improving customer interaction, in particular, through the introduction of chatbots and virtual assistants that provide 24/7 customer service and support. The article argues that while artificial intelligence offers huge opportunities for innovation in digital marketing, the future development of these technologies must be based on ethical principles and a commitment to consumer protection. The conclusion points to the growing prospects of AI in marketing, advocating a balanced approach that harnesses its potential while simultaneously addressing the ethical and operational challenges it creates. The widespread use of artificial intelligence in digital marketing proves the importance of this technology in the world.
References
Гноєвий В.Г., Корень О.М. Сучасні тенденції цифрового маркетингу та їх вплив на формування маркетингової стратегії. Академічний огляд. 2021. № 1 (54). С. 49–55
Гревал Д., Нобл С. М., Роггевен А. Л., Нордфельт Дж. Майбутнє технологій у магазинах. Журнал Академії маркетингових наук, 2020, 48, С. 96–113
Іванова І.В., Боровик Т.М., Залозна Т.Г., Руденко А.Ю. Використання штучного інтелекту в маркетингу. Marketing and Digital Technologies. Volume 7, No 2, 2023. С. 32–42
Кудрянь І. Якість контенту: ключовий фактор у впливі штучного інтелекту на SEO. URL: https://www.theantmedia.com/post/yakist-kontentu-klyuchoviy-faktor-u-vplivi-shtuchnogo-intelektu-na-seo (дата звернення 18.05.2024 р.)
Кузнецова А. Штучний інтелект в маркетингу: переваги і приклади використання. 2023. URL: http://web-promo.ua/ua/blog/shtuchnij-intelekt-u-marketingu-perevagi-i-prikladi-vikoristannya/ (дата звернення 17.05.2024 р.)
Кузьомко В.М., Репнікова І.П. Використання штучного інтелекту у цифровому маркетингу. Економіка та управління підприємствами. Випуск 13. 2017. С. 112–118
Проскурніна Н.В. Штучний інтелект у маркетинговій діяльності. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2020. № 4. С. 129–140.
Станкевич І.В., Сакун Г.О., Сакун О.В. Соціально-економічний феномен «великих даних» в стратегії цифрового маркетингу. Вісник ХНТУ No 2(85), 2023 р. С. 235–239
Стеблюк Н.Ф., Копєйкіна Є.В. Технології штучного інтелекту в маркетингу. Приазовський економічний вісник, Випуск 3(14) 2019. С. 462–466
Хрупович С.Є., Борисова Т.М. Використання штучного інтелекту при маркетинговому аналізі неструктурованих даних. Маркетинг і цифрові технології. 2021. №1. С. 17–26.
Хуан М.-Х., Раст Р. Т. Штучний інтелект на службі. Journal of Service Research, 2018, 21 (2), С. 155–172
Шалабодін С. Штучний інтелект в маркетингу: нова ера просування вже настала? URL: https://shalabodin.com/shtuchnyj-intelekt-v-marketyngu-nova-era-prosuvannya-vzhe-nastala/ (дата звернення 18.05.2024 р.)
Hnoievyi V.H., Koren O.M. (2021). Suchasni tendentsii tsyfrovoho marketynhu ta yikh vplyv na formuvannia marketynhovoi stratehii [Modern trends in digital marketing and their influence on the formation of a marketing strategy]. Akademichnyi ohliad. № 1 (54). рр. 49–55
Hreval D., Nobl S. M., Rohheven A. L., Nordfelt Dzh. (2020). Maibutnie tekhnolohii u mahazynakh [The future of technology in stores]. Zhurnal Akademii marketynhovykh nauk. № 48, рр. 96–113
Ivanova I.V., Borovyk T.M., Zalozna T.H., Rudenko A.Iu. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v marketynhu [Use of artificial intelligence in marketing]. Marketing and Digital Technologies. Volume 7, No 2. pp. 32–42
Kudrian I. Yakist kontentu: kliuchovyi faktor u vplyvi shtuchnoho intelektu na SEO [Content quality: a key factor in the impact of artificial intelligence on SEO]. Available at: https://www.theantmedia.com/post/yakist-kontentu-klyuchoviy-faktor-u-vplivi-shtuchnogo-intelektu-na-seo (accessed 18 May 2024)
Kuznetsova A. Shtuchnyi intelekt v marketynhu: perevahy i pryklady vykorystannia [Artificial intelligence in marketing: advantages and examples of use]. Available at: http://web-promo.ua/ua/blog/shtuchnij-intelekt-u-marketingu-perevagi-i-prikladi-vikoristannya/ (accessed 17 May 2024).
Kuzomko V.M., Repnikova I.P. (2017). Vykorystannia shtuchnoho intelektu u tsyfrovomu marketynhu. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Volume 13. рр. 112–118
Proskurnina N.V. (2020). Shtuchnyi intelekt u marketynhovii diialnosti [Artificial intelligence in marketing activities]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo. № 4. рр. 129–140.
Stankevych I.V., Sakun H.O., Sakun O.V. (2023). Sotsialno-ekonomichnyi fenomen «velykykh danykh» v stratehii tsyfrovoho marketynhu [Socio-economic phenomenon of "big data" in digital marketing strategy]. Visnyk KhNTU, No 2(85). рр. 235–239
Stebliuk, N.F, & Kopieikina, Ye.V. (2019) Tekhnolohii shtuchnoho intelektu v marketynhu [Technologies of Artificial Intelligence in Marketing]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 3 (14), pp. 462–466.
Khrupovych S.Ie., Borysova T.M. (2021). Vykorystannia shtuchnoho intelektu pry marketynhovomu analizi nestrukturovanykh danykh [Use of artificial intelligence in marketing analysis of unstructured data]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii. №1. рр. 17–26
Khuan M.-Kh., Rast R. T. (2018). Shtuchnyi intelekt na sluzhbi [Artificial intelligence at work.]. Journal of Service Research, 21 (2), рр. 155–172
Shalabodin S. Shtuchnyi intelekt v marketynhu: nova era prosuvannia vzhe nastala? [Artificial intelligence in marketing: has the new era of promotion already arrived?]. Available at: https://shalabodin.com/shtuchnyj-intelekt-v-marketyngu-nova-era-prosuvannya-vzhe-nastala/ (accessed 18 May 2024)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.