ІНФЛЮЕНСЕР-МАРКЕТИНГ: ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ТА РИЗИКІВ ВИКОРИСТАННЯ МІКРО- І МАКРОІНФЛЮЕНСЕРІВ

Ключові слова: інфлюенсер-маркетинг, мікроінфлюенсери, макроінфлюенсери, соціальні мережі, ефективність реклами, маркетингові кампанії

Анотація

У статті досліджується вплив різних типів інфлюенсерів на успішність маркетингових кампаній. Інфлюенсери, маючи велику аудиторію в соціальних мережах, стали ключовими гравцями в сучасному маркетингу. Мікроінфлюенсери, зокрема, характеризуються меншою, але більш відданою аудиторією, що забезпечує високий рівень залученості. Водночас макроінфлюенсери мають значно більшу кількість підписників, що дозволяє їм охопити ширшу аудиторію. Ефективність співпраці з мікро- та макроінфлюенсерами залежить від багатьох факторів, включаючи тип продукту, цільову аудиторію та конкретні цілі кампанії. Мікроінфлюенсери можуть забезпечити вищий рівень довіри до продукту завдяки тіснішому зв’язку зі своїми підписниками й це робить їх ідеальними для нішевих продуктів та локальних кампаній. Макроінфлюенсери, завдяки своїй великій аудиторії, здатні значно підвищити впізнаваність бренду на національному чи навіть міжнародному рівні. Однак їхній контент може бути менш персоналізованим, що іноді знижує рівень довіри до рекламованого продукту.

Посилання

Лікарчук Н.В. Політичний маркетинг: теорія і практика: монографія. Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2012. 356 с.

Паймаш Г. В. Тенденції та перспективи розвитку інклюзивного маркетингу. Economics, finance, accounting and law: analysis of trends and development prospects : book of abstr. Intern. sci.-practical conf., September 19, 2023. – Tampere : ICSSH, 2023. – P. 21–25. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/71743

Brown D., Hayes N. Influencer marketing. Routledge, 2008. 256 р.

Leung F.F., Gu F., Palmatier R. Online influencer marketing. Journal of the Academy of Marketing Science. 2022. № 50.2. Р. 226–251.

Jin S., Muqaddam A., Ryu E. Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning. 2019. № 37.5. Р. 567–579.

Likarchuk N., Andrieieva O., Likarchuk D., Bernаtskyi A. Impression marketing as a tool for building emotional connections in the public administration sphere. Studies in Media and Communication. 2022. № 10 (1). Р. 9–16.

Vrontis D., et al. Social media influencer marketing: A systematic review, integrative framework and future research agenda. International Journal of Consumer Studies. 2021. № 45.4. Р. 617–644.

Косенко О. П. Інфлюенсер-маркетинг як інструмент впливу на аудиторію. Marketing of innovations. Innovations in marketing : materials of the Intern. Sci. Internet Conf., December 2023. Bielsko-Biala, 2023. С. 46–51.

Haenlein M., et al. Navigating the new era of influencer marketing: How to be successful on Instagram, TikTok, & Co. California management review. 2020. №. 63.1. Р. 5–25.

Belanche D., et al. Understanding influencer marketing: The role of congruence between influencers, products and consumers. Journal of Business Research. 2021. № 132. Р. 186–195

Chopra A., Avhad V., Jaju S. Influencer marketing: An exploratory study to identify antecedents of consumer behavior of millennial. Business Perspectives and Research. 2021. № 9.1. Р. 77–91.

Trivedi J., Sama R. The effect of influencer marketing on consumers’ brand admiration and online purchase intentions: An emerging market perspective. Journal of Internet Commerce. 2020. № 19.1. Р. 103–124.

Rachmad Y. The Future of Influencer Marketing: Evolution of Consumer Behavior in the Digital World. PT. Sonpedia Publishing Indonesia. 2024. 131 р

Musiyiwa R., Jacobson J. Leveraging Influencer Relations Professionals for Sponsorship Disclosure in Social Media Influencer Marketing. Journal of Interactive Advertising. 2024. Р. 1–18.

Nazlan N., et al. Navigating the online reputation maze: impact of review availability and heuristic cues on restaurant influencer marketing effectiveness. Journal of Hospitality Marketing & Management. 2024. № 33.3. Р. 288–307.

Afifah N. Influencer Marketing Strategies And The Use Of Ai Technology In Enhancing Brand Awareness: A Case Study In The Fashion Industry. Journal of Economic, Bussines and Accounting. 2024. № 7.2. Р. 3058–3066.

Bennett N. B2B Influencer Marketing: Work With Creators to Generate Authentic and Effective Marketing. Kogan Page. 2024. 256 р.

Dutta S., Rocha Á., et al. Advances in Data Analytics for Influencer Marketing: An Interdisciplinary Approach. Springer. 2024. 250 р.

Likarchuk N.V. (2021) Politychnyi marketynh: teoriia i praktyka: monohrafiia [Political marketing: theory and practice: monograph]. Vyd-vo NPU im. M.P. Drahomanova, 356 р. (in Ukrainian)

Paimash H. V. (2023) Tendentsiyi ta perspektyvy rozvytku inklyuzyvnoho marketynhu [Trends and prospects for the development of inclusive marketing]. Economics, finance, accounting and law: analysis of trends and development prospects : book of abstr. Intern. sci.-practical conf., September 19, 2023. – Tampere : ICSSH, 2023. – P. 21–25. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/71743 (in Ukrainian)

Brown, D. and Hayes, N. (2008) Influencer marketing. Routledge, 256 р.

Leung, F.F., Gu, F. and Palmatier R. (2022) Online influencer marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 50.2, рр. 226–251.

Jin, S., Muqaddam, A. and Ryu, E. (2019) Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning, vol. 37.5, рр. 567–579.

Likarchuk N., Andrieieva O., Likarchuk D. and Bernаtskyi, A. (2022) Impression marketing as a tool for building emotional connections in the public administration sphere. Studies in Media and Communication, vol. № 10 (1), рр. 9–16.

Vrontis, D., et al. (2021) Social media influencer marketing: A systematic review, integrative framework and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, vol. № 45.4, рр. 617–644.

Kosenko O. P. (2023) Infliuenser-marketynh yak instrument vplyvu na audytoriiu [Influencer marketing as a tool for influencing the audience]. Marketing of innovations. Innovations in marketing : materials of the Intern. Sci. Internet Conf., December 2023. Bielsko-Biala, рр. 46-51. (in Ukrainian)

Haenlein M., et al. (2020) Navigating the new era of influencer marketing: How to be successful on Instagram, TikTok, & Co. California management review, vol. 63.1, рр . 5–25.

Belanche, D., et al. (2021), Understanding influencer marketing: The role of congruence between influencers, products and consumers. Journal of Business Research, vol.132, рр. 186–195

Chopra, A., Avhad, V. and Jaju, S. (2021) Influencer marketing: An exploratory study to identify antecedents of consumer behavior of millennial. Business Perspectives and Research, vol. 9.1, рр. 77–91.

Trivedi, J. and Sama, R. (2020) The effect of influencer marketing on consumers’ brand admiration and online purchase intentions: An emerging market perspective. Journal of Internet Commerce, vol. 19.1, рр. 103–124.

Rachmad, Y. (2024) The Future of Influencer Marketing: Evolution of Consumer Behavior in the Digital World. PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 131 р.

Musiyiwa, R. and Jacobson, J. (2024) Leveraging Influencer Relations Professionals for Sponsorship Disclosure in Social Media Influencer Marketing. Journal of Interactive Advertising, рр. 1–18.

Nazlan, N., et al. (2024) Navigating the online reputation maze: impact of review availability and heuristic cues on restaurant influencer marketing effectiveness. Journal of Hospitality Marketing & Management, vol. 33.3, рр. 288–307.

Afifah, N. (2024), Influencer Marketing Strategies And The Use Of Ai Technology In Enhancing Brand Awareness: A Case Study In The Fashion Industry. Journal of Economic, Bussines and Accounting, vol. 7.2, рр. 3058-3066.

Bennett, N. (2024) B2B Influencer Marketing: Work With Creators to Generate Authentic and Effective Marketing. Kogan Page, 256 р.

Dutta, S., Rocha, Á., et al. (2024) Advances in Data Analytics for Influencer Marketing: An Interdisciplinary Approach. Springer, 250 р.

Переглядів статті: 21
Завантажень PDF: 16
Опубліковано
2024-05-27
Як цитувати
Струнгар, А. (2024). ІНФЛЮЕНСЕР-МАРКЕТИНГ: ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ТА РИЗИКІВ ВИКОРИСТАННЯ МІКРО- І МАКРОІНФЛЮЕНСЕРІВ . Економіка та суспільство, (63). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-91
Розділ
МАРКЕТИНГ