PROBLEMS AND PROSPECTS OF BUSINESS SCALING IN A CRISIS ENVIRONMENT: STRATEGIC ASPECT

Keywords: strategy, planning, scaling, integration, diversification

Abstract

The article is devoted to the issues of business scaling in crisis conditions. The relevance of the study is due to the fact that in the unstable economic conditions of the world economy, in particular, the domestic economy, entrepreneurial potential, the success of its development, multiplication, and scaling are of great importance. The following research methods were used in the study: synthesis, analysis, morphological method. A review of literature sources on the problem of business scaling in crisis economic conditions, the formation of types of business scaling strategies by enterprises was carried out. The views of theoretical and applied content on this problem of scaling and its strategic importance are analyzed and evaluated. The article considers the strategic aspect of business scaling, types of scaling strategies and factors that influence the processes of their formation and implementation. The essence of enterprise scale and business scaling is defined. It is noted that scaling is a multi-step long-term process that requires detailed preparation. Business scaling differs significantly for each individual enterprise, organization, conditions of its implementation, amount of resources, potential, etc. The advantages and disadvantages of the main business scaling strategies (intensive, integration, diversification strategies) under market conditions are systematized and characterized. The paper characterizes the key factors that influence the processes of formation of business scaling strategies by enterprises in crisis conditions. These key factors distinguish business scaling strategies. This is done according to the following criteria: by volume, method (mode), scaling unit, its dynamism and value logic of scaling coverage. The article is of practical importance for managers of enterprises and organizations planning to scale up their activities in the future. In particular, it is noted that the scaling process should have a clear, consistent, defined place in the life cycle of their enterprises, since its violation or untimely implementation may lead to a number of negative consequences.

References

Гарніш В. Масштабування бізнесу. Покрокова стратегія збільшення прибутків. Переклад з англ. Марковська А. К.: Наш формат. 2018. 328 с.

Денисенко І. Масштабування: як розвивати компанію і не зашкодити співробітникам. Mind. 2017. URL: https://mind.ua/openmind/20179427-masshtabuvannya-yak-rozvivati-kompaniyu-i-ne-zashkoditi-spivrobitnikam

Євтушенко А. Як правильно масштабувати бізнес. Поради топ-менеджерів. Економічна правда. 2019. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2019/06/28/649154/

Завербний А.С., Дрималовська Х.В. Конкурентоспроможність вітчизняних підприємств. Вісник НУ «ЛП». 2012. № 727. С. 218–225.

Завербний А.С., Залізна Л.В., Жук О.О. Особливості формування методів прийняття рішень вітчизняними підприємствами у зовнішньоекономічній діяльності: інформаційний аспект. Економіка та суспільство. 2023. 50. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2400

Котькалова-Литвин І. Розробка стратегії рековерингу бізнес-процесів на основі розширення організаційно-інноваційних горизонтів розвитку підприємства.. 2018. № 18. С. 92–99.

Плохій К. Масштабування або коротко про захоплення ринків. Press Association UA. 2021. URL: https://pressassociation.org.ua/ua/masshtabuvannya-abo-korotko-pro-zahoplennya-rinkiv/

Сергійчук І.І. Сутність та складові визначення масштабу діяльності промислових підприємств. Інвестиції: практика та досвід. № 21. 2011. С. 91–95.

Солопун Н.М. Маркетингові складові підприємницького потенціалу як підґрунтя до масштабування бізнесу. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics». 2019. 14. C. 258–263

Сорока А.М. Масштабування бізнесу нового формату. Економічні студії. 2020. № 1. С. 185–188.

Терещенко Л. Три виклик під час масштабування бізнесу. 2023. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/11/29/707132/

Хаустов М.М. Стартапи: створення та масштабування: монографія. Харків: ФОП Лібуркіна Л. М., 2023. 224 с.

Швиданенко Г.О., Швиданенко О.А. Імпакт-бізнес: реалії та перспективи розвитку в Україні. Економіка та суспільство. 53. 2023. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2665

Boolkah P. Scaling Up Business: Best Tips. 2024. URL: https://boolkah.com/scaling-up/

DeSantola A., Gulati R. Scaling: organizing and growth in entrepreneurial ventures. Academy of Management Annals. 2017. 11. 640–68

Justin J. P. Jansena, Ciaran Heaveyb, Tom J. M. Moma, Zeki Simsekc and Shaker A. Zahrad. Scaling-up: Building, Leading and Sustaining Rapid Growth Over Time. Journal of Management Studies 60:3. 2023. рр. 581–604.

Hayes A. Scalability: what a scalable company is, and examples. Investopedia. 2023. URL: https://www.investopedia.com/terms/s/scalability.asp

Piaskowska D., Tippmann E., Monaghan S. Scale-up modes: profiling activity configurations in scaling strategies. Long Range Planning. 2021. 54(6). 102–10.

Reuber A.R., Tippmann E., Monaghan S. Global scaling as a logic of multinationalization. Journal of International Business Studies. 2021. 52. 1031–46.

Shepherd D.A., Patzelt H. A call for research on the scaling of organizations and the scaling of social impact. Entrepreneurship Theory and Practice. 2022. 46, 255–68.

Harnish V. (2018). Masshtabuvannia biznesu. Pokrokova stratehiia zbilshennia prybutkiv [Business scaling. A step-by-step strategy for increasing profits]. Pereklad z anhl. Markovska A. K.: Nash format. 328 p. (in Ukrainian).

Denysenko I. (2017). Masshtabuvannia: yak rozvyvaty kompaniiu i ne zashkodyty spivrobitnykam [Scaling: how to grow a company without harming employees]. Mind. Available at: https://mind.ua/openmind/20179427-masshtabuvannya-yak-rozvivati-kompaniyu-i-ne-zashkoditi-spivrobitnikam

Ievtushenko A. (2019). Yak pravylno masshtabuvaty biznes. Porady top-menedzheriv [How to scale a business properly. Tips from top managers]. Ekonomichna pravda. Available at: https://www.epravda.com.ua/publications/2019/06/28/649154/

Zaverbnyi A.S., Drymalovska Kh.V. (2012). Konkurentospromozhnist vitchyznianykh pidpryiemstv. [Competitiveness of domestic enterprises]. Vіsnyk NU «LP». 727. pp. 218–225. (in Ukrainian).

Zaverbnyi A.S, Zalizna L.V., Zhuk, O.O. (2023). Osoblyvosti formuvannia metodiv pryiniattia rishen vitchyznianymy pidpryiemstvamy u zovnishnoekonomichnii diialnosti: informatsiinyi aspekt [Peculiarities of formation of methods of decision-making by domestic enterprises in foreign economic activity: information aspect]. Ekonomika ta suspilstvo. (50). Available at: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2400

Kotkalova-Lytvyn I. (2018). Rozrobka stratehii rekoverynhu biznes-protsesiv na osnovi rozshyrennia orhanizatsiino-innovatsiinykh horyzontiv rozvytku pidpryiemstva [Theoretical and practical aspects of economics and intellectual property]. 18. pp. 92–99. (in Ukrainian).

Plokhii K. (2021). Masshtabuvannia abo korotko pro zakhoplennia rynkiv [Scaling up or briefly about market capture]. Press Association UA. Available at: https://pressassociation.org.ua/ua/masshtabuvannya-abo-korotko-pro-zahoplennya-rinkiv/

Serhiichuk I.I. (2011). Sutnist ta skladovi vyznachennia masshtabu diialnosti promyslovykh pidpryiemstv [The Essence and Components of Determining the Scale of Industrial Enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid. vol. 21. pp. 91-95. (in Ukrainian).

Solopun N.M. (2019). Marketynhovi skladovi pidpryiemnytskoho potentsialu yak pidgruntia do masshtabuvannia biznesu [Marketing components of entrepreneurial potential as a basis for business scaling]. Elektronne naukove fakhove vydannia z ekonomichnykh nauk «Modern Economics». vol.14. pp. 258–263. (in Ukrainian)

Soroka A.M. (2020). Masshtabuvannia biznesu novoho formatu. [The essence and components of determining the scale of industrial Enterprises]. Ekonomichni studii. vol.1. pp. 185–188. (in Ukrainian).

Tereshchenko L. (2023). Try vyklyk pid chas masshtabuvannia biznesu [Three challenges in business scaling]. Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/11/29/707132/

Khaustov M.M. (2023). Startapy: stvorennia ta masshtabuvannia: monohrafiia [Startups: creation and scaling: a monograph]. Kharkiv: FOP Liburkina L.M. 224 p. (in Ukrainian).

Shvydanenko H.O., Shvydanenko O.A. (2023). Impakt-biznes: realii ta perspektyvy rozvytku v Ukraini. [Impact-business: current state and perspectives of development in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo. vol.53. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2665

Boolkah P. Scaling Up Business: Best Tips (2024). URL: https://boolkah.com/scaling-up/

DeSantola, A. and Gulati, R. (2017). Scaling: organizing and growth in entrepreneurial ventures. Academy of Management Annals, 11, 640–68

Justin J. P. Jansena, Ciaran Heaveyb, Tom J. M. Moma, Zeki Simsekc and Shaker A. Zahrad. (2023). Scaling-up: Building, Leading and Sustaining Rapid Growth Over Time. Journal of Management Studies. 60:3. рр. 581-604.

Hayes A. (2023). Scalability: what a scalable company is, and examples. Investopedia. Available at: https://www.investopedia.com/terms/s/scalability.asp

Piaskowska D., Tippmann E., Monaghan S. (2021). Scale-up modes: profiling activity configurations in scaling strategies. Long Range Planning. 54(6). 102–10.

Reuber, A.R., Tippmann, E. and Monaghan, S. (2021). Global scaling as a logic of multinationalization. Journal of International Business Studies, 52, 1031–46.

Hayes A. (2023). Scalability: what a scalable company is, and examples. Investopedia. Available at: https://www.investopedia.com/terms/s/scalability.asp

Article views: 14
PDF Downloads: 11
Published
2024-04-29
How to Cite
Potiuk, Y. (2024). PROBLEMS AND PROSPECTS OF BUSINESS SCALING IN A CRISIS ENVIRONMENT: STRATEGIC ASPECT. Economy and Society, (62). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-7
Section
MANAGEMENT