ANALYSIS OF THE ROLE AND EFFECTIVENESS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN IMPROVING PERSONALIZED ADVERTISING AND AUDIENCE INTERACTION

Keywords: artificial intelligence, personalized advertising, interaction with the client, performance indicators (KPI), return on investment (ROI), A/B testing

Abstract

The article is devoted to the study of broad aspects of the application of artificial intelligence (AI) technologies in modern advertising. Various actual cases of automation and optimization of advertising, as well as creation of effective marketing strategies with the help of neural networks, were studied. Analysis of big data on user behavior (AI marketing) allows predicting their needs and preferences to create more personalized products and increase sales efficiency. Automation of media placement facilitates the management of advertising campaigns without using the services of marketing agencies. Ways to implement personalization to improve customer experience are considered. The algorithm of customer data analysis using AI was studied: consumer data collection, data analysis and interpretation, segmentation and targeting, creation of personalized advertising, delivery and engagement, feedback loop. Methods of creating adapted content for the target audience using AI are considered. The performance indicators of the use of personalized advertising are characterized: click-through rate (CTR), conversion rates, customer acquisition costs (CAC), customer lifetime value, return on investment (ROI), A/B testing, chatbots and virtual assistants. Ways to improve customer engagement with AI-generated content were explored: personalized recommendations, dynamic content creation, interaction in social networks. The trends of the future development of personalized advertising and interaction between the enterprise and customers are considered. Dialogue commerce based on AI creates the possibility of hyper-personalization, i.e. accounting  of  all  changes in user behavior in real time. Intelligent search algorithms provide the most relevant results, providing automatic selection of what is sought, and taking into account the intonation and emotional context of the request. As a result of the research, we can conclude that there is a strong correlation between the use of artificial intelligence technologies in advertising and, on the other hand, higher business indicators.

References

Iwasaki Atsuko. Штучний інтелект у рекламі – нові можливості та тривоги : веб-сайт. URL: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/uk/news/backstories/3083/ (дата звернення: 11.04.2024 р.)

Бистрова І. Автоматизація проти ШІ в діджитал рекламі: який інструмент ефективніший : веб-сайт. URL: https://adsider.com/ua/avtomatyzatsiia-proty-shi-v-didzhytal-reklami-iakyy-instrument-efektyvnishyy/ (дата звернення 15.04.2024 р.)

Богданьок О. Meta вимагатиме від рекламодавців повідомляти про використання штучного інтелекту у створенні реклами : веб-сайт. URL: https://suspilne.media/613065-meta-vimagatime-vid-reklamodavciv-povidomlati-pro-vikoristanna-stucnogo-intelektu-u-stvorenni-reklami/ (дата звернення: 10.04.2024 р.)

Гончаренко А. Чому для написання реклами використовують штучний інтелект : веб-сайт. URL: https://itta.info/chomu-dlya-napisannya-reklami-vikoristovuyut-shtuchnij-intelekt/ (дата звернення: 9.04.2024 р.)

Друзюк Я. Ми попросили штучний інтелект зробити рекламу для київського ЖК. Ось що вийшло : веб-сайт. URL: https://www.village.com.ua/village/business/how/335745-uncreative-persha-kreativna-agentsiya-na-osnovi-shtuchnogo-intelektu-mi-zrobili-z-neyu-reklamni-kampani (дата звернення: 8.04.2024 р.)

Жарикова А. Google запускає дві нові функції для рекламодавців на основі ШІ : веб-сайт. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2023/06/14/701154/ (дата звернення: 8.04.2024 р.)

Пикало О. Ринок реклами відновлюється на тлі популярності штучного інтелекту : веб-сайт. URL: https://mind.ua/news/20264589-rinok-reklami-vidnovlyuetsya-na-tli-populyarnosti-shtuchnogo-intelektu (дата звернення: 10.04.2024 р.)

Холостенко Є. Використання штучного інтелекту в контекстній рекламі Google Ads : веб-сайт. URL: https://osvita.ua/vnz/91687/ (дата звернення: 11.04.2024 р.)

Холостенко Є. Контекстна реклама та штучний інтелект : веб-сайт. URL: https://holostenko.ua/uk/blog/kontekstna-reklama-ta-shtuchnyi-intelekt (дата звернення: 15.04.2024 р.)

Черкасова В.С. Штучний інтелект в маркетингу: переваги і недоліки застосування : веб-сайт. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/32993/1/VII_konf_URSES_DBTU_2023-560-563.pdf (дата звернення 15.04.2024 р.)

Широкун К. Google запустила штучний інтелект для розміщення реклами на платформах : веб-сайт. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/google-zapustila-shtuchniy-intelekt-rozmishchennya-1686774317.html (дата звернення: 10.04.2024 р.)

Ші А. Штучний інтелект у цифровому маркетингу: що вміє та що дозволяє робити маркетологу : веб-сайт. URL: https://speka.media/stucnii-intelekt-u-digital-marketingu-v4d11v (дата звернення: 15.04.2024 р.)

Iwasaki Atsuko. Shtuchnyi intelekt u reklami – novi mozhlyvosti ta tryvohy [Artificial intelligence in advertising – new opportunities and concerns]. Available at: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/uk/news/backstories/3083/ (accessed April 11, 2024)

Bystrova I. Avtomatyzatsiia proty ShI v didzhytal reklami: yakyi instrument efektyvnishyi [Automation vs. AI in digital advertising: which tool is more effective]. Available at: https://adsider.com/ua/avtomatyzatsiia-proty-shi-v-didzhytal-reklami-iakyy-instrument-efektyvnishyy/ (accessed April 15, 2024)

Bohdanok O. Meta vymahatyme vid reklamodavtsiv povidomliaty pro vykorystannia shtuchnoho intelektu u stvorenni reklamy [Meta will require advertisers to report the use of artificial intelligence in the creation of ads]. Available at: https://suspilne.media/613065-meta-vimagatime-vid-reklamodavciv-povidomlati-pro-vikoristanna-stucnogo-intelektu-u-stvorenni-reklami/ (accessed April 10, 2024)

Honcharenko A. Chomu dlia napysannia reklamy vykorystovuiut shtuchnyi intelekt [Why artificial intelligence is used to write advertisements]. Available at: https://itta.info/chomu-dlya-napisannya-reklami-vikoristovuyut-shtuchnij-intelekt/ (accessed April 9, 2024)

Druziuk Ya. My poprosyly shtuchnyi intelekt zrobyty reklamu dlia kyivskoho ZhK. Os shcho vyishlo [We asked artificial intelligence to make an advertisement for the Kyiv residential complex. Here's what happened]. Available at: https://www.village.com.ua/village/business/how/335745-uncreative-persha-kreativna-agentsiya-na-osnovi-shtuchnogo-intelektu-mi-zrobili-z-neyu-reklamni-kampani (accessed April 8, 2024)

Zharykova A. Google zapuskaie dvi novi funktsii dlia reklamodavtsiv na osnovi ShI [Google is launching two new AI-powered features for advertisers]. Available at: https://www.epravda.com.ua/news/2023/06/14/701154/ (accessed April 8, 2024)

Pykalo O. Rynok reklamy vidnovliuietsia na tli populiarnosti shtuchnoho intelektu [The advertising market is recovering against the background of the popularity of artificial intelligence]. Available at: https://mind.ua/news/20264589-rinok-reklami-vidnovlyuetsya-na-tli-populyarnosti-shtuchnogo-intelektu (accessed April 10, 2024)

Kholostenko Ye. Vykorystannia shtuchnoho intelektu v kontekstnii reklami Google Ads [Use of artificial intelligence in Google Ads contextual advertising]. Available at: https://osvita.ua/vnz/91687/ (accessed April 11, 2024)

Kholostenko Ye. Kontekstna reklama ta shtuchnyi intelekt [Contextual advertising and artificial intelligence]. Available at: https://holostenko.ua/uk/blog/kontekstna-reklama-ta-shtuchnyi-intelekt (accessed April 15, 2024)

Cherkasova V.S. Shtuchnyi intelekt v marketynhu: perevahy i nedoliky zastosuvannia [Artificial intelligence in marketing: advantages and disadvantages of application]. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/32993/1/VII_konf_URSES_DBTU_2023-560-563.pdf (accessed April 15, 2024)

Shyrokun K. Google zapustyla shtuchnyi intelekt dlia rozmishchennia reklamy na platformakh [Google launched artificial intelligence to place ads on platforms]. Available at: https://www.rbc.ua/rus/news/google-zapustila-shtuchniy-intelekt-rozmishchennya-1686774317.html (accessed April 10, 2024)

Shi A. Shtuchnyi intelekt u tsyfrovomu marketynhu: shcho vmiie ta shcho dozvoliaie robyty marketolohu [Artificial intelligence in digital marketing: what it can do and what it allows a marketer to do]. Available at: https://speka.media/stucnii-intelekt-u-digital-marketingu-v4d11v (accessed April 15, 2024)

Article views: 26
PDF Downloads: 64
Published
2024-03-25
How to Cite
Kobernyuk , S., Strunhar , A., & Zavhorodnya , L. (2024). ANALYSIS OF THE ROLE AND EFFECTIVENESS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN IMPROVING PERSONALIZED ADVERTISING AND AUDIENCE INTERACTION. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-112
Section
MARKETING