PECULIARITIES OF PRICING AT MANUFACTURING ENTERPRISES IN CONDITIONS OF ECONOMIC INSTABILITY
Abstract
The aim of this article is to examine the impact of economic instability on pricing strategies and identify key factors that enterprises should consider when forming pricing strategies. The relevance of the article is driven by the high level of dynamism and uncertainty in modern business conditions in Ukraine, which are influenced by economic instability, military actions, and the transformation of global markets. This poses new challenges for Ukrainian enterprises, requiring them to adapt pricing strategies to the changing environmental conditions. The research methodology includes analyzing scientific literature, systematizing factors influencing pricing in conditions of economic instability, summarizing global experience in forming pricing strategies, analyzing pricing practices of Ukrainian enterprises, and developing recommendations for optimizing pricing strategies. The results indicate that economic instability significantly affects pricing, making it a more dynamic and complex process. Enterprises need to consider a wide range of factors such as changes in demand and supply, currency fluctuations, rising costs, consumer uncertainty, and intensified competition. The findings presented in this article can have practical value for Ukrainian enterprises seeking to optimize their pricing strategies amid economic instability. The recommendations in the article can help enterprises enhance their market competitiveness through more effective pricing, increase profits by offering products at prices aligned with consumer expectations and enterprise capabilities, reduce pricing-related risks through more accurate market behavior forecasting and competitor reactions, and improve financial stability by ensuring stable revenue streams from product sales. Additionally, this research can be beneficial for pricing and enterprise management consultants providing assistance to Ukrainian enterprises in developing and implementing effective pricing strategies, as well as for professors and students in economic institutions studying pricing and marketing issue
References
Як війна знищує українську промисловість. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2024/03/7/710682/ (дата звернення 01.04.2024).
Корецька О.В. Аналіз проблем та обґрунтування шляхів підвищення ефективності ціноутворення на підприємствах морського транспорту. Економіка і суспільство. 2022. №41. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1537 (дата звернення 01.04.2024).
Кирилюк І.М, Трохименко А.С. Особливості ціноутворення на продукцію АПК. Економіка і суспільство. Електронне наукове фахове видання Мукачівського держаного університету. 2021. №26. https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/361/346 (дата звернення 01.04.2024).
Рябенька М.О. Удосконалення цінової політики на підприємствах готельно–ресторанного бізнесу. Економіка та суспільство. Електронне наукове фахове видання Мукачівського держаного університету. 2023. № 50. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2446 (дата звернення 01.04.2024).
Мазур О. Є. Ринкове ціноутворення. Навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2012. 480 с. URL: https://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/775521/mod_resource/content/0/Ринкове%20ціноутворення.pdf/ (дата звернення 01.04.2024).
Колінько Н.І. Таргет–костинг як перспективний метод інституційного забезпечення управління витратами виробництва / Н. І. Колінько // Інтелект XXI. 2018. № 6. С. 69–72. URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2018/2018_6/12.pdf (дата звернення 01.04.2024).
Домбровська Н.Р. Особливості методів обліку витрат і калькування собівартості продукції підприємств по заготівлі та переробці зерна. Економіка і суспільство. Електронне наукове фахове видання Мукачівського держаного університету. – 2021. – №28. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/508/486 (дата звернення 01.04.2024).
Базілінська О. Я. Етапи формування стратегії ціноутворення в умовах інформаційної асиметрії: побудова базової теоретичної моделі / О. Я. Базілінська, О. А. Кривошия // Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Серія : Економічні науки. 2012. – № 4. С. 5–9. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vcndtue_2012_4_3 (дата звернення 01.04.2024).
Yak viina znyshchuie ukrainsku promyslovist [How war destroys Ukrainian industry]. Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2024/03/7/710682/
Koretska O.V. (2022) Analiz problem ta obgruntuvannia shliakhiv pidvyshchennia efektyvnosti tsinoutvorennia na pidpryiemstvakh morskoho transportu [Analysis of problems and substantiation of ways to increase the efficiency of pricing at maritime transport enterprises]. Vol. 41. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1537 (data zvernennia 01.04.2024).
Kyryliuk I.M, Trokhymenko A.S. (2021) Osoblyvosti tsinoutvorennia na produktsiiu APK. [Features of pricing of agricultural products]. Ekonomika i suspilstvo. Elektronne naukove fakhove vydannia Mukachivskoho derzhanoho universytetu. Vol.26. https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/361/346 (data zvernennia 01.04.2024).
Riabenka M.O. (2023) Udoskonalennia tsinovoi polityky na pidpryiemstvakh hotelno–restorannoho biznesu [Improvement of the price policy at the enterprises of the hotel and restaurant business] Ekonomika ta suspilstvo. Elektronne naukove fakhove vydannia Mukachivskoho derzhanoho universytetu. Vol. 50. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2446 (data zvernennia 01.04.2024).
Mazur O. Ye. (2012) Rynkove tsinoutvorennia. Navchalnyi posibnyk. – K.: «Tsentr uchbovoi literatury», 480 p. Available at: https://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/775521/mod_resource/content/0/Rynkove%20tsinoutvorennia.pdf/ (data zvernennia 01.04.2024).
Kolinko N.I. (2018) Tarhet–kostynh yak perspektyvnyi metod instytutsiinoho zabezpechennia upravlinnia vytratamy vyrobnytstva / N. I. Kolinko // Intelekt XXI.. vol. 6. pp. 69–72. Available at: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2018/2018_6/12.pdf (data zvernennia 01.04.2024).
Dombrovska N.R. (2021) Osoblyvosti metodiv obliku vytrat i kalkuvannia sobivartosti produktsii pidpryiemstv po zahotivli ta pererobtsi zerna.[ Peculiarities of the methods of cost accounting and calculating the cost of products of grain harvesting and processing enterprises.] Ekonomika i suspilstvo. Elektronne naukove fakhove vydannia Mukachivskoho derzhanoho universytetu. №28. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/508/486 (data zvernennia 01.04.2024).
Bazilinska O. Ya, Kryvoshyia O. A. (2012) Etapy formuvannia stratehii tsinoutvorennia v umovakh informatsiinoi asymetrii: pobudova bazovoi teoretychnoi modeli [Stages of pricing strategy formation in conditions of information asymmetry: construction of a basic theoretical model]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia : Ekonomichni nauky. Vol 4. pp. 5–9. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vcndtue_2012_4_3 (data zvernennia 01.04.2024)..
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.