INNOVATIVE STRATEGIES IN THE MANAGEMENT OF HOTEL AND RESTAURANT SERVICES: FROM GREEN INITIATIVES TO SOCIAL RESPONSIBILITY

Keywords: hotel, hotel and restaurant business, service sector, environmental measures, social responsibility, innovative products, management system, customer orientation

Abstract

The article examines innovative approaches in the management of hotel and restaurant services, emphasizing environmental initiatives and social responsibility as key elements of sustainable development. The authors analyze in detail how the changing demands of the modern consumer and global environmental challenges affect management strategies in this field. Special attention is paid to the implementation of "green" technologies, such as energy-saving systems, waste management, the use of renewable energy sources and other environmental practices, which not only reduce the negative impact on the environment, but also lead to cost optimization. Corporate social responsibility is considered an important part of modern business strategy. The article analyzes how hotels and restaurants implement programs to support local communities, investments in sustainable development and environmental education of employees and customers. Such initiatives not only increase social responsibility and the positive image of companies, but also contribute to strengthening the trust and loyalty of customers. Finally, the authors emphasize the need to integrate environmental initiatives and social responsibility into the overall management strategy of the hotel and restaurant business. This approach allows not only to meet modern challenges and expectations of consumers, but also opens up new opportunities for growth and development. Innovative technologies and green initiatives, along with an emphasis on social responsibility, determine future success in the hospitality industry. These practices not only contribute to reducing the impact on the environment, but also create a positive image of companies, increasing their attractiveness to environmentally conscious consumers. The authors point to examples of successful application of these strategies in the hotel and restaurant business, where companies have already shown a significant reduction in energy consumption, water consumption and waste production thanks to the implementation of innovative technologies. At the same time, companies actively work to create a favorable social climate, investing in local communities and providing ethical working conditions for their employees.

References

Андренко І., Шестірко А. Особливості функціонування готельних ланцюгів в Україні. Економіка та суспільство. 2022. №(40). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6.

Банєва І. О., Величко О. В. Сучасні підходи до організації готельно-ресторанного бізнесу. Modern Economics. 2022. № 36. С. 6–11. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-01.

Борисюк О. А., Дудник І. М., Беркова О. П. Географічний регіон як об’єкт туристичного маркетингу. Вісник Київського національного університету імені тараса Шевченка. Серія: Географія. 2019. Вип. 4 (74). С. 23–31.

Грабовенська С.П. Стратегія розвитку готельного господарства. URL: http://joomla.spkneu.org/ (дата звернення 15.03.2024).

Лисюк Т., Терещук О., Пасічник М. Інноваційні технології у готельно-ресторанному господарстві. Економіка та суспільство. 2022. №40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-11 (дата звернення 15.03.2024)

Македон В. В., Валіков В. П., Рябик Г. Є. Розвиток світового ринку ділових інтелектуальних послуг під впливом економіки 4.0. Нобелівський вісник. 2019. № 1. С. 59–72. DOI: 10.32342/2616-3853-2019-2-12-7.

Македон В. В., Михайленко О. Г. Напрямки розвитку медичного страхування в системі національної економіки країн. Причорноморські економічні студії. 2023. №79. с. 30–39 DOI: https://doi.org/10.32782/bses.79-4.

Міжнародний туристичний форум «Туризм в Україні: виклики та відновлення». URL: https://kneu.edu.ua/ua/mijnarodniy_turist/ (дата звернення 15.03.2024).

Паймаш Г.В. Результати маркетингового дослідження соціальних аспектів ринку праці людей з особливими потребами. Економічний простір. 2024. №(189). C. 109–113. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-20.

Сучасні тенденції та стратегії відновлення індустрії гостинності після COVID-19 та карантинних обмежень: монографія [Електронний ресурс] / Г.О. Горіна, Г.А. Богатирьова, Ю.С. Дорош, Р.І. Дудченко та ін.; наук. ред. Г.О. Горіна. Кривий Ріг: Вид. ДонНУЕТ, 2023. 142 с. Режим доступу: http://elibrary.donnuet.edu.ua/2745/ дата звернення 15.03.2024.

Тітомир Л. А., Коротич О. М., Халілова-Чуваєва Ю. О. Екологізація готелів як напрям розвитку готельно-ресторанного бізнесу. Економіка харчової промисловості. 2021. Т.13, вип. 3. С.88–93. URL: https://journals.onaft.edu.ua/index.php/fie/article/view/2136/2322.

Туризм в системі пріоритетів регіонального розвитку : монографія / За ред. проф. В. В. Александрова. Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2016. 268 с.

Хитра О. Туристичний брендинг в умовах економіки вражень. Економіка та суспільство. 2022. (42). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-64.

Шаповаленко Д., Соколов Д., Карюк А., Панченко К. Перспективи розвитку готельних мереж на туристичному ринку України. Молодий вчений. 2023. №3(115). С. 134–137. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-3-115-25.

Pajak K., Omelyanenko V., Makedon V., Shevchenko V., Ovcharenko I. Raising the level of financial security of the enterprise based on the basic risks differentiation. Journal of Security and Sustainability Issues. 2020. №10(1). Рр. 115–130. DOI: https://doi.org/10.9770/jssi.2020.10.1(9)

Stroumpoulis A., Kopanaki , Oikonomou M. The Impact of Blockchain Technology on Food Waste Management in the Hospitality Industry. ENTRENOVA – ENTerprise REsearch InNOVAtion. 2022. №7(1). pp. 419–428. DOI: https://doi.org/10.54820/CQRJ6465 (дата звернення 15.03.2024).

Tai Y. F., Wang Y. C., Luo C. C. Technology-or human-related service innovation? Enhancing customer satisfaction, delight, and loyalty in the hospitality industry. Service Business. 2021. №15(4). pp. 667. DOI: https://doi.org/10.1007/s11628-021-00461.

Andrenko, I., Shestirko, A. (2022). Osoblyvosti funktsionuvannya hotelʹnykh lantsyuhiv v Ukrayini [Peculiarities of the operation of hotel chains in Ukraine]. Ekonomika ta suspilʹstvo, (40). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6. (in Ukrainian).

Banyeva, I., Velychko, O. (2022). Modern approaches to the organization of the hotel and restaurant business. Modern Economics, vol.36, pp.6–11. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-01. (in Ukrainian).

Borysyuk, O. A., Dudnyk, I. M., Berkova, O. P. (2019). Heohrafichnyy rehion yak obʺyekt turystychnoho marketynhu [Geographical region as an object of tourist marketing]. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Series: Geography, Issue vol.4 (74), pp.23–31. (in Ukrainian).

Hrabovenska, S. P. (2022). Stratehiia rozvytku hotelnoho hospodarstva. Available at: http://joomla.spkneu.org/ (Accessed 15 March 2024).

Lysyuk, T., Tereshchuk, O., Pasichnyk, M. (2022). Innovatsiyni tekhnolohiyi u hotelʹno-restorannomu hospodarstvi [Innovative technologies in the hotel and restaurant industry]. Ekonomika ta suspilʹstvo, 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-11 (Accessed 15 March 2024).

Makedon, V. V., Valikov, V. P., Ryabyk, G. E. (2019). Rozvytok svitovoho rynku dilovykh intelektualʹnykh posluh pid vplyvom ekonomiky 4.0 [Development of the world market of business intellectual services under the influence of economy 4.0]. Nobelevskiy vestnik, no. 1, 59–72. DOI: 10.32342/2616-3853-2019-2-12-7. (in Ukrainian).

Makedon, V. V., Mykhaylenko, O. H. (2023). Napryamky rozvytku medychnoho strakhuvannya v systemi natsionalʹnoyi ekonomiky krayin. [Directions of the development of medical insurance in the natsionalʹnoyi system of the country's economy]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol.79, 30–39 DOI: https://doi.org/10.32782/bses.79-4. (in Ukrainian).

Mizhnarodnyi turystychnyi forum [Tourism in Ukraine: challenges and recovery]. Available at: https://kneu.edu.ua/ua/mijnarodniy_turist/ (Accessed 15 March 2024). (in Ukrainian).

Paymash, H. V. (2024). Rezulʹtaty marketynhovoho doslidzhennya sotsialʹnykh aspektiv rynku pratsi lyudey z osoblyvymy potrebamy [Results of marketing research on social aspects of the labor market of people with special needs]. Ekonomichnyy prostir, DOI: vol.(189). pp.109–113. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-20.s. (in Ukrainian).

Horina, G. O., Bogatyreva, G. A., Dorosh, Yu. S., Dudchenko R. I. (2023). Suchasni tendentsiyi ta stratehiyi vidnovlennya industriyi hostynnosti pislya COVID-19 ta karantynnykh obmezhenʹ: monohrafiya [Modern trends and strategies for recovery of the hospitality industry after COVID-19 and quarantine restrictions: monograph]. [Electronic resource]. Kryvyi Rih: Ed. DonNUET Available at: http://elibrary.donnuet.edu.ua/2745/ Accessed 15 March 2024). (in Ukrainian).

Titomyr, L. A., Korotych, O. M., Khalilova-Chuvayeva, Yu. O. (2021). Ekolohizatsiya hoteliv yak napryam rozvytku hotelʹno-restorannoho biznesu [Greening of hotels as a direction of hotel and restaurant business development.]. Ekonomika kharchovoyi promyslovosti. vol.13, Iss. 3, pp.88–93. https://journals.onaft.edu.ua/index.php/fie/article/view/2136/2322. (in Ukrainian).

Aleksandrov, V. V. (2016). Turyzm v systemi priorytetiv rehionalʹnoho rozvytku: monohrafiya [Tourism in the system of regional development priorities: a monograph]. Karazin KhNU. (in Ukrainian).

Khytra, O. (2022). Turystychnyy brendynh v umovakh ekonomiky vrazhenʹ [Tourist branding in the conditions of the economy of impressions.]. Ekonomika ta suspilʹstvo, vol.(42). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-pp.42–64. (in Ukrainian).

Pajak, K., Omelyanenko, V., Makedon, V., Shevchenko, V., Ovcharenko, I. (2020). Raising the level of financial security of the enterprise based on the basic risks differentiation. Journal of Security and Sustainability Issues, vol.10(1), pp.115–130. DOI: https://doi.org/10.9770/jssi.2020.10.1(9). (in English).

Shapovalenko, D., Sokolov, D., Karyuk, A., & Panchenko, K. (2023). Perspektyvy rozvytku hotelʹnykh merezh na turystychnomu rynku ukrayiny [Prospects for the development of hotel chains in the tourist market of Ukraine]. Molodyy vchenyy, vol.3 (115), pp.134–137. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-3-115-25. (in Ukrainian).

Stroumpoulis, A., Kopanaki, B, Oikonomou, M. (2022). The Impact of Blockchain Technology on Food Waste Management in the Hospitality Industry. ENTRENOVA – ENTerprise REsearch InNOVAtion, vol. 7(1), pp.419–428. Available at: https://doi.org/10.54820/CQRJ6465 (Accessed 15 March 2024).(in English).

Tai, Y. F., Wang, Y. C., Luo, C. C. (2021). Technology-or human-related service innovation? Enhancing customer satisfaction, delight, and loyalty in the hospitality industry. Service Business, vol.15(4), 667p. DOI: https://doi.org/10.1007/s11628-021-00461. (in English).

Article views: 35
PDF Downloads: 52
Published
2024-02-27
How to Cite
Svitlynets, O., Gorishevskyy , P., & Khalilova-Chuvaieva , Y. (2024). INNOVATIVE STRATEGIES IN THE MANAGEMENT OF HOTEL AND RESTAURANT SERVICES: FROM GREEN INITIATIVES TO SOCIAL RESPONSIBILITY. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-153
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS