OPTIMIZATION OF THE QUALITY OF HOTEL SERVICES AT THE «BOSSFOR» HOTEL, ODESA
Abstract
The hospitality industry worldwide demonstrates rapid development. One of the key directions is the formation and development of modern infrastructure, primarily in the accommodation sector according to international standards. Hotel management is the largest component of the tourism industry. Hotel enterprises face challenges in increasing management efficiency, profitability, and competitiveness of this type of service in both national and international markets. In the article, the analysis of fundamental research and scientific works on the theory and practice of the hotel industry of the country has been conducted; however, practical recommendations are practically absent. Accordingly, the purpose of the research is to analyze hotel services and the quality of service of a particular hotel to provide practical recommendations. The research methodology is based on assessing the criteria for service quality in hotels: the comprehensiveness of the service, the quality of the service, the quality of staff work, and the quality of the material and technical base. An analysis of statistical data on indicators such as the distribution of hotels by regions and the structure of the room stock has been carried out. The main indicators of the hotel's activities have been analyzed, and the level of service quality has been determined.The research has been conducted on the main competitors of the hotel. This analysis has enabled the identification of the hotel's strengths and weaknesses, providing recommendations and determining key measures to improve service quality: increasing the qualification of staff responsible for customer service; implementing the use of a mobile application or chatbot for effective communication with guests; introducing personalization for regular clients. As additional services, nanny services should be added. Equip a hypoallergenic room: hypoallergenic bedding, hypoallergenic pillows and blankets, hypoallergenic carpets, cleaning with odorless safe products. In the marketing environment, the "Bossfor" hotel should take active steps to strengthen its position in the market by increasing the share of repeat customers, diversifying products, and introducing new services to the market.
References
Головне управління статистики. URL: http://od.ukrstat.gov.ua/ (Дата звернення: 16.01.2024).
Готель «Аркадія» URL: https://hotel-arkadia.com/ua (Дата звернення: 16.01.2024).
Готель «Bossfor»: офіційний сайт. URL: https://bossfor.com.ua (Дата звернення: 15.01.2024).
Готель «Корона» URL: https://corona-hotel-apartments-odessa.nochi.com.ua/ (Дата звернення: 14.01.2024).
Готель «Geneva Resort» URL: https://hotel-geneva.com.ua/ (Дата звернення: 14.01.2024).
Державна служба статистики України: офіційний сайт URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (Дата звернення: 14.01.2024).
Капліна А.С. Методичний підхід до оцінки якості готельних послуг. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2016. № 2 (74).С.70–76. Бедрадіна Г. Методика SERVICE QUALITY в оцінюванні якості готельних послуг. Приазовський економічний вісник Випуск 5 (16) 2019 С. 113–119
Мальська М.П., Пандяк І.Г. Готельний бізнес: теорія та практика. Підручник. 2- вид. перероб. та доп. К.: Центр учбової літератури, 2012. 472 с.
Міжнародний туристичний портал TripAdvisor. URL: https://www.tripadvisor.com/ (Дата звернення: 10.01.2024).
Національний стандарт України ДСТУ 4269:2003. URL: https://uhra.com.ua/wp-content/uploads/2021/02/%D0%94%D0%A1%D0%A2%D0%A3-4269.pdf (Дата звернення: 10.01.2024).
Організація готельного господарства: підручник. С.І. Байлик, І.М. Писаревський; Харківський нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова. Харків: ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2015. 329 с.
Організація готельного господарства: підручник. О.Г. Разметова, Т.Л. Мостенська, Т.В. Влодарчик. – Кам’янець-Подільський: «Абетка» – ФОП Сисин О.В., 2014. 432 с.
Організація і технологія надання послуг гостинності : навч. посіб. 2-ге вид., перероб. і доп.. Г. Круль, О. Заячук. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2022. 488 с.
Офіційний сайт міста Одеса. URL: https://omr.gov.ua/ru/news/76552 (Дата звернення: 10.01.2024).
Столярчук П. Моделювання системи обслуговування у повносервісних закладах ресторанного господарства / П. Столярчук, В. Юзевич, Н. Сусол // Вимірювальна техніка та метрологія. 2008. № 69. С. 143–151. Stoliarchuk P., Yuzevych V., Susol N. Vymiriuvalna tekhnika ta metrolohiia, 2008, no. 69, pp.143–151.
Управління якістю продукції та послуг у готельно-ресторанному господарстві: навч. посібник. О.Ю. Давидова, І.М. Писаревський, Р.С. Ладиженська; Харківський нац. ун-т міськ. госп-ва. – Харків: ХНУМГ, 2012. – 414 с.
Управління якістю готельних послуг: монографія. Т.І. Ткаченко, С.В. Мельниченко, М.В. Новак. – 157 Економіка та управління підприємствами Київ: Київський нац. торг.-екон. ун-т., 2006. – 234 с.
Ribas Hotels Group: офіційний сайт. URL: https://ribashotelsgroup.ua (Дата звернення: 10.01.2024).
Головне управління статистики в Одеській області. URL: http://www.od.ukrstat.gov.ua/ (Дата звернення: 10.01.2024).
Суспільне. Одеса. Туристичний збір в Одеській області скоротився на 80%.Електронний ресурс. URL: https://suspilne.media/423390-turisticnij-zbir-v-odeskij-oblasti-skorotivsa-na-80/ (Дата звернення: 10.01.2024).
Holovne upravlinnia statystyky. [Main Department of Statistics]. Retrieved from: http://od.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
Hotel «Arkadiia». [Hotel "Arcadia"] Retrieved from: https://hotel-arkadia.com/ua [in Ukrainian].
Hotel «Bossfor»: ofitsiinyi sait. [Hotel "Bossfor"]. Retrieved from: https://bossfor.com.ua [in Ukrainian].
Hotel «Korona». [Hotel "Korona"]. Retrieved from: https://corona-hotel-apartments-odessa.nochi.com.ua/ [in Ukrainian].
Hotel «Geneva Resort». [Hotel «Geneva Resort»]. Retrieved from: https://hotel-geneva.com.ua/ [in Ukrainian].
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: ofitsiinyi sait. [State Statistics Service of Ukraine]. Retrieved from: https://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
Kaplina A.S. (2016) Metodychnyi pidkhid do otsinky yakosti hotelnykh posluh. [Methodological Approach to the Evaluation of Hotel Service Quality]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. vol.2 (74). pp.70–76. Bedradina H. Metodyka SERVICE QUALITY v otsiniuvanni yakosti hotelnykh posluh. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk. vol.5 (16) 2019 pp. 113–119
Malska M.P., Pandiak I.H. Hotelnyi biznes: teoriia ta praktyka. Pidruchnyk. [Hotel Business: Theory and Practice. Textbook.]. 2- vyd. pererob. ta dop. – K.: Tsentr uchbovoi literatury, 2012. – 472 s. [in Ukrainian].
Mizhnarodnyi turystychnyi portal TripAdvisor. [International travel portal TripAdvisor]. Retrieved from: https://www.tripadvisor.com/ [in Ukrainian].
Natsionalnyi standart Ukrainy DSTU 4269:2003. [National Standard of Ukraine DSTU 4269:2003]. Retrieved from: https://uhra.com.ua/wp-content/uploads/2021/02/%D0%94%D0%A1%D0%A2%D0%A3-4269.pdf [in Ukrainian].
Orhanizatsiia hotelnoho hospodarstva: pidruchnyk. [Organization of the hotel industry: a textbook] / S.I. Bailyk, I.M. Pysarevskyi; Kharkivskyi nats. un-t misk. hosp-va im. O.M. Beketova. – Kharkiv: KhNUMH im. O.M. Beketova, 2015. – 329 s. [in Ukrainian].
Orhanizatsiia hotelnoho hospodarstva: pidruchnyk. [Organization of the hotel industry: a textbook]. O.H. Razmetova, T.L. Mostenska, T.V. Vlodarchyk. – Kamianets-Podilskyi: «Abetka» – FOP Sysyn O.V., 2014. – 432 s. [in Ukrainian].
Orhanizatsiia i tekhnolohiia nadannia posluh hostynnosti : navch. posib. 2-he vyd., pererob. i dop. [Organization and technology of providing hospitality services: a study guide]. / H. Krul, O. Zaiachuk. – Chernivtsi : Chernivets. nats. un-t im. Yu. Fedkovycha, 2022. 488 p. [in Ukrainian].
Ofitsiinyi sait mista Odesa. [Official site of the city of Odesa]. Retrieved from: https://omr.gov.ua/ru/news/76552 [in Ukrainian].
Stoliarchuk P. Modeliuvannia systemy obsluhovuvannia u povnoservisnykh zakladakh restorannoho hospodarstva [Modeling of the service system in full-service restaurants ]./ P. Stoliarchuk, V. Yuzevych, N. Susol // Vymiriuvalna tekhnika ta metrolohiia. – 2008. – # 69. – S. 143–151. Stoliarchuk P., Yuzevych V., Susol N. Vymiriuvalna tekhnika ta metrolohiia, 2008, no. 69, pp.143–151.
Upravlinnia yakistiu produktsii ta posluh u hotelno-restorannomu hospodarstvi: navch. Posibnyk [Quality management of products and services in the hotel and restaurant industry: a study guide]. / O.Yu. Davydova, I.M. Pysarevskyi, R.S. Ladyzhenska; Kharkivskyi nats. un-t misk. hosp-va. – Kharkiv: KhNUMH, 2012. – 414 p. [in Ukrainian].
Upravlinnia yakistiu hotelnykh posluh: monohrafiia. [Quality management of hotel services: monograph]/ T.I. Tkachenko, S.V. Melnychenko, M.V. Novak. – 157 Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy Kyiv: Kyivskyi nats. torh.-ekon. un-t., 2006. – 234 s. [in Ukrainian].
Ribas Hotels Group: ofitsiinyi sait. [Ribas Hotels Group: official website]. Retrieved from: https://ribashotelsgroup.ua [in Ukrainian].
Holovne upravlinnia statystyky v Odeskii oblasti. [Main Department of Statistics in Odesa Region]. Retrieved from: http://www.od.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
Suspilne. Odesa. [Public. Odesa]. Turystychnyi zbir v Odeskii oblasti skorotyvsia na 80%.Elektronnyi resurs. Retrieved from: https://suspilne.media/423390-turisticnij-zbir-v-odeskij-oblasti-skorotivsa-na-80/ [in Ukrainian].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.