FACTORS INCREASING THE COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES IN CONDITIONS OF UNCERTAINTY
Abstract
The article examines the phenomenon of "competitiveness" and also determines the peculiarity of the formation of competitiveness for Ukrainian enterprises in the conditions of military aggression. It is these questions that have become particularly important under the influence of a group of factors, both external and internal environments, which form the general conditions of uncertainty in which domestic manufacturers of products and services exist and develop. This is definitely influenced by the stage of development of the enterprise and the environment in which it is located on the market. In the research, the theoretical disclosure of the definition of "competitiveness" in the modern sense is carried out. Also, the requirements for market conditions and management of enterprises, regarding constant monitoring of dynamic changes in the market, are disclosed. Modern business conditions of Ukrainian enterprises engaged in production or providing services are associated with constant challenges and threats not only from the external environment, but also from the struggle for competitive positions in the domestic market. The development of international trade and relations with EU countries also gives the consumer the opportunity to gain access to new goods and services and form a new perception of the quality and requirements for domestic goods and the quality of services provided. Despite the rather high popularity and demand of these issues in theoretical aspects, the development of the problem remains quite low today. For the stability and success of the development of enterprises of various forms of ownership, there is a need to determine those factors that influence the increase in competitiveness and provide opportunities for further development. That is why the study determines the list and detailed description of the influence of external and internal factors that increase the competitiveness of companies in conditions of uncertainty. The main groups of factors that have the greatest influence on the change in competitiveness and the degree of this influence are also determined. Possibilities for management and control of the possible consequences of the influence of factors and timely response to changes in market conditions are revealed. Prospects for the use of such ways of overcoming the influence of factors in the future are considered.
References
Портер М. Стратегія конкуренції і методика аналізу галузей і діяльності. Київ : Основи, 1997. 451 с.
Маслов П.М. Комплексне оцінювання конкурентоспроможності підприємства. Держава та регіони. 2004. № 3. С. 176–180.
Перцовський Н.І. Міжнародний маркетинг : навчальний посібник. Київ : Вища школа. 2001. 239 с.
Воронкова А.Е., Пономарьов В.П. Підтримка конкурентоспроможного потенціалу підприємства. Київ : Техніка. 2000. 152 с.
Крамаренко В.І. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2012. Вип. 22 (2). С. 24–28.
Кузьмін О.Є. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства : навчальний посібник. Львів : Компакт-ЛВ. 2005. 304 с.
Гетьман О.О. Економічна діагностика : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Центр навчальної літератури. 2007. 307 с.
Євтушенко, Н.О., Дрокіна, Н. І., Савенко, Н. В. Стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства: теоретичний аспект. Економічний простір. 2020. № 156, С. 129–135. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-23
Конкурентоспроможність бізнесу (підприємства): Навч. посіб. у питаннях і відповідях. Харків. Право, 2022. 312 с. [Електронний ресурс] URL: https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/SENMK/Shevchenko_Konkur.pdf
Гужавіна І.В., Раздорожна Д.Д. Механізм підвищення конкурентоспроможності підприємства. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2021. № 1(35), С. 51–54
Герасимова, В.О., Рєзанов, Е. О. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та фактори впливу в сучасних умовах. Економічний простір, 2020. № 154, С. 93–97. DOI : https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-17
Бочко В.О., Селезньова Г. О. 2019. Шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємства. Розвиток європейського простору очима молоді: економічні, соціальні та правові аспекти. Харків. URL : http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/
Кадирус Г.Г. Конкурентоспроможність підприємства та фактори, що на неї впливають. Ефективна економіка, 2014. № 5.
Антощенкова, В.В. Конкурентоспроможність, як основа ефективної національної економіки. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка, 2019. (200), 84–95.
Богацька, Н., Христич С. Оцінка конкурентоспроможність підприємства. Молодий вчений, 2019. (11 (75), с. 455–458.
Герасимова, В.О., Рєзанов Е.О. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та фактори впливу в сучасних умовах. Економічний простір, 2020. (154), 93–97. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-17.
Porter M. (1997) Stratehiia Konkurentsii I Metodyka Analizu Haluzei I Diialnosti [Competition strategy and methods of analy- sis of industries and activities]. Kyiv : Foundations (in Ukrainian).
Maslov P.M. (2004) Kompleksne Otsiniuvannia Konkurentospromozhnosti Pidpryiemstva [Comprehensive assessment of enterprise competitiveness]. State and regions, no. 3, pp. 176–180.
Pertsovsky N.I. (2001) Mizhnarodnyi Marketynh [Mizhnarodnyi Marketynh]. Kyiv : High school (in Ukrainian).
Voronkova A.E., Ponomaryov V.P. (2000) Pidtrymka Konkurento-Spromozhnoho Potentsialu Pidpryiemstva [Supporting the competitive potential of the enterprise]. Kyiv : Technique (in Ukrainian).
Kramarenko V.I. (2012) Naukovi Pratsi Kirovohradskoho Natsionalnoho Tekhnichnoho Universytetu [Scientific papers of Kiro- vograd National Technical University]. Economic sciences, vol. 22, no. 2, pp. (in Ukrainian).
Kuzmin O.E. (2005) Upravlinnia Mizhnarodnoiu Konkurentospromozhnistiu Pidpryiemstva [Management of the international competitiveness of the enterprise]. Lviv : Compact-LV (in Ukrainian).
Getman O.O. (2007) Ekonomichna Diahnostyka [Economic diagnostics]. Kyiv : Center for Educational Literature (in Ukrainian).
Yevtushenko, N.O., Drokina, N. I., Savenko, N.V. 2020. Stratehichne upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva: teoretychnyy aspekt. [Strategic management of enterprise competitiveness: theoretical aspect] Economic space. № 156, С. 129–135. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-23
Konkurentospromozhnistʹ biznesu (pidpryyemstva) [Competitiveness of business (enterprise)]. Kharkiv. Pravo, 2022. 312 s. [Electronic resource] URL: https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/SENMK/Shevchenko_Konkur.pdf
Huzhavina I.V., Razdorozhna D.D. 2021. Mekhanizm pidvyshchennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstva. [The mechanism of increasing the competitiveness of the enterprise] Economy. Management. Business. № 1(35), С. 51–54
Herasymova, V.O., Ryezanov, E. O. (2020) Konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva: sutnistʹ ta faktory vplyvu v suchasnykh umovakh. [Enterprise competitiveness: essence and influencing factors in modern conditions] Economic space. № 154, С. 93–97. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-17
Bochko V.O., Seleznʹova H.O. (2019) Shlyakhy pidvyshchennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstva. Rozvytok yevropeysʹkoho prostoru ochyma molodi: ekonomichni, sotsialʹni ta pravovi aspekty. [Ways to increase the competitiveness of the enterprise. Development of the European space through the eyes of young people: economic, social and legal aspects]. Kharkiv. URL : http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/
Kadyrus H.H. (2014) Konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva ta faktory, shcho na neyi vplyvayutʹ.[ Enterprise competitiveness and factors affecting it] Efficient economy. № 5.
Antoshchenkova, V.V. (2019). Konkurentospromozhnistʹ, yak osnova efektyvnoyi natsionalʹnoyi ekonomiky. [Competitiveness as the basis of an effective national economy]. Visnyk Kharkivsʹkoho natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu silʹsʹkoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka. (200), pp.84–95.
Bohatsʹka, N., Khrystych S. (2019). Otsinka konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva. [Evaluation of the competitiveness of the enterprise] Young scientist (11 (75), pp. 455–458.
Herasymova, V.O., Ryezanov E.O. (2020). Konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva: sutnistʹ ta faktory vplyvu v suchasnykh umovakh. [Enterprise competitiveness: essence and influencing factors in modern conditions]. Economic space. (154), pp.93–97. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-17.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.