THE ESSENCE AND CLASSIFICATION OF CREATIVE INDUSTRIES: THE POLISH CONTEXT
Abstract
The article reveals the essence of the concept of "creative industries" and presents the types of activities that are considered to be in the creative sphere under international law: cultural heritage, art, media, and functional creativity. It is indicated that the products of activities in the field of creative industries are objects of intellectual property regulated at the international and national levels. The specific features of the creative industries as an object of management are highlighted, in particular: the use of project management; Agile and SMART principles; creative management methods; modern marketing tools and instruments (4Cs: customer, cost, convenience, communications, social and ethical, holistic and lateral marketing, neuromarketing). The author names the main international organisations (UN, UNESCO, UNCTAD) that regulate the activities of creative industries in the world, and form a global policy of development and support of the creative sphere as an important component of the cultural and economic transformation of society. The dynamics of the development of creative industries and their share in GDP in different countries of the world are considered. The status and peculiarities of structuring the creative industries sector of the Republic of Poland are studied. The creative industries of the Republic of Poland are allocated: architecture and interior design; publishing; national heritage, libraries, archives; art education; fashion and industrial design; film and television production; radio and music production; programming; advertising, marketing and related activities; artistic craft; performing arts; fine arts. The basic legislative documents defining the functioning and development of the creative sphere in the Republic of Poland are named. The main directions of state and international support for the creative industries of the Republic of Poland are outlined: international and national projects for the creative industries (to form, support and develop the creative sphere, as well as to strengthen the role of creative industries in the country's economic system), the state development strategy, national grant programmes of the Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland, legislative acts and other documents.
References
Холодницька А. В. Актуальні тенденції розвитку креативних індустрій в Україні в умовах глобалізації. Економіка і суспільство. Випуск №14. 2018. С. 151¬157.
Жулід Ю. О. Креативні індустрії в ЄС. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32612572.pdf (дата звернення: 05.01.2024).
Закон України «Про культуру». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17 (дата звернення: 07.01.2024)
Creative industry. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/creative-industry (дата звернення: 09.01.2024)
Saucedo E. H. Main theoretical approaches of the creative industries: from a meta-analytical orientation. Revista de Investigaciones Universidad del Quindío. №34. 2022
Boccardelli P. Creative Industries. URL: https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1057/978-1-349-94848-2_758-1 (дата звернення: 06.01.2024).
Ситницький М. В., Горбась І. М. Управлінські інновації у сфері креативних індустрій. Креативність, підприємництво, інновації: управлінські та освітні тренди майбутнього: праці Міжнародної науково практичної конференції IMPULSE 2021 (16-17 червня 2021 р.) / за редакцією Ярмош О. В., Дуднєвої Ю. Е., Нестеренко Р. О. Харків : Видавництво «Точка», 2021. С.60–64.
Горбась, І., & Павлюк, В. (2021) Управління арт-проектами у кіноіндустрії. Економіка та суспільство, (24). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-36 (дата звернення: 07.01.2024).
Дробахіна Т. О. Креативні індустрії як об’єкт публічного управління: підходи до визначення і типологізації. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. №4. 2022. С. 203–209
Пащенко О. П. Креативний менеджмент як фактор успішності сучасного бізнесу. Економіка та управління підприємствами. №17. 2017. С. 406–410
Креативне мислення [Creative Thinking] : навч. посіб. / М. В. Ситницький, О. І. Жилінська, С. В. Руденко, І. М. Горбась, В. І. Вялкова ; за ред. М. В. Ситницького. Київ : Національний центр розвитку креативного підприємництва КНУ ім. Т. Шевченка, Видавництво Ліра-К, 2020. 100 с.
Маркетинг-менеджмент. URL: https://livingfo.com/marketynh-menedzhment/ (дата звернення: 10.01.2024).
Маркетинг креативних індустрій: сучасні напрямки розвитку. URL: http://ujae.org.ua/marketyng-kreatyvnyh-industrij-suchasni-napryamy-rozvytku/ (дата звернення: 10.01.2024).
Share of the creative economy in the value added of the national economy in Poland from 2010 to 2018. URL: https://www.statista.com/statistics/1154000/poland-share-of-the-creative-economy-in-the-value-added-of-the-national-economy/ (дата звернення: 12.01.2024).
Диндар А. С. Позиції культурно-креативної індустрії в економіці ЄС. Інвестиції: практика та досвід. №1. 2019. С. 53–59
Parkhomenko N. O. Trends of development of creative economy in the world. Економіка і суспільство. №13. 2017. С. 113–117
Приходько В. О., Єгорова О. О., Джуган О. В. Досвід ЄС у розвитку креативної економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. №24. Ч. 3. 2019. С. 48–52
The Creative Services Sector in Polish Cities. URL: https://www.mdpi.com/2199-8531/8/1/17 (дата звернення: 12.01.2024).
The strategic project called "Creative Industries Package". URL: https://en.unesco.org/creativity/policy-monitoring-platform/strategic-project-called-creative (дата звернення: 12.01.2024).
Kholodnytska A. V. (2018) Aktualni tendentsii rozvytku kreatyvnykh industrii v Ukraini v umovakh hlobalizatsii [Current trends in the development of creative industries in Ukraine in the context of globalisation]. Ekonomika i suspilstvo - Economy and society. vol. 14. pp. 151–157.
Zhulid Yu. O. Kreatyvni industrii v YeS [Creative industries in the EU]. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32612572.pdf (accessed January 5, 2024).
Verkhovna Rada Ukrainy. Zakon Ukrainy «Pro kulturu» [The Law of Ukraine "On Culture"]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17 (accessed January 5, 2024)
Creative industry. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/creative-industry (accessed January 9, 2024)
Saucedo E. H. (2022) Main theoretical approaches of the creative industries: from a meta-analytical orientation. Revista de Investigaciones Universidad del Quindío. vol.34.
Boccardelli P. Creative Industries. URL: https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1057/978-1-349-94848-2_758-1 (accessed January 6, 2024).
Sytnytskyi M. V. & Horbas I. M. (2021) Upravlinski innovatsii u sferi kreatyvnykh industrii [Management innovations in the creative industries]. Kreatyvnist, pidpryiemnytstvo, innovatsii: upravlinski ta osvitni trendy maibutnoho: IMPULSE 2021 (16-17 chervnia 2021 r.): Yarmosh O. V., Dudnievoi Yu. E., Nesterenko R. O. Kharkiv : Vydavnytstvo «Tochka». pp. 60-64. (in Ukraininan)
Horbas I., & Pavliuk V. (2021) Upravlinnia art-proektamy u kinoindustrii [Art project management in the film industry]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society. vol.24. (accessed January 7, 2024).
Drobakhina T. O. (2022) Kreatyvni industrii yak obiekt publichnoho upravlinnia: pidkhody do vyznachennia i typolohizatsii [Creative industries as an object of public administration: approaches to definition and typology]. Dniprovskyi naukovyi chasopys publichnoho upravlinnia, psykholohii, prava - Dnipro Scientific Journal of Public Administration, Psychology, Law. vol.4. pp. 203–209
Pashchenko O. P. (2017) Kreatyvnyi menedzhment yak faktor uspishnosti suchasnoho biznesu [Creative management as a factor in the success of modern business]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy - Economics and business management. vol.1. pp. 406–410
Sytnytskyi M. V., Zhylinska O. I., Rudenko S. V., Horbas I. M., Vialkova V. I. (2020). Kreatyvne myslennia [Creative Thinking]. Kyiv: Lira-K, 100 p. (in Ukraininan)
Marketynh-menedzhment [Marketing management]. URL: https://livingfo.com/marketynh-menedzhment/ (accessed January 10, 2024).
Marketynh kreatyvnykh industrii: suchasni napriamky rozvytku [Marketing of creative industries: current trends in development]. URL: http://ujae.org.ua/marketyng-kreatyvnyh-industrij-suchasni-napryamy-rozvytku/ (accessed January 10, 2024).
Share of the creative economy in the value added of the national economy in Poland from 2010 to 2018. URL: https://www.statista.com/statistics/1154000/poland-share-of-the-creative-economy-in-the-value-added-of-the-national-economy/ (accessed January 12, 2024).
Dyndar A. S. (2019) Pozytsii kulturno-kreatyvnoi industrii v ekonomitsi YeS [The position of the cultural and creative industry in the EU economy]. Investytsii: praktyka ta dosvid - Investments: practice and experience. vol.1. pp. 53-59
Parkhomenko N. O. (2017) Trends of development of creative economy in the world. Ekonomika i suspilstvo - Economy and society. vol.13. pp. 113–117
Prykhodko V. O., Yehorova O. O. & Dzhuhan O. V. (2019) Dosvid YeS u rozvytku kreatyvnoi ekonomiky [EU experience in the development of the creative economy]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu - Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. vol.24(3). pp. 48–52
The Creative Services Sector in Polish Cities. URL: https://www.mdpi.com/2199-8531/8/1/17 (accessed January 12, 2024).
The strategic project called "Creative Industries Package". URL: https://en.unesco.org/creativity/policy-monitoring-platform/strategic-project-called-creative (accessed January 12, 2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.