ORGANIC PRODUCE MARKET: THEORETICAL AND APPLIED ASPECTS

Keywords: market, organic produce, environmentally friendly production, organic production, categories of organic produce, organic produce market

Abstract

The relevance of researching the organic produce market, both its theoretical and practical foundations, is justified by the increasing global interest in a healthy lifestyle, the growing demand for organic products, the necessity of preserving and restoring the natural environment, and the significant potential of domestic agriculture for organic production and gaining key positions in the international market. The goal of the presented article is to distinguish the concepts of 'organic production,' 'environmentally friendly production,' 'natural production,' 'bio-production,' and to establish a theoretical basis for the functioning of the organic produce market. During the research, methods of induction and deduction, abstraction and specification, comparison and systematization were employed to clarify the essence of key concepts. The graphical method was used for a visual representation of the research results. The article suggests the expediency of using a single, legislatively established term "organic production" to avoid misunderstandings and falsification, informational and statistical chaos, and obstacles for the effective study and regulation of the organic produce market. The requirements for organic production in Ukraine and worldwide are specified. Criteria for classifying products as organic are highlighted. Categories of organic production (100% organic, organic, made with organic ingredients, less than 75% organic) are characterized in terms of their main features, production, and labeling. It is noted that certification of organic production in Ukraine is carried out by representatives of 12 organizations from the Netherlands, Switzerland, Italy, Germany, Hungary, Poland, etc., in accordance with EU and US standards. The economic, environmental, and social advantages of organic production over traditional agricultural production are assessed. Key principles of organic production regarding health, ecology, justice, and care are identified. The article determines the advantages, specificity, and obstacles for the development of the domestic organic produce market. A promising direction for further scientific research should be considered the determination of parameters for the competitiveness of organic produce.

References

Найдюк Н. Світ Organic : все, що треба знати про органічні продукти та бізнес на них. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2020/12/18/669317/

Дідович І.І., Полякова Ю.В., Атаманчук З.А., Макогін З.Я. Застосування інструментів ризик-менеджменту при організації експорту органічної продукції до Європейського Союзу. Економіка і організація управління. 2023. № 2(50). С. 96–105.

Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції : Закон України від 10.07.2018 р. № 2496-VIIІ. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496*19

Артиш В. І. Управлінські аспекти розвитку виробництва екологічно чистої продукції в сільському господарстві України. Науковий вісник Національного аграрного університету. 2006. № 102. С. 242–247.

Формування ринку органічної продукції в Україні: теоретичні та практичні аспекти : монографія / авт. : Т.А. Кунділовська, Н.М. Зеленянська, В.Г. Захарчук [та ін.] ; за заг. ред. Т.А. Кунділовської. Одеса : Астропринт, 2019. 128 с.

Гвоздь О.М. Державне регулювання розвитку органічного сільськогосподарського виробництва в Україні : дис. доктора філософії за спец. 073. Львів : Львівський нац. ун-т ім. І. Франка, 2021. 216 с.

Захарова Д.С. Ефективність виробництва органічної продукції сільськогосподарських підприємств : дис. канд. економ. наук: 08.00.04 / Захарова Дарина Сергіївна. Рівне : НУВГП, 2015. 220 с.

Федерація органічного руху України. URL: https://organic.com.ua/

Naidiuk N. Svit Organic : vse, shcho treba znaty pro orhanichni produkty ta biznes na nykh [Svit Organic: everything you need to know about organic products and business on them]. Available at: https://www.epravda.com.ua/publications/2020/12/18/669317/

Didovych I.I., Poliakova Yu.V., Atamanchuk Z.A., Makohin Z.Ia. (2023) Zastosuvannia instrumentiv ryzyk-menedzhmentu pry orhanizatsii eksportu orhanichnoi produktsii do Yevropeiskoho Soiuzu [Application of risk management tools when organizing the export of organic products to the European Union]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and management organization, vol. 2(50), pp. 96–105.

Pro osnovni pryntsypy ta vymohy do orhanichnoho vyrobnytstva, obihu ta markuvannia orhanichnoi produktsii : Zakon Ukrainy vid 10.07.2018 r. № 2496-VIII [On the basic principles and requirements for organic production, circulation and labeling of organic products: Law of Ukraine dated July 10, 2018 No. 2496-VIII]. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2496*19

Artysh V.I. (2006) Upravlinski aspekty rozvytku vyrobnytstva ekolohichno chystoi produktsii v silskomu hospodarstvi Ukrainy [Management aspects of the development of production of ecologically clean products in the agriculture of Ukraine]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho ahrarnoho universytetu – Scientific Bulletin of the National Agrarian University, vol. 102, pp. 242–247.

Kundilovska T.A., Zelenianska N.M., Zakharchuk V.H. ta in. (2019) Formuvannia rynku orhanichnoi produktsii v Ukraini: teoretychni ta praktychni aspekty [Formation of the market for organic products in Ukraine: theoretical and practical aspects]. Odesa : Astroprynt, 128 p.

Hvozd O.M. (2021) Derzhavne rehuliuvannia rozvytku orhanichnoho silskohospodarskoho vyrobnytstva v Ukraini [State regulation of the development of organic agricultural production in Ukraine] : dys. … doktora filosofii za spets. 073. Lviv : Lvivskyi nats. un-t im. I. Franka.

Zakharova D.S. (2015) Efektyvnist vyrobnytstva orhanichnoi produktsii silskohospodarskykh pidpryiemstv [The efficiency of production of organic products of agricultural enterprises] : dys. … kand. ekonom. nauk. Rivne : NUVHP.

Federatsiia orhanichnoho rukhu Ukrainy [Federation of the Organic Movement of Ukraine]. Available at: https://organic.com.ua/

Article views: 25
PDF Downloads: 20
Published
2023-11-28
How to Cite
Kozhushko, P. (2023). ORGANIC PRODUCE MARKET: THEORETICAL AND APPLIED ASPECTS. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-110
Section
MARKETING