SOCIAL MEDIA MARKETING AS A COMPONENT OF THE COMPANY'S MARKETING COMMUNICATION POLICY

Keywords: social media, marketing communications, Internet technologies, social networks, promotion of goods

Abstract

The article examines social media as an integral component of the marketing communication policy of any enterprise at the current stage of development of market relations. The main purpose of social media for the promotion of the company's goods is determined, in particular, it is established that social media allow the company to attract and retain the attention of the target audience, form a positive image of the company, form a brand, promote goods and services on the market. The tasks of social media marketing are also defined, which consist in informing the target audience or potential consumers about the appearance of a new product, about a price change, explaining the features of the product and its use, as well as in forming consumer loyalty to the brand, product, company, reminding consumers that the product may become necessary for them in the near future, ensuring the maintenance of awareness of the product or service at the highest level. Social media is also used to reinforce consumers' decision to make the right choice. The article defines the properties of social networks as a means of promoting goods, among which it is necessary to highlight: the presence of managers' own opinions, different levels of influence on consumers, the presence of external influencing factors in the form of advertising, marketing campaigns. The uniqueness of social media is also determined, which consists in the fact that enterprises have the opportunity to interact directly with consumers, without using the intrusive effect of traditional marketing technologies. In addition, social networks allow everyone to get the same access to information, which allows to significantly speed up communication and increase indicators of information democracy. A significant advantage of using social media in the process of marketing communication is the possibility of instant communication with the consumer in real time, that is, social media is a necessary component of marketing communication of any enterprise at the current stage of its development.

References

Андрушкевич З.М. Інтернет-маркетинг у соціальних мережах. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2014. С. 163–166.

Єсейцева О.С., Ольшанська Я.О. Механізм розробки smm-стратегії для бренду продукції підприємства. Журнал стратегічних економічних проблеми управління досліджень. 2023. № 3(14). С. 84–92.

Забеліна О.М. SMM-стратегія як інноваційна технологія в соціокультурному просторі. Вісник Харківської державної академії культури. Серія: Соціальні комунікації. 2017. № 50. С. 207–215.

Зайко Л.Я. Соціальні медіа та інтернет-маркетинг у контексті цифровізації інформаційно-комунікаційного простору. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2023. № 1. С. 302–307.

Кочкіна Н. Особливості комунікаційних стратегій у соціальних мережах Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2017. URL: http://www.vestnikeconom.mgu.od.ua/journal/2017/25-1-2017/28.pdf

Лозовська Г.М. Розробка SMM-стратегії при просуванні товару. Зб. тез доп. 80-ї наук. конф. викл. акад. Одеса, 7–8 трав. 2020 р. 2020. С. 356–357.

Лойко В.В., Лойко Є.М. Застосування інструментів інтернет-маркентингу як сучасного засобу рекламної діяльності підприємства. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2020. № 1(5). С. 45–55.

Любчик К.Л. Медіа-платформи як новий тренд розвитку торгівлі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. № 27. С. 106–111.

Петропавловська С.Є., Лисак Н.Ю., Малаховська Г.В. Соціальні медіа як інструмент управління лояльністю споживачів. Проблеми системного підходу в економіці. 2018. № 1(63). С. 166–173.

Підмогільна Н.В. Соціальні мережі як інструмент маркетингу промислового підприємства. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2023. № 2. С. 106–116.

Сметанюк О.А., Причепа І.В., Мосійчук В.В. Social media marketing (smm) в Україні: особливості та перспективи розвитку. Ефективна економіка. 2023. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7943

Andrushkevych Z.M. (2014) Internet-marketynh u sotsialnykh merezhakh [Internet marketing in social networks]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no 2, pp. 163–166. (in Ukrainian)

Yeseytseva O.S., Olshanska YA.O. (2023). Mekhanizm rozrobky smm-stratehiyi dlya brendu produktsiyi pidpryyemstva [The mechanism of developing an smm strategy for the company's product brand]. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh problemy upravlinnya doslidzhen, no 3(14), pp. 84–92. (in Ukrainian)

Zabelina O.M. (2017). SMM-stratehiya yak innovatsiyna tekhnolohiya v sotsiokulturnomu prostori [SMM strategy as an innovative technology in the socio-cultural space]. Visnyk Kharkivskoyi derzhavnoyi akademiyi kultury. Seriya: Sotsialni komunikatsiyi, no 50, pp. 207–215. (in Ukrainian)

Zayko L.YA. (2023). Sotsialni media ta internet-marketynh u konteksti tsyfrovizatsiyi informatsiyno-komunikatsiynoho prostoru [Social media and Internet marketing in the context of digitalization of the information and communication space]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriya: Filolohiya. Zhurnalistyka, no 1, pp. 302–307. (in Ukrainian)

Kochkina N. (2017). Osoblyvosti komunikatsiynykh stratehiy u sotsialnykh merezhakh [Peculiarities of communication strategies in social networks]. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Available at: http://www.vestnikeconom.mgu.od.ua/journal/2017/25-1-2017/28.pdf

Lozovska H.M. (2020). Rozrobka SMM-stratehiyi pry prosuvanni tovaru. [Development of SMM strategy for product promotion]. Zb. tez dop. 80-yi nauk. konf. vykl. akad., Odesa, 7–8 trav. 2020 r. pp. 356–357. (in Ukrainian)

Loyko V.V., Loyko YE.M. (2020). Zastosuvannya instrumentiv internet-markentynhu yak suchasnoho zasobu reklamnoyi diyalnosti pidpryyemstva [Application of Internet marketing tools as a modern means of advertising activities of the enterprise]. European scientific journal of Economic and Financial innovation, no 1(5), pp. 45–55. (in Ukrainian)

Lyubchyk K.L. (2019) Media-platformy yak novyy trend rozvytku torhivli [Media platforms as a new trend in trade development]. Naukovyy visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, no 27, pp. 106–111.

Petropavlovska S.YE., Lysak N.YU., Malakhovska H.V. (2018). Sotsialni media yak instrument upravlinnya loyalnistyu spozhyvachiv [Social media as a tool for managing consumer loyalty]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, no 1(63), pp. 166–173. (in Ukrainian)

Pidmohilna N.V. (2023). Sotsialni merezhi yak instrument marketynhu promyslovoho pidpryyemstva [Social networks as a marketing tool of an industrial enterprise]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriya: Filolohiya. Zhurnalistyka, no 2, pp. 106–116. (in Ukrainian)

Smetanyuk O.A., Prychepa I.V., Mosiychuk V.V. (2023). Social media marketing (smm) v Ukrayini: osoblyvosti ta perspektyvy rozvytku [Social media marketing (smm) in Ukraine: features and development prospects]. Efektyvna ekonomika, no 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7943

Article views: 113
PDF Downloads: 96
Published
2023-11-28
How to Cite
Babachenko, L., Verbytska, A., & Golenok, B. (2023). SOCIAL MEDIA MARKETING AS A COMPONENT OF THE COMPANY’S MARKETING COMMUNICATION POLICY. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-107
Section
MARKETING