IMPROVEMENT OF THE CORPORATE CULTURE OF DOMESTIC ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF A DYNAMIC BUSINESS ENVIRONMENT

Keywords: corporate culture, enterprise, development, changes, business environment

Abstract

The article is devoted to issues of the formation and development of a corporate culture of domestic enterprises in the conditions of a dynamic business environment. The authors considered the main theoretical issues of creating a corporate culture at enterprises, studied the history of the concept of corporate culture, and determined its purpose and functions. It is noted that a high level of corporate culture has a positive effect on the company's image, the establishment of effective communication, allows for the creation of unified corporate values, increases individual and collective responsibility, etc. With-it modern conditions, corporate culture becomes a competitive advantage for any enterprise, a tool for conducting successful business, and a guarantor of stable growth. It is proposed to define the corporate culture of the enterprise as a set of rules, procedures, and recommendations that all employees should follow in their activities. Four levels of corporate culture formation are defined: enterprise management, human resources management, a system of moral principles, traditions, habits, and the actual level of corporate culture. The analysis of the concept of corporate culture and the process of its implementation in the activities of Ukrainian enterprises made it possible to identify external and internal factors that should be taken into account in the formation of corporate culture, and they were also characterized. In the process of the research, shortcomings were identified in the formation of the corporate culture of domestic enterprises, which are grouped according to such areas as flexibility and mobility, motivation of activity, communication, and professional growth. An action plan has been developed to improve the corporate culture of domestic enterprises, taking into account the identified shortcomings. This program contains a set of measures, persons responsible for their implementation, implementation dates, and costs. A conclusion was made about the importance and necessity of continuous improvement of corporate culture at domestic enterprises for the sake of business growth even in the conditions of changes and challenges of the external environment.

References

Апостолюк О.З. Корпоративна культура як інструмент ефективного менеджменту підприємства в підвищенні його конкурентоспроможності. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2016. № 2. С. 68–73.

Громко Л. Корпоративна культура як ключовий чинник розвитку торговельного підприємства. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2020. №2. С. 114–120.

Данько Н. І. Застосування моделей корпоративних культур на туристичних підприємствах. Економіка та управління підприємствами. 2017. №1. С. 189–194.

Зеліч В.В. Роль та місце корпоративної культури та її вплив на розвиток підприємства. ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій». Електронний науково-практичний журнал. 2017. № 6. С. 21–25.

Ковалевський С.В. Корпоративна культура організацій ХХІ століття: Збірник наукових праць. Краматорськ: ДДМА, 2017. 219 с.

Копитко М. І. Взаємозв’язок процесів формування корпоративної культури підприємств та рівня лояльності працівників з позиції забезпечення економічної безпеки. Актуальні проблеми забезпечення економічної безпеки в Україні: колективна монографія. Львів: Ліга-Прес, 2017. 368 с.

Копитко М. І. Корпоративна культура підприємств: історія виникнення та сутність. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. № 9-1. С. 86-91.

Нагара М. П. Корпоративна культура та стратегічний розвиток туристичного підприємства : іманентний взаємозв'язок. Економічний і соціальний розвиток України в ХХІ столітті : національна візія та виклики в глобалізації : зб. тез доп. XІІ Міжнар. наук.- практ. конф. молодих вчених. 26-27 березня 2015. м. Тернопіль : ТНЕУ, 2015. С. 101-102.

Петрова І. Л. Вплив корпоративної культури на модернізацію соціально-трудових відносин. Вчені записки. 2015. № 40. С. 145–152.

Степанова Л. В., Тужилкіна О. В. Корпоративна культура в контексті регулювання соціально-трудових відносин. Соціально-трудові відносини: проблеми науки та практики: монографія. Полтава, 2020. С. 518–534.

Тарасова О. В. Корпоративна культура як інструмент ефективного менеджменту підприємства. Економіка харчової промисловості. 2013. №3. С. 28-32.

Тарнавська Н.П., Пушкар Р.М. Менеджмент: теорія та практика: Підручник. Тернопіль: Карт-бланш, 2005. 486 с.

Хаєт Г.Л., Єськов О.Л., Ковалевський С.В. Корпоративна культура: Навч. посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2003. 403 с.

Чернишова А. О., Немченко А.О. Деякі аспекти корпоративної культури організації. Наукові праці КНТУ. 2017. №17. С. 78.

Lincoln J.R., J. R. Lincoln, Haas W.A., D. Guillot. Durkheim and Organizational Culture. University of California. Oxford, UK: Oxford University Press. 2016. 155 р.

Schein, E. H. Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey- Bass. 3rd edition. URL: http://www.slideshare.net/phamthaivinhhang/organizational- culture-and-leadership-3rd-editionjosseybass2004isbn0787968455

Apostoliuk, O.Z. (2016) Korporatyvna kultura yak instrument efektyvnoho menedzhmentu pidpryiemstva v pidvyshchenni yoho konkurentospromozhnosti. [Corporate culture as a tool of effective enterprise management in increasing its competitiveness]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky - Economic journal of Lesya Ukrainka East European National University, vol.2, pp. 68-73. (in Ukrainian)

Hromko, L. (2020) Korporatyvna kultura yak kliuchovyi chynnyk rozvytku torhovelnoho pidpryiemstva [Corporate culture as a key factor in the development of a trading enterprise]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky - Economic journal of Lesya Ukrainka East European National University, vol. 2, pp. 114–120. (in Ukrainian)

Danko, N. I. (2017) Zastosuvannia modelei korporatyvnykh kultur na turystychnykh pidpryiemstvakh [Application of models of corporate cultures in tourist enterprises]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy - Economics and enterprise management, vol. 1, pp. 189–194. (in Ukrainian)

Zelich, V.V. (2017) Rol ta mistse korporatyvnoi kultury ta yii vplyv na rozvytok pidpryiemstva [The role and place of corporate culture and its impact on enterprise development]. PU «Prychornomorskyi naukovo-doslidnyi instytut ekonomiky ta innovatsii». Elektronnyi naukovo-praktychnyi zhurnal - PU "Black Sea Research Institute of Economics and Innovation". Electronic scientific and practical journal, vol. 6, pp. 21–25. (in Ukrainian)

Kovalevskyi, S.V. (2017) Korporatyvna kultura orhanizatsii KhKhI stolittia [Corporate culture of organizations of the 21st century]. Zbirnyk naukovykh prats. Kramatorsk: DDMA - Collection of scientific works. Kramatorsk: DDMA, 219 p.

Kopytko, M. I. (2017) Vzaiemozviazok protsesiv formuvannia korporatyvnoi kultury pidpryiemstv ta rivnia loialnosti pratsivnykiv z pozytsii zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky [The relationship between the processes of forming the corporate culture of enterprises and the level of employee loyalty from the standpoint of ensuring economic security]. Aktualni problemy zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky v Ukraini: kolektyvna monohrafiia. Lviv: Liha-Pres - Actual problems of ensuring economic security in Ukraine: a collective monograph. Lviv: Liga-Press, 368 p. (in Ukrainian)

Kopytko, M. I. (2016) Korporatyvna kultura pidpryiemstv: istoriia vynyknennia ta sutnist [Corporate culture of enterprises : history and essence]. Prychornomorski ekonomichni studii - Black Sea Economic Studies, vol.9-1, pp. 86-91. (in Ukrainian)

Nahara, M. P. (2015) Korporatyvna kultura ta stratehichnyi rozvytok turystychnoho pidpryiemstva : imanentnyi vzaiemozviazok [Corporate culture and strategic development of a tourist enterprise: an immanent relationship]. Ekonomichnyi i sotsialnyi rozvytok Ukrainy v KhKhI stolitti : natsionalna viziia ta vyklyky v hlobalizatsii : zb. tez dop. XII Mizhnar. nauk.- prakt. konf. molodykh vchenykh. (Mach 26nd-27rd, 2015). Ternopil : TNEU, pp. 101-102. (in Ukrainian)

Petrova, I. L. (2015) Vplyv korporatyvnoi kultury na modernizatsiiu sotsialno-trudovykh vidnosyn [The influence of corporate culture on the modernization of social and labor relations]. Vcheni zapysky - Scholarly notes, vol. 40. pp. 145–152. (in Ukrainian)

Stepanova, L. V., Tuzhylkina, O. V. (2020) Korporatyvna kultura v konteksti rehuliuvannia sotsialno-trudovykh vidnosyn: monohrafiia [Corporate culture in the context of regulation of social and labor relations: monograph]. Poltava: Sotsialno-trudovi vidnosyny: problemy nauky ta praktyky, pp. 518–534. (in Ukrainian)

Tarasova, O. V. (2013) Korporatyvna kultura yak instrument efektyvnoho menedzhmentu pidpryiemstva [Corporate culture as a tool of effective enterprise management]. Ekonomika kharchovoi promyslovosti - Economics of the food industry, vol 3, pp. 28-32. (in Ukrainian)

Tarnavska N.P., Pushkar R.M. (2005) Menedzhment: teoriia ta praktyka: Pidruchnyk [Management: theory and practice: Textbook]. Ternopil: Kart-blansh, 486 p. (in Ukrainian)

Khaiet H.L., Yeskov O.L., Kovalevskyi S.V. (2003) Korporatyvna kultura: Navch. Posibnyk [Corporate culture: tutorial]. K.: Tsentr navchalnoi literatury, 403 p. (in Ukrainian)

Chernyshova A. O., Nemchenko A.O. (2017) Deiaki aspekty korporatyvnoi kultury orhanizatsii [Some aspects of the organization's corporate culture]. Naukovi pratsi KNTU - Scientific works of KNTU, vol. 17, p. 78. (in Ukrainian)

Lincoln J.R., J. R. Lincoln, Haas W.A., D. (2016) Guillot. Durkheim and Organizational Culture. University of California. Oxford, UK: Oxford University Press, 155 р. (in UK)

Schein, E. H. (2004) Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey- Bass. 3rd edition. URL: http://www.untag-smd.ac.id/files/Perpustakaan_Digital_2/ORGANIZATIONAL%20CULTURE%20Organizational%20Culture%20and%20Leadership,%203rd%20Edition.pdf (in USA)

Article views: 151
PDF Downloads: 102
Published
2023-10-31
How to Cite
Chernikova, N., Dolhov, S., & Bondarenko, D. (2023). IMPROVEMENT OF THE CORPORATE CULTURE OF DOMESTIC ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF A DYNAMIC BUSINESS ENVIRONMENT. Economy and Society, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-44
Section
MANAGEMENT