MARKETING STRATEGY OF THE ENTERPRISE: ESSENCE AND SELECTION PROCESS

Keywords: marketing, marketing strategy, theoretical basis, essence of the concept, choice, algorithm

Abstract

In a market economy, it is especially important to develop strategic plans for activities in general and marketing activities in particular. The marketing strategy of an enterprise helps to increase the competitiveness of the enterprise, maintain its position in the market, and further develop and increase profitability. Despite this, the question of choosing among the many existing marketing strategies that would be the most successful and ensure the effective functioning of the enterprise in difficult conditions always remains relevant. Based on the relevance of the issue and the range of identified problems, the purpose of this article was to clarify the essence of the concept of «marketing strategy» and clarify the algorithm for choosing a marketing strategy by an enterprise, which will help strengthen its competitive position in the market. During the study, general theoretical research methods of induction and deduction, comparison and systematization, abstraction, and specification were used to clarify the essence of key terms; analysis and synthesis - to characterize the process of choosing a marketing strategy, tabular - to visually display the research results; abstract-logical – for carrying out theoretical generalizations and drawing conclusions. Based on the results of an analysis of the views of domestic and foreign scientists on the essence of the concept of «marketing strategy», having weighed all the positive and debatable aspects of these definitions, our interpretation of it is proposed. It has been established that the main goal of implementing a marketing strategy is to achieve a competitive position in the market and achieve the strategic goal of the activity through the efficient use of resources. The subject of the marketing strategy and its incoming and outgoing elements are characterized. The process of formation and implementation of a marketing strategy, including the stage of choosing a marketing strategy, is described. An algorithm for choosing a marketing strategy that will be optimal for a certain market situation is described. Factors that have a significant impact on the choice of marketing strategy are identified. It is advisable to choose the establishment of a system of criteria for assessing the effectiveness of a marketing strategy as a promising direction of scientific research.

References

Багорка М. О., Челак В. В. Сутнісна характеристика маркетингових стратегій, особливості та принципи їх формування у діяльності аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 20. Ч. 1. С. 32¬36.

Балановська Т. І., Гавриш О. М. Алгоритм вибору маркетингової стратегії. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Серія: Економічні науки. 2013. Вип. 2(7). Т. 1. С. 45¬51.

Буняк Н. М. Сутність маркетингової стратегії підприємства. Вісник Волинського інституту економіки та менеджменту. 2019. Вип. 23. С. 22-29.

Войтович С. Я., Потапюк І. П. Сутність і зміст поняття «маркетингова стратегія». Економіка і регіон. 2011. № 4(31). С. 77¬81.

Гаркавенко С. С. Маркетинг : підручник. Київ : Лібра, 2010, 720 с.

Карачина Н. П., Зозуля І. В. Змістовність поняття «маркетингова стратегія підприємства» та особливості її розробки. Економічний простір. 2017. № 119. С. 165¬172.

Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу. Київ: Науковий світ, 2023. 880 с.

Левченко К. А. Маркетингова стратегія підприємства на ринку промислових товарів України: порядок формування та стратегічні ризики. Економіка та держава. 2018. № 3. С.113¬117.

Мельник Д. Л. Маркетингова стратегія підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 3. Т. 1. С. 213¬219.

Ніколайчук О. Маркетингова стратегія : сутність й особливості. Галицький економічний вісник. 2019. № 6(61). С. 111¬118.

Сенишин О. С., Кривешко О. В. Маркетинг : навч. посібник. Львів : Львівський нац. ун-т. ім. І. Франка, 2020. 347 с.

Bahorka M. O., Chelak V. V. (2018) Sutnisna kharakterystyka marketynhovykh stratehii, osoblyvosti ta pryntsypy yikh formuvannia u diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv [Essential characteristics of marketing strategies, features and principles of their formation in the activities of agricultural enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, vol 20. P. 1. pp. 32¬36.

Balanovska T. I., Havrish O. M. (2013) Alhorytm vyboru marketynhovoi stratehii [Algorithm for choosing a marketing strategy]. Naukovi pratsi Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii. Seriia: Ekonomichni nauky – Scientific works of the Poltava State Agrarian Academy. Series: Economic Sciences. vol. 2(7). P. 1. pp. 45¬51.

Bunyak N. M. (2019) Sutnist marketynhovoi stratehii pidpryiemstva [The essence of the enterprise's marketing strategy]. Visnyk Volynskoho instytutu ekonomiky ta menedzhmentu – Bulletin of the Volyn Institute of Economics and Management. vol. 23. pp. 22¬29.

Voitovych S. Ya., Potapiuk I. P. (2011) Sutnist i zmist poniattia «marketynhova stratehiia» [The essence and content of the concept of "marketing strategy"]. Ekonomika i rehion – Economy and the region. vol. 4(31). pp. 77¬81.

Harkavenko S. S. (2010) Marketynh [Marketing]. pidruchnyk [a textbook]. Kyiv: Libra. 720 p. (in Ukrainian)

Karachyna N. P., Zozulia I. V. (2017) Zmistovnist poniattia «marketynhova stratehiia pidpryiemstva» ta osoblyvosti yii rozrobky [Content of the concept of "enterprise marketing strategy" and features of its development]. Ekonomichnyi prostir – Economic space. vol 119. pp. 165¬172.

Kotler F., Armstronh H. (2023) Osnovy marketynhu [Fundamentals of Marketing]. Kyiv: Naukovyi svit. 880 p.

Levchenko K. A. (2018) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva na rynku promyslovykh tovariv Ukrainy: poriadok formuvannia ta stratehichni ryzyky [Marketing strategy of the enterprise in the market of industrial goods of Ukraine: formation procedure and strategic risks]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state. vol 3. pp.113¬117.

Melnyk D. L. (2009) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva [Marketing strategy of the enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of the Khmelnytskyi National University. vol 3. P. 1. pp. 213¬219.

Nikolaichuk O. (2019) Marketynhova stratehiia : sutnist y osoblyvosti [Marketing strategy: essence and features]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Herald. vol. 6(61). pp. 111¬118.

Senyshyn O. S., Kryveshko O. V. (2020) Marketynh [Marketing]. navch. posibnyk [tutorial]. Lviv : Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni I. Franka. 347 pp.

Article views: 321
PDF Downloads: 209
Published
2023-09-26
How to Cite
Struk, N., & Kapral, O. (2023). MARKETING STRATEGY OF THE ENTERPRISE: ESSENCE AND SELECTION PROCESS. Economy and Society, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-75
Section
MARKETING