MARKETING ASSETS IN THE PERFORMANCE MANAGEMENT SYSTEM OF INDUSTRIAL ENTERPRISES

Keywords: marketing assets, performance, industrial enterprise, intellectual resources, indicators, management, brand

Abstract

The article examines the economic essence of marketing assets, which are unique, intellectual resources for every industrial enterprise and are capable of bringing economic benefits in the future. During the period of economic transformations, marketing assets are identified as resources, the state and changes of which are determined during the performance of the main tasks of the investment activity of the management system of an industrial enterprise. The economic category "marketing assets" was clarified, and based on the analysis of scientific publications, the main components of marketing assets for industrial enterprises were determined (intellectual property rights, brand, trademark, business reputation, relations with stakeholders, customer relationship management systems (CRM Systems), databases (in terms of customers, suppliers, competitors, markets), competencies, social responsibility). Performance management of enterprises requires maximum use of all opportunities of marketing assets (management of relations with customers and stakeholders, improvement of internal and external information and communication channels, obtaining competitive advantages, etc.) to obtain economic benefits in the future. It is possible to evaluate the effectiveness, taking into account the state and changes of marketing assets, when using qualitatively formed information support, the sources of which are the internal and external environment. It is substantiated that it is possible to increase the effectiveness of the company's activity under the conditions of synergy of various types of marketing assets, which are interconnected and increase the effectiveness of marketing activities. To evaluate the performance of industrial enterprises, a set of qualitative and quantitative indicators is proposed for use, the criteria of which are the types of marketing assets, their presence and changes. It is proposed to add to the existing performance indicators of the industrial enterprise in the context of branding. The necessity of using "satisfaction indicators" has been proved for the performance analysis under the influence of marketing assets. In order to improve the quality of the organization of analytical procedures in terms of performance evaluation, a model of performance management of industrial enterprise activities in the context of the activation of the role of marketing assets is proposed.

References

Chmil H. Digitalization as a behaviour transformation tool of consumer market economic entities. Majesty Of Marketing: XVІ International scientific and practical conference for students and youngscientists, Dnipro, 10 December 2020. Dnipro: National Technical University Dnipro Polytechnic, 2020.Р. 40–41.

Chmil H. Stages and configurators of the consumer market economic entities behavior digital transformation. Sustainable Development: Modern Theories and Best Practices: materials of the monthly International scientific and practical conference, Tallinn, 24-26 February 2021. Tallinn: Teadmus OÜ, 2021. Рp. 8–9.

Kashchena N., Nesterenko I. Digitalization of the innovative development management information service of the enterprise. Mechanisms for ensuring innovative development of entrepreneurship. Monograph. Tallinn: Teadmus OÜ, 2022. Р. 238–254. URL: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/31559

Євтушенко Г.В., Лазаренко В.Є. Класифікація маркетингових інтелектуальних активів національного господарства. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Сер.: Економічні науки. 2013. № 2. С. 50–55.

Кирильєва Л.О., Шеховцова Д.Д. Організаційно-методичне забезпечення обліку гудвілу під час придбання (корпоратизації) підприємства. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2020. Вип. 1 (31). С. 20–29.

Котлер Ф., Катарджая Г., Сетьяван Ї. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового; пер. з англ. К. Куницької та О. Замаєвої. К. : Вид. група КМ-БУКС, 2018. 208 с.

Красовська О.Ю. Класифікація маркетингових активів підприємства. Агросвіт. 2017. № 24. С. 66–71.

Красовська О.Ю. Сутність та значення маркетингових активів підприємства. Бізнес Інформ. 2017. № 12. С. 457–463.

Ніфатова О.М., Дудко П.М. Інституціональні засади функціонування інтегрованого брендингу: сутність та особливості управління. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія Економічні науки. 2018. № 2 (121). С. 61–71.

Пономаренко Р. Маркетингові активи у міжнародній діяльності. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2016. № 4. C. 75–92.

Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» від 07.02.2013 р. № 73. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13

Савицька Н.Л., Чміль Г.Л. Трансформація взаємодії суб’єктів ринку в умовах диджиталізації маркетингу. Цифрова економіка та економічна безпека. 2022. Вип. 1 (01). С. 112–117. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.1-18

Соломянюк Н.М. Концептуальні принципи формування витрат на маркетинг. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. 2014. Вип. 5 (3). С. 53–56.

Тищенко Д.С. Цифрова трансформація як драйвер розвитку економіки. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. Вип. 4 (04). С. 38–45. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.4-7

Тігарєва В.А., Станкевич І.В. Аналіз існуючих підходів та методів оцінювання бізнес-процесів підприємств та організацій. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. 2016. Вип. 3 (98). Ч. 1. С. 113–122.

Трут О.О. Концепція управління результативністю як основа виконання стратегії організації. Академічний огляд. 2018. № 2 (49). С. 75–79.

Циганкова Т.М., Пономаренко Р.О. Ключові детермінанти управління маркетинговими активами глобальних компаній. Міжнародна економічна політика. 2016. №2. С. 76–98.

Чміль Г.Л. Адаптивна поведінка суб’єктів споживчого ринку в умовах цифрової трансформації економіки: теорія, методологія та практика : монографія. Харків: Видавець Іванченко І. С. 2021. 377 с.

Чухрай Н.І., Млинко І.Б. Оцінювання результативності та ефективності маркетингу промислового підприємства у ланцюгу поставок. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 3. С. 24–34.

Chmil, H. (2020) Digitalization as a behaviour transformation tool of consumer market economic entities. Majesty Of Marketing: XVІ International scientific and practical conference for students and young scientists, Dnipro, 10 December 2020. Dnipro: National Technical University Dnipro Polytechnic, 40-41.

Chmil, H. (2021) Stages and configurators of the consumer market economic entities behavior digital transformation. Sustainable Development: Modern Theories and Best Practices: materials of the monthly International scientific and practical conference, Tallinn, 24-26 February 2021. Tallinn: Teadmus OÜ, 8-9.

Savytska, N., Zhehus, O., Chmil, H., Uchakova, N., Androsova, T., & Priadko, O. (2022) Applied research of digital readiness of retails. WSEAS Transactions on Environment and Development, 18, 798-809. DOI: https://doi.org/10.37394/232015.2022.18.75

Yevtushenko, G.V., & Lazarenko, V.E. (2013) Klasyfikatsiia marketynhovykh intelektualnykh aktyviv natsionalnoho hospodarstva [Classification of marketing intellectual assets of the national economy]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Ser.: Ekonomichni nauky, 2, 50-55. (in Ukrainian)

Kirilyeva, L.O., & Shekhovtsova, D.D. (2020) Orhanizatsiino-metodychne zabezpechennia obliku hudvilu pid chas prydbannia (korporatyzatsii) pidpryiemstva [Organizational and methodical provision of goodwill accounting during the acquisition (corporatization) of the enterprise]. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh, 1 (31), 20-29. (in Ukrainian)

Kotler, F., Katarjaya, G., & Setyavan, Y. (2018) Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho; per. z anhl. K. Kunytskoi ta O. Zamaievoi [Marketing 4.0. From traditional to digital; trans. from English K. Kunytska and O. Zamayeva]. / K. : Vyd. hrupa KM-BUKS. (in Ukrainian)

Krasovska, O.Yu. (2017) Klasyfikatsiia marketynhovykh aktyviv pidpryiemstva [Classification of marketing assets of the enterprise]. Ahrosvit, 24, 66-71. (in Ukrainian)

Krasovska, O.Yu. (2017) Sutnist ta znachennia marketynhovykh aktyviv pidpryiemstva [The essence and significance of the enterprise's marketing assets]. Biznes Inform, 12, 457-463. (in Ukrainian)

Nifatova, O.M., & Dudko, P.M. (2018) Instytutsionalni zasady funktsionuvannia intehrovanoho brendynhu: sutnist ta osoblyvosti upravlinnia [Institutional principles of functioning of integrated branding: essence and features of management]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. Seriia Ekonomichni nauky, 2 (121), 61-71. (in Ukrainian)

Ponomarenko, R. (2016) Marketynhovi aktyvy u mizhnarodnii diialnosti [Marketing assets in international activities]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, 4, 75-92. (in Ukrainian)

Pro zatverdzhennia Natsionalnoho polozhennia (standartu) bukhhalterskoho obliku 1 «Zahalni vymohy do finansovoi zvitnosti» vid 07.02.2013 r. № 73 [On the approval of the National regulation (standard) of accounting 1 "General requirements for financial reporting" dated February 7, 2013 No. 73]. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13 (accessed August 15, 2023).

Savytska, N.L., & Chmil, H.L. (2022) Transformatsiia vzaiemodii subiektiv rynku v umovakh dydzhytalizatsii marketynhu [Transformation of the interaction of market subjects in the conditions of digitization of marketing]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, 1 (01), 112-117. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.1-18 (in Ukrainian)

Solomanyuk, N.M. (2014) Kontseptualni pryntsypy formuvannia vytrat na marketynh [Conceptual principles of marketing expenditure formation]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser. : Ekonomichni nauky, 5 (3), 53-56. (in Ukrainian)

Tyshchenko, D.S. (2023) Tsyfrova transformatsiia yak draiver rozvytku ekonomiky [Digital transformation as a driver of economic development]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka [Digital economy and economic security], 4 (04), 38-45. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.4-7 (in Ukrainian)

Tigareva, V.A., & Stankevich, I.V. (2016) Analiz isnuiuchykh pidkhodiv ta metodiv otsiniuvannia biznes-protsesiv pidpryiemstv ta orhanizatsii [Analysis of existing approaches and methods of evaluating business processes of enterprises and organizations]. Visnyk Kremenchutskoho natsionalnoho universytetu imeni Mykhaila Ostrohradskoho, 3 (98), 1, 113-122. (in Ukrainian)

Trut, O.O. (2018) Kontseptsiia upravlinnia rezultatyvnistiu yak osnova vykonannia stratehii orhanizatsii [The concept of performance management as a basis for implementing the organization's strategy]. Akademichnyi ohliad, 2 (49), 75-79. (in Ukrainian)

Tsygankova, T.M., & Ponomarenko, R.O. (2016) Kliuchovi determinanty upravlinnia marketynhovymy aktyvamy hlobalnykh kompanii [Key determinants of management of marketing assets of global companies]. Mizhnarodna ekonomichna polityka, 2, 76-98. (in Ukrainian)

Chmil, H.L. (2021) Adaptyvna povedinka subiektiv spozhyvchoho rynku v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky: teoriia, metodolohiia ta praktyka : monohrafiia [Adaptive behavior of consumer market subjects in the conditions of digital transformation of the economy: theory, methodology and practice: monograph]. / Kharkiv : Vydavnytstvo Ivanchenka I.S. (in Ukrainian)

Chuhrai N.I., & Mlynko I.B. (2013) Otsiniuvannia rezultatyvnosti ta efektyvnosti marketynhu promyslovoho pidpryiemstva u lantsiuhu postavok [Evaluation of the effectiveness and efficiency of marketing of an industrial enterprise in the supply chain]. Marketynh i menedzhment innovatsii, 3, 24-34. (in Ukrainian)

Article views: 104
PDF Downloads: 56
Published
2023-07-25
How to Cite
Chmil, H., Olinichenko, K., & Bubenets, I. (2023). MARKETING ASSETS IN THE PERFORMANCE MANAGEMENT SYSTEM OF INDUSTRIAL ENTERPRISES. Economy and Society, (53). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-99

Most read articles by the same author(s)