SPECIFIC FEATURES OF QUALITY MANAGEMENT OF AVIATION SERVICES IN TOURISM
Abstract
The article delves into matters related to defining the essence and specific peculiarities of aviation transport services as an integral component of the tourism process. The impact of the comprehensive nature of the tourism industry on shaping the requirements for the quality of aviation services is analyzed. A thorough examination and theoretical assessment of quality factors in aviation services within the tourism context are conducted. In particular, safety issues concerning aviation travel, as one of the paramount conditions for ensuring quality, are extensively explored. The potential and means of influence that tourism companies possess over the quality of air transportation through their interactions with carrier companies are demonstrated. The article proposes research methods for studying quality problems in aviation services within the tourism sector, aiming to establish relevant quality management systems. Moreover, it identifies key areas for enhancing the quality of aviation services in tourism to prepare tourism professionals. In conclusion, the study contributes to the understanding of the intricate relationship between aviation services and the tourism industry, highlighting the importance of ensuring top-notch quality to meet the demands of modern travelers. The findings serve as a foundation for devising strategies to enhance the overall travel experience, promote tourism growth, and foster collaboration between aviation and tourism stakeholders. Quality management of aviation services is an essential component of the tourism business and requires a responsible and meticulous approach to every detail of organizing air transportation. The tourism industry must provide customers with quality and safe service on the ground and in the air, as well as open access to digital communication services and internet connectivity on board the aircraft. Such an approach can address numerous issues and ensure a satisfying travel experience for all participants. To achieve this, it is necessary to continuously monitor the quality of aviation services as an element of the tourism process and undertake appropriate scientific research to support it.
References
Ареф’єва О.В., Сімкова Т.О., Лисиця Ю.Б. Організаційно-економічне забезпечення управління якістю послуг авіатранспортних підприємств. Бізнес Інформ. 2018. № 12. С. 224–232.
Бойко Ю.А. Якість авіаційних послуг: досвід і проблеми. Науковий вісник міжнародної асоціації науковців. Серія: економіка, управління, безпека, технології. 2022. Том 1. № 3.
Горбач А. Якість туристичних послуг: особливості та чинники впливу. Актуальні проблеми управління соціально-економічними системами : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Луцьк, 8 грудня 2016 р.). Луцьк : Луцький НТУ, 2016. Ч. 1. C. 91–94.
Запорожець В., Шматько М. Аеропорт: організація, технологія, безпека. Київ : Дніпро, 2002. 168 с.
Кудла Н.Є. Управління якістю в туризмі : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2015. 328 с.
Наказ Державної авіаційної служби України «Про затвердження Авіаційних правил України «Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу»» від 26.11.2018 №1239. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0141-19#Text
Ткаченко Т.І., Мельниченко С.В., Босовська М.В., Полтавська О.В. Управління якістю послуг готелів: методологія та практика : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2012. 728 с.
Федяєва О.О. Особливості фінансування інноваційного розвитку аеропортів. Ефективна економіка. 2012. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1571
Dudnyk I. Air transport processes in tourist systems. Авіа-2023 : матеріали ХVI міжнародної науково-технічної конференції. Київ : НАУ, 2023.
Aref'eva O.V., Simkova T.O., Lysytsia Yu.B. (2018) Organizational and economic support of quality management services of air transport enterprises. Business Inform. No. 12. P. 224–232.
Boyko Yu.A. (2022) Quality of aviation services: experience and problems. Scientific Bulletin of the International Association of Scientists" Series: economy, management, security, technologies. Volume 1. No 3.
Horbach A. (2016) Quality of tourist services: features and influencing factors. Actual problems of management of socio-economic systems : materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference (Lutsk, December 8, 2016). Lutsk : Lutsk National Technical University. Part 1. P. 91–94.
Zaporozhets V., Shmatko M. (2002) Airport: organization, technology, safety. Kyiv : Dnipro, 168 p.
Kudla N.E. (2015) Quality management in tourism : textbook. Kyiv : Center for Educational Literature, 328 p.
Order of the State Aviation Service of Ukraine "On the approval of the Aviation Rules of Ukraine "Rules of Air Transportation and Service of Passengers and Baggage"" dated November 26, 2018. No. 1239. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0141-19#Text
Tkachenko T.I., Melnychenko S.V., Bosovska M.V., Poltavska O.V. (2012) Quality management of hotel services: methodology and practice : monograph. Kyiv : Kyiv. national trade and economy University, 728 p.
Fedyaeva O.O. Peculiarities of financing the innovative development of airports. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1571
Dudnyk I. (2023) Air transport processes in tourist systems. AVIA-2023 : materials of the XVI international scientific and technical conference. Kyiv : NAU.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.