FEATURES OF SALES MANAGEMENT ACTIVITIES OF THE ENTERPRISE IN MODERN CONDITIONS

Keywords: product promotion systems, sales activities, advertising, sales promotion, system of strategies

Abstract

In today's changing conditions, the organization of sales activities at the enterprise is one of the most important components of the functioning of the business entity. The sale of products is the final stage of production activity of enterprises. A qualitatively organized and implemented process of sales activities in modern business conditions allows to significantly increase the overall efficiency of business activity and significantly strengthen the company's competitive position on the market. Development and substantiation of directions for improving the management of sales activities of the enterprise in modern conditions. General scientific and special methods of scientific knowledge were used to reveal the set goal, including methods of analysis and synthesis, system analysis, analogies, economic and statistical methods. The theoretical and methodological basis are the works of leading domestic and foreign economists, in which the issues of sales management, sales activities of enterprises and assessment of potential in the conditions of a changing external environment are considered. Methods of generalization and abstraction were used; method of analysis and synthesis, system analysis, analogies. In order to substantiate the appropriate way of promoting the product to the market, the work defines a list of factors, including the composition and characteristics of the target audience; product features and benefits; the budget and general marketing goals, as well as the stages of justification of an effective way of promoting products to the market are proposed. In addition, based on the systematization of scientific publications, the work proposes a system of strategies for the enterprise's sales activity, and also expands the list of principles for developing a sales strategy in order to take into account the modern features of sales activity in conditions of uncertainty and a high level of competition. It is substantiated that the basis of the formation of an effective sales strategy is the implementation of a comprehensive strategic analysis and the adaptation of the enterprise to the development trends of the external business environment. In the future, it is promising to study the problems of technology and digitalization; effectiveness of the sales team; sales forecasting; international sales management and the integration of sales and marketing - the presented research perspectives offer opportunities for further study and expansion of knowledge about sales management in today's business environment, providing insights that can benefit both scientific understanding and practical implementation in enterprises.

References

Тюха І.В. Маркетингові комунікації та просування продукції вітчизняних хлібопекарських підприємств на зовнішні ринки. Ефективна економіка. 2012. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1273 (дата звернення 25.05.2023)

Assael (1990). Marketing:Principles & Strategy. Dryden Press, 739 р.

Котлер Ф., Келлер К.Л., Павленко А.Ф. Маркетинговий менеджмент. Київ : Хімджест, 2010. 720 с.

Примак Т.О. Трансформаційні перетворення рекламного креативу в Україні. Науково-практичне видання. Київ, 2011. 190 с.

Дубівка Д.В. Поняття «збут» в системі управління підприємством. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/2_2013/26.pdf (дата звернення 25.05.2023)

Балабанова Л.В. Маркетинговий аудит системи збуту. Донецьк, 2003. 189 с.

Елементи комплексу просування. URL: https://buklib.net/books/28686/ (дата звернення 25.05.2023)

Збут товарів у системі маркетингової діяльності підприємства. URL: https://buklib.net/books/37394/ (дата звернення 25.05.2023)

Нові форми продажу товарів та послуг. URL: https://buklib.net/books/28396/ (дата звернення 25.05.2023)

Класифікація форм і методів роздрібного продажу товарів. URL: https://vuzlit.com/240128/klasifikatsiya_form_metodiv_rozdribnogo_prodazhu_tovariv (дата звернення 25.05.2023)

Організація продажу товарів у магазинах. URL: https://pidru4niki.com/15830523/marketing/organizatsiya_prodazhu_tovariv_magazinah (дата звернення 25.05.2023)

Терент’єва Н. В. Управління збутовою діяльністю в системі управління підприємством. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4783 (дата звернення 25.05.2023)

Основні методи просування товару на ринок. URL: https://aboutmarketing.info/osnovy-marketynhu/osnovni-metody-prosuvannya-tovaru-na-rynok/#Ak_vibrati_metod_prosuvanna_tovaru_na_rinok (дата звернення 25.05.2023)

Просування товару, стимулювання збуту , пропаганда, персональний продаж, реклама. URL: https://pidru4niki.com/1333122239788/marketing/prosuvannya_tovaru_stimulyuvannya_zbutu_propaganda_personalniy_prodazh_reklama (дата звернення 25.05.2023)

Які інструменти просування існують? URL: https://business.diia.gov.ua/handbook/marketing/aki-instrumenti-prosuvanna-isnuut (дата звернення 25.05.2023)

Шереметинська О.В., Гаврилюк О.І. Управління збутовою діяльністю підприємств-суб’єктів ЗЕД в сучасних умовах. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4732 (дата звернення 25.05.2023)

Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З. Управління торговельними підприємствами: інструменти, моделі, принципи та механізми. Торгівля та біржова діяльність в Україні: проблеми і стратегії розвитку : колект. моногр. / за заг. ред. Т.В. Гринько. Дніпро : Біла К. О., 2018. С. 244–320.

Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З., Кириченко А.С. Стратегічні підходи до управління маркетинговими комунікаціями на підприємстві. Ефективна економіка. 2021. № 12. DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.4

Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З., Алещенко В.І. Стратегічне управління як елемент організаційно-економічного механізму забезпечення економічної стійкості підприємства. Економіка та держава. 2021. № 12. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.12.30

Гринько Т.В., Стрепетова А.М. Інтернет-технології як інструмент маркетингової діяльності підприємства. Економіка і менеджмент 2018: перспективи інтеграції та інноваційного розвитку : зб. наук. праць Міжнар. наук-практ. Конф., 19-20 квіт. 2018 р.: у 8 т. Т. 7. Інноваційні технології фінансового менеджменту суб’єктів господарювання. Управління якістю як механізм економічного зростання регіону та країни. Дніпро : Біла К.О., 2018. С. 69–72.

Сергієнко О.А., Давиденко Д.В. Стратегії збутової діяльності підприємства: види та принципи формування. Актуальні проблеми фінансової системи України 2021. Матеріали XVІІІ міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених, аспірантів і студентів : Черкаський державний технологічний університет, 27 лис. 2021 року. Черкаси, 2021. 195 с.

Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З. Управління торговельними підприємствами: інструменти, моделі, принципи та механізми. Торгівля та біржова діяльність в Україні: проблеми і стратегії розвитку : колект. моногр. / за заг. ред. Т.В. Гринько. Дніпро : Видавець Біла К.О., 2018. С. 244–320.

Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З. Механізм функціонування суб’єктів підприємництва в контексті економічної безпеки країни. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2018. Вип. 3(15). С. 58–64.

Tyukha I.V. (2012). Marketing communications and promotion of domestic bakery products to foreign markets. Efficient economy. № 7. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1273 [in Ukrainian].

Assael (1990). Marketing:Principles & Strategy. Dryden Press, 739 р.

Kotler F., Keller K.L., Pavlenko A.F. (2010) Marketing management. Kyiv: Himgest, 720 [in Ukrainian].

Primak T.O. (2011). Transformational transformations of advertising creative in Ukraine. Scientific and practical edition. Kyiv, 190 [in Ukrainian].

Elements of the promotion complex. Available at: https://buklib.net/books/28686/ [in Ukrainian].

Balabanova L.V. (2003) Marketing audit of the sales system. Donetsk. 189.

Sale of goods in the system of marketing activities of the enterprise. Available at: https://buklib.net/books/37394 [in Ukrainian].

New forms of sale of goods and services. Available at: https://buklib.net/books/28396/ [in Ukrainian].

Classification of forms and methods of retail sales of goods. Available at: https://vuzlit.com/240128/klasifikatsiya_form_metodiv_rozdribnogo_prodazhu_tovariv[in Ukrainian].

Organization of the sale of goods in stores. Available at: https://pidru4niki.com/15830523/marketing/organizatsiya_prodazhu_tovariv_magazinah [in Ukrainian].

Terent'eva N.V. Management of sales activities in the enterprise management system. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4783 [in Ukrainian].

Basic methods of product promotion to the market. Available at: https://aboutmarketing.info/osnovy-marketynhu/osnovni-metody-prosuvannya-tovaru-na-rynok/#Ak_vibrati_metod_prosuvanna_tovaru_na_rinok [in Ukrainian].

Product promotion, sales promotion, propaganda, personal selling, advertising. Available at: https://pidru4niki.com/1333122239788/marketing/prosuvannya_tovaru_stimulyuvannya_zbutu_propaganda_personalniy_prodazh_reklama [in Ukrainian].

What promotion tools exist? Available at: https://business.diia.gov.ua/handbook/marketing/aki-instrumenti-prosuvanna-isnuut [in Ukrainian].

Sheremetynska O.V., Havrylyuk O.I. Management of sales activities of enterprises-subjects of the ZED in modern conditions. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4732 [in Ukrainian].

What are the tools for promoting the country? Available at: https://business.diia.gov.ua/handbook/marketing/aki-instrumenti-prosuvanna-isnuut [in Ukrainian].

Grynko T.V., Gviniashvili T.Z. (2018) Management of trade enterprises: tools, models, principles and mechanisms. P. 244–320. [in Ukrainian].

Grynko T.V., Gviniashvili T.Z., Kyrychenko A.S. (2021) Strategic approaches to the management of marketing communications at the enterprise. [in Ukrainian].

Grynko T.V., Gviniashvili T.Z., Aleshchenko V.I. (2021) Strategic management as an element of the organizational and economic mechanism of ensuring the economic stability of the enterprise. [in Ukrainian].

Grynko T.V., Strepetova A.M. (2018) Internet technologies as a tool of the enterprise's marketing activity. P. 69–72. [in Ukrainian].

Sergienko O.A., Davydenko D.V. (2021) Marketing strategies of the enterprise: types and principles of formation. 195. [in Ukrainian].

Grynko T.V., Gviniashvili T.Z. (2018) Management of trade enterprises: tools, models, principles and mechanisms. P. 244–320. [in Ukrainian].

Grynko T.V., Gviniashvili T.Z. (2018) Mechanism of functioning of business entities in the context of economic security of the country. P. 58–64. [in Ukrainian].

Article views: 329
PDF Downloads: 490
Published
2023-05-30
How to Cite
Grynko, T., Hviniashvili, T., & Sotula, V. (2023). FEATURES OF SALES MANAGEMENT ACTIVITIES OF THE ENTERPRISE IN MODERN CONDITIONS. Economy and Society, (51). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-8
Section
ENTREPRENEURSHIP, TRADE AND STOCK EXCHANGE ACTIVITY