EVALUATION OF EFFICIENCY AND QUALITY OF LOGISTICS POTENTIAL MANAGEMENT
Abstract
Defining, measuring, and evaluating the quality of logistics capability management is crucial for companies seeking to reduce costs, increase customer satisfaction, and long-term success. The study aims to create a comprehensive framework for measuring and analyzing the quality of logistics capability management, which will allow companies to identify areas for improvement, develop targeted strategies, and track their progress over time. The study also aims to provide insights into best practices and success stories in logistics management based on historical and contemporary examples. The study uses a mixed-methods approach combining a literature review, case study analysis, and quantitative data analysis. General scientific research methods were used, including induction and deduction. The literature review focuses on domestic textbooks and research in the field of logistics and supply chain management. At the same time, the case study analysis examines successful examples of managing the logistics potential of global companies. Quantitative data analysis is used to develop and validate key performance indicators to measure the quality of logistics capability management. The study presents a comprehensive framework of key performance indicators for assessing the quality of logistics capability management, covering aspects such as efficiency, accuracy, customer satisfaction, and sustainability. The results of this study offer practical recommendations for companies seeking to improve their logistics capability management. They include indicators of efficiency, accuracy, customer focus, and sustainability. By strategically planning, organizing, and controlling logistics and supply chain processes, companies can optimize the flow of goods, services, and information to increase customer satisfaction, reduce costs, and improve overall efficiency. By implementing the proposed concept and best practices, companies can increase the efficiency of their logistics activities, achieve cost savings, and ultimately maintain a competitive advantage in the market.
References
Авраменко О. В., Хачатуров О. В. Оцінка якості надання логістичних послуг. Електронний архів Харківського національного економічного університету. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/27729/1/2.%20%D0%A2%D0%95%D0%97%D0%98%20%D0%90%D0%B2%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%2C%20%D0%A5%D0%B0%D1%87%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%B2.pdf
Годжій Н. М., Оверченко А. І. Оцінка логістичного потенціалу підприємства як основа вибору його логістичної стратегії. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 13. URL: http://global-national.in.ua/archive/13-2016/50.pdf
Іртищева І. О., Барабанова Ю. Є., Іщенко О. А., Тубальцева Н. П., Сіренко І. В. Оцінка ефективності логістичного менеджменту на регіональному та національному рівнях. Ефективна економіка. 2020. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2020/12.pdf
Іщенко О. А. Методичні підходи до оцінювання інфраструктурного забезпечення транспортнологістичних систем. Економічний аналіз. 2018. Том 28. № 4. С. 313–320.
Крикавський Є. В. Логістика для економістів. Львів : Вид-во Над. ун-ту «Львівська політехніка», 2004. 448 с.
Крюкова Ю. О. Оцінка ефективності логістики. Scientific Journal «ScienceRise». 2015. № 1.1(6).
Макаренко Н. О. Оцінка ефективності функціонування логістичної системи аграрного підприємства. Східна Європа: Економіка, бізнес та управління. 2017. № 2(07). URL: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/07/Makarenko-N.O..pdf
Овчаренко А. Г. Оцінювання якості логістичного обслуговування споживачів. Економіка транспортного комплексу. 2020. № 35. DOI: https://doi.org/10.30977/ЕTK.2225-2304.2020.35.0.160
Шевців Л. Ю., Петецький І. І. Логістичні витрати підприємства: формування та оцінювання. Львів : Львівська політехніка, 2011. 244 с.
Юденко А. В. LPI як показник конкурентоспроможності та потенціалу логістичного забезпечення України стосовно країн Європейського Союзу. Бізнес інформ. 2018. № 1. С. 54–59.
Avramenko, O. V., & Khachaturоv, O. V. (n.d.). Otsіnka yakostі nadannya logіstichnikh poslug [Assessment of the quality of logistic services]. Elektronnіy arkhіv Kharkіvskogo natsіonalnogo ekonomіchnogo unіversitetu. Retrieved from: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/27729/1/2.%20%D0%A [in Ukrainian].
Godzhiy, N. M., & Overchenko, A. I. (2016). Otsіnka logіstichnogo potentsіalu pіdpriєmstva yak osnova viboru yogo logіstichnoї strategії [Assessment of a company's logistic potential as a basis for choosing its logistic strategy]. Globalnі ta natsіonalnі problemi ekonomіki, 13. Retrieved from: http://global-national.in.ua/archive/13-2016/50.pdf [in Ukrainian].
Irtishcheva, I. O., Barabanova, Y. E., Ischenko, O. A., Tubaltseva, N. P., & Sirenko, I. V. (2020). Otsіnka efektivnostі logіstichnogo menedzhmentu na regіonalnomu ta natsіonalnomu rіvnіakh [Assessment of the efficiency of logistics management at regional and national levels]. Efektivna ekonomіka, 4. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2020/12.pdf [in Ukrainian].
Ischenko, O. A. (2018). Metodichnі pіdhodi do otsіnyuvannya іnfrastrukturnogo zabezpechennya transportnologіstichnikh sistem [Methodical approaches to assessing the infrastructure support of transport and logistics systems]. Ekonomіchnіy analіz, 28(4), 313–320 [in Ukrainian].
Krikavskiy, Y. V. (2004). Logіstika dlya ekonomіstіv [Logistics for economists]. Lvіv: Vid-vo Nad. un-tu "Lvіvska polіtehnіka" [in Ukrainian].
Kryukova, Y. O. (2015). Otsіnka efektivnostі logіstiki [Assessment of logistics efficiency]. Scientific Journal ScienceRise, 1.1(6). [in Ukrainian].
Makarenko, N. O. (2017). Otsіnka efektivnostі funktsіonuvannya logіstichnoї sistemі agrarnogo pіdpriєmstva [Assessment of the efficiency of the functioning of the logistics system of an agricultural enterprise]. Skhіdna Єvropa: Ekonomіka, bіznes ta upravlіnnya, 2(07). Retrieved from: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/07/Makarenko-N.O..pdf [in Ukrainian].
Ovcharenko, A. G. (2020). Otsіnyuvannya yakostі logіstichnogo obslugovuvannya spozhіvachіv [Assessment of the quality of logistic customer service]. Ekonomіka transportnogo kompleksu, 35. DOI: https://doi.org/10.30977/ЕTK.2225-2304.2020.35.0.160 [in Ukrainian].
Shevtsiv, L. Y., & Petetskiy, I. I. (2011). Logіstichnі vitrati pіdpriєmstva: formuvannya ta otsіnyuvannya [Logistic costs of an enterprise: formation and assessment]. Lviv: Lvivska Politehnika [in Ukrainian].
Yudenko, A. V. (2018). LPI yak pokaznik konkurentospromozhnostі ta potentsіalu logіstichnogo zabezpechennya Ukrayini stosovno krayin Єvropeyskogo Soyuzu [LPI as an indicator of competitiveness and potential of Ukraine's logistics support in relation to EU countries]. Bіznes іnform, 1, 54–59 [in Ukrainian].