EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF SALES ACTIVITIES OF PHARMACEUTICAL ENTERPRISES
Abstract
збутThe purpose of the study is to investigate the issue of evaluating the effectiveness of the marketing activities of pharmaceutical enterprises. The modern market economy necessitates continuous improvement of the sales activities of enterprises in order to be competitive. Effectively organized sales activities are an important tool in ensuring the profitability of an enterprise. Therefore, it is necessary to assess the effectiveness of the sales activities of pharmaceutical enterprises. The article analyzes various methodological approaches to assessing the effectiveness of sales activities. It is determined that the existing approaches to assessing the efficiency of sales activities are of a scattered recommendatory nature and are rather ambiguously covered by economic science, so systematization of the main parameters for assessing the sales activities of enterprises will allow a more accurate approach to assessing the management of sales activities, taking into account its effectiveness. The assessment of the effectiveness of sales activities should be carried out systematically, which will allow to assess how effectively the sales activities are carried out at the enterprise, identify problems and develop measures to eliminate them. Effective management of sales activities requires the use of a wide range of methods and approaches to assessing its effectiveness, which make it possible, by comparing its main parameters, to identify those that require additional attention, changes or use as a benchmark for others. The study proposes to use indicators of the overall performance of an enterprise, such as the level of marketability of products, the share of sales in settlements, the dynamics of sales costs and production costs, and the correspondence of production rates to the rates of product sales. The practical significance of the results of the study lies in the fact that the system of indicators for evaluating the effectiveness of marketing activities proposed by the author makes it possible to comprehensively assess the effectiveness of marketing activities, taking into account not only the state of marketing activities.
References
Обозна В. В. Методичні аспекти оцінки ефективності управління збутовою діяльністю на сільськогосподарських підприємствах. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 2(41). С. 49–55.
Ткаченко Т. А. Методичні підходи до оцінки ефективності управління збутовою діяльністю аграрних підприємств. Вісник аграрної науки Причорномор’я. 2014. Вип. 3. С. 88–94.
Абрамович І. А. Методичні підходи оцінки ефективності збутової діяльності переробних підприємств. Агросвіт. 2014. № 4. С. 25–28.
Музичка Є. О. Оцінка ефективність збутової діяльності туристичних підприємств. Економічний часопис–ХХІ. 2013. № 11-12.(2). С. 64–67.
Бєлозерцев В. С., Михайлочкіна М. О. Удосконалення організації обліку витрат на збут для забезпечення ефективного управління збутовими витратами промислового підприємства. Економіка. Фінанси. Право. 2019. № 11/1. С. 6–10.
Спільник І. В. Аналіз ефективності збутової діяльності підприємства. Економічний аналіз : зб. наук. праць, 2016. Том 24. № 2. С. 130–140.
Офіційний сайт агентства з розвитку інфраструктури фондового ринку України. URL: https://smida.gov.ua/db/prof/feed
Obozna V. (2017). Metodychni aspekty otsinky efektyvnosti upravlinnia zbutovoiu diialnistiu na silskohospodarskykh pidpryiemstvakh [Methodical aspects of evaluating the effectiveness of management sale activity of agricultural enterprises]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vol. 2(41), pp. 49–55.
Tkachenko T. (2014). Metodychni pidkhody do otsinky efektyvnosti upravlinnia zbutovoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv [Methodological approaches of evaluating the effectiveness of sales management of agrarian enterprises]. Visnyk ahrarnoi nauky Prychornomoria, vol. 3, pp. 88–94.
Abramovych I. A. (2014). Metodychni pidkhody otsinky efektyvnosti zbutovoi diialnosti pererobnykh pidpryiemstv [Methodological approaches to evaluating the effectiveness of sales activity processing enterprises]. Ahrosvit, vol. 4, pp. 25–28.
Muzychka Ye. (2013). Otsinka efektyvnist zbutovoi diialnosti turystychnykh pidpryiemstv [Evaluating of tourism enterprises marketing activities effectiveness]. Ekonomichnyi chasopys – ХХІ, vol. 11-12.(2), pp. 64–67.
Bielozertsev V., Mykhailochkina M. (2019). Udoskonalennia orhanizatsii obliku vytrat na zbut dlia zabezpechennia efektyvnoho upravlinnia zbutovymy vytratamy promyslovoho pidpryiemstva [Improvement of the organization of sales cost accounting to ensure efficient sales cost management in industrial enterprise]. Ekonomika. Finansy. Pravo, vol. 11/1, pp. 6–10.
Spilnyk I. V. (2016). Analiz efektyvnosti zbutovoi diialnosti pidpryiemstva [Analysis of efficiency of enteprise sales activity]. Ekonomichnyi analiz : zb. nauk. prats, vol. 2(41), pp. 49–55.
Ofitsiinyi sait ahentstva z rozvytku infrastruktury fondovoho rynku Ukrainy [The official website of the Agency for the Development of the Infrastructure of the Stock Market of Ukraine]. Retrieved from: https://smida.gov.ua/db/prof/feed