ROLE OF BUSINESS COMMUNICATIONS IN ORGANIZATION MANAGEMENT

Keywords: business communications, communication process, messages, business etiquette

Abstract

The article considers the essence and importance of business communications as one of the components of the management process. By means of methods of induction and deduction the achievements of foreign and domestic sciences are systematized, the experience of enterprises is generalized. This made it possible to understand the technologies and methods that can be used by modern enterprises. The tasks of business communication, in particular interaction with stakeholders in order to form a positive attitude to the enterprise, are analyzed and systematized. The types of business communications that have different styles of information transfer are studied. According to the research, the most common business communications are: electronic communication as a standard of business interaction; oral business communication as the oldest form of business communication; written business communication for use in legal situations. The functions of business communications of the enterprise are defined. It is established that to achieve high efficiency in almost any type of commercial activity it is necessary to have a certain set of information, knowledge, ideas about the principles of business communication. It is found out that the success of any organization is mostly influenced by human resources, so the management of communications, including business ones, is an important element of modern leaders’ activities. At the same time, it is extremely important that the management of organizations should pay more attention to the formation of appropriate communication standards in accordance with the rules of conduct in the business community. This will increase the efficiency of existing communication channels and will enable gaining new benefits. It has been proved that the ability to successfully conduct business negotiations, competently conclude a business agreement has become an integral part of the professional culture of managers at all levels. The proposed ways to improve internal business communications will ensure the effective operation of the organization and its positive image, primarily through increased transparency around communications with the organization. Thus, involving employees in open dialogues will help provide a sense of belonging and encourage them to participate in corporate collaboration.

References

Головська П. В., Кравченко М. О. Інноваційні підходи до управління комунікаціями підприємства. Актуальні проблеми економіки та управління Збірник наукових праць молодих вчених (електронне видання). Київ: НТУУ «КПІ» 2016. Вип. 10. URL: http://ape.fmm.kpi.ua/article/download/73392/68769. (дата звернення: 25.03.2021).

Крисько Ж. Роль комунікацій в системі управління організацією. Актуальні проблеми менеджменту та публічного управління в умовах інноваційного розвитку економіки : матеріали доп. Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. з між нар. участю, Ч. 1. Тернопіль : ТНЕУ, 2020. С. 100-103.

Крисько Ж. Л., Скишляк О. А. Важливість неформальних комунікацій в управлінні бізнесом. Інфраструктура ринку. Електронний науково-практичний журнал. 2019. Випуск 32. С.131-136. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/32_2019_ukr/21.pdf. (дата звернення: 25.03.2021).

Малик Н. Р. Сутність ділових комунікацій підприємства. Актуальні проблеми менеджменту та публічного управління в умовах інноваційного розвитку економіки: матеріали доп. Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. з міжнар. участю. Ч. 2. Тернопіль : ТНЕУ, 2020. С. 301-303.

Орел В. М., Краля В. Г. Роль комунікацій в управління підприємством. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2016. Вип. 174. С. 60-66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtusg_2016_174_9. (дата звернення: 25.03.2021).

Пацкун Т. Інформаційні технології в управлінні комунікаціями на підприємстві. Керівник.ІНФО : студентський науковий вісник. URL: http://kerivnyk.info/2012/04/patskun.html. (дата звернення: 25.03.2021).

Шавкун І. Г. Ділова комунікація: сутність та типологізація. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: Зб. наук. пр. 2009. Вип. 38. С. 67-74.

Шкільняк М. М., Овсянюк-Бердадіна О. Ф., Крисько Ж. Л., Демків І. О. Менеджмент: навчальний посібник. Тернопіль: Крок. 2017. 252 с.

Языковые нормы устного делового общения. URL: https://studref.com/483144/etika_i_estetika/yazykovye_normy_ustnogo_delovogo_obscheniya#. (дата звернення: 25.03.2021).

5 Creative Ways to Improve Hotel Internal Communications. URL: https://blog.beekeeper.io/5-ways-to-improve-internal-communications-in-your-hotel/. (дата звернення: 25.03.2021).

Szewczyk A. Informacja – dobra lub zła nowina. Wydawnictwo Hogben. Uniwersytet Szczeciński. Szczecin, 2004.

Holovska, P., Kravchenko, M. (2016). Innovatsiini pidkhody do upravlinnia komunikatsiiamy pidpryiemstva. [Innovative approaches to the communication management of the enterprise]. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia Zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh (elektronne vydannia). Kyiv: NTUU «KPI» 2016. Vyp. 10. URL: http://ape.fmm.kpi.ua/article/download/73392/68769 (in Ukrainian).

Krysko, Zh. (2020). Rol komunikatsii v systemi upravlinnia orhanizatsiieiu [The role of communications in the management system of the organization]. Aktualni problemy menedzhmentu ta publichnoho upravlinnia v umovakh innovatsiinoho rozvytku ekonomiky : materialy dop. Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. z mizh nar. Uchastiu. Ch. 1. Ternopil : TNEU. 100-103. (in Ukrainian).

Krysko, Zh., Skyshliak, O. (2019). Vazhlyvist neformalnykh komunikatsii v upravlinni biznesom [The importance of informal communications in business management]. Infrastruktura rynku. Elektronnyi naukovo-praktychnyi zhurnal. Vypusk 32. 131-136. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/32_2019_ukr/21.pdf. (in Ukrainian).

Malyk, N. R. (2020). Sutnist dilovykh komunikatsii pidpryiemstva [The essence of business communications of the enterprise]. Aktualni problemy menedzhmentu ta publichnoho upravlinnia v umovakh innovatsiinoho rozvytku ekonomiky: materialy dop. Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. z mizh nar. Uchastiu. Ch. 2. Ternopil : TNEU. 301-303. (in Ukrainian).

Orel, V. M., Kralia, V. H. (2016). Rol komunikatsii v upravlinnia pidpryiemstvom [A role of communications is in a management an enterprise]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka. Vyp. 174. 60-66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtusg_2016_174_9. (in Ukrainian).

Patskun, T. (2012). Informatsiini tekhnolohii v upravlinni komunikatsiiamy na pidpryiemstvi [Information technologies in the management of communications at the enterprise]. Kerivnyk.INFO : studentskyi naukovyi visnyk. URL: http://kerivnyk.info/2012/04/patskun.html. (in Ukrainian).

Shavkun, I. H. (2009). Dilova komunikatsiia: sutnist ta typolohizatsiia [Business communication: essence and typology]. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii: Zb. nauk. pr. Vyp. 38. 67-74. (in Ukrainian).

Shkilniak, M. M., Ovsianiuk-Berdadina, O. F., Krysko, Zh. L., Demkiv, I. O. (2017). Menedzhment: navchalnyi posibnyk [Management: tutorial]. Ternopil: Krok. 252. (in Ukrainian).

Yazykovye normy ustnoho delovoho obshchenyia [Language norms of oral business communication]. URL: https://studref.com/483144/etika_i_estetika/yazykovye_normy_ustnogo_delovogo_obscheniya#. (in Russian).

5 Creative Ways to Improve Hotel Internal Communications. URL: https://blog.beekeeper.io/5-ways-to-improve-internal-communications-in-your-hotel/.

Szewczyk, A. (2004). Informacja – dobra lub zła nowina [Information – good or bad news]. Wydawnictwo Hogben. Uniwersytet Szczeciński. Szczecin, (in Poland).

Article views: 1353
PDF Downloads: 687
Published
2021-02-23
How to Cite
Krysko, Z. (2021). ROLE OF BUSINESS COMMUNICATIONS IN ORGANIZATION MANAGEMENT. Economy and Society, (24). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-43
Section
MANAGEMENT