INCREASING THE COMPETITIVENESS OF AGRICULTURAL ENTERPRISES IN CONDITIONS OF TRANSFORMATION OF LAND RELATIONS IN UKRAINE

Keywords: marketing, marketing strategy, marketing analysis, competitiveness, agricultural enterprises, land market

Abstract

Adoption of low laws aimed at reforming land relations became a challenge for most agricultural enterprises. First of all, this is related to the changes taking place in the land market, that is, in the external environment. In order to gain advantages in competition, it is necessary to have a clear idea of one's capabilities, strengths and weaknesses, and the most important thing is to know how to minimize the influence of possible threats, that is, to control the internal environment – secondly. The way out of this situation is the development of a marketing strategy to increase the competitiveness of agricultural enterprises in the conditions of transformation of land relations in Ukraine. In recent years in Ukraine, most experts on the development of the agricultural sector of the state note the presence of a steady trend towards intensifying competition among market participants and increasing requirements for the economic behavior of agricultural enterprises. Further preservation of the specified trends creates a need to increase the efficiency of agricultural production and ensure the competitiveness of agricultural enterprises. To meet these needs, it is necessary, with the help of marketing analysis, to determine the factors that will influence the formation of the competitiveness of an agricultural enterprise. In turn, it is advisable to divide the singled out factors into internal and external, which will allow to more accurately formulate the prerequisites for increasing the competitiveness of agricultural enterprises. Thus, according to experts' estimates, the following combination of external factors can significantly influence the decline in the competitiveness of agricultural enterprises: changes in land legislation, increasing international competition among producers of agricultural products; lack of proper state support for domestic producers of agricultural products; insufficient level of investment attractiveness and introduction of innovative technologies in production; management organization is not efficient enough.

References

Андрійчук В. Г. Економіка аграрних підприємств : підручник. Київ : КНЕУ, 2014. 624 с

Арестенко В.В. Методи і моделі оцінювання конкурентоспроможності підприємств АПК. Актуальні проблеми економіки. 2008. № 10(88). С. 10–15.

Гохберг О.Ю. Конкурентоспроможність бізнесу: теоретико-методологічні основи аналізу. Вісник Львівської державної фінансової академії. 2010. № 18. С. 50–57.

Гудзь О.Є., Степасюк О.С. Сучасний вимір конкурентоспроможності аграрної сфери: виклики та перспективи. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України / Серія "Економіка, аграрний менеджмент та бізнес" / Редкол.: Д.О. Мельничук (відп. ред.) та ін. Київ : ВЦ НУБіПУ, 2010. Вип. 154 Частина 2. С. 81–87.

Іванова Л. Організаційно-економічні засади підвищення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств. Агросвіт. 2019. № 11. С. 45–51.

Калюжна О., Мірошниченко І., Черепньова А. Стратегії підвищення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств. Науковий Вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Економічні науки. 2017. № 2 (9), грудень. С. 17–22.

Кваша С.М., Голомша Н.Є. Конкурентоспроможність вітчизняної сільськогосподарської продукції на світовому аграрному ринку. Агросвіт. 2006. № 5. С. 99–104.

Вініченко І.І., Маховський Д.В. Конкурентоспроможність аграрних підприємств: стан і перспективи. Агросвіт. 2013. № 21. С. 10–13.

Кулешова Г.М. Конкуренція і конкурентоспроможність в агропромисловому виробництві. Економіка АПК. 2008. № 3. С. 126–132.

Клименко С.М. та ін. Управління конкурентоспроможністю підприємства : Навчальний посібник. Київ : КНЕУ, 2008. 520 с.

Тарнавська Н.П. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теорія, методологія, практика. Тернопіль : Економічна думка, 2008. 570 с.

Чикуркова А.Д., Горіховський М.В. Конкурентоспроможність як складова розвитку фермерських господарств: теоретичний аспект. Причорноморські економічні студії. 2016. Випуск 12–1. С. 5–8.

McCarthy J. (1960 1st ed.) Basic Marketing: A managerial approach, 13th ed, Irwin, Homewood 11, 2001. 254 р.

Andriychuk V.G. (2014) Economics of agrarian enterprises: textbook. Kyiv: KNEU, 624 p

Arestenko V.V. (2008) Methods and models of assessing the competitiveness of agribusiness enterprises. Actual problems of the economy. №. 10(88). P. 10–15.

Hochberg O.Yu. (2010) Business competitiveness: theoretical and methodological foundations of analysis. Bulletin of the Lviv State Financial Academy. № 18. P. 50–57.

Hudz O.E., Stepasyuk O.S. (2010) Modern dimension of agricultural competitiveness: challenges and prospects. Scientific Bulletin of the National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine / Series "Economics, Agrarian Management and Business" / Editor: D.O. Melnychuk (rep. ed.) and others. Kyiv: VC NUBiPU. Issue 154 Part 2. P. 81–87.

Ivanova L. (2019) Organizational and economic principles of increasing the competitiveness of agricultural enterprises. Agroworld. №. 11. P. 45–51.

Kalyuzhna O., Miroshnychenko I., Cherepnyova A. (2017) Strategies for increasing the competitiveness of agricultural enterprises. Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynskyi MNU. Economic sciences. №. 2 (9), December. P. 17–22.

Kvasha S.M., Golomsha N.E. (2006) Competitiveness of domestic agricultural products on the world agricultural market. Ahrosvit. № 5. P. 99–104.

Vinichenko I.I., Makhovskyi D.V. (2013) Competitiveness of agricultural enterprises: state and prospects. Agrosvit. №. 21. P. 10–13.

Kuleshova H.M. (2008) Competition and competitiveness in agro-industrial production. Economics of agriculture. № 3. P. 126–132.

Klymenko S.M. and others (2008) Management of enterprise competitiveness: Training manual. Kyiv: KNEU, 2008. 520 p.

Tarnavska N.P. (2008) Managing the competitiveness of enterprises: theory, methodology, practice. Ternopil: Economic Thought, 570 p.

Chikurkova A.D., Gorikhovskyi M.V. (2016) Competitiveness as a component of farm development: theoretical aspect. Black Sea Economic Studies. Issue 12-1. P. 5–8.

McCarthy J. (1960 1st ed.) Basic Marketing: A managerial approach, 13th ed, Irwin, Homewood 11, 2001. 254 р.

Article views: 230
PDF Downloads: 187
Published
2023-01-31
How to Cite
Blahun, I., & Hrynevych, L. (2023). INCREASING THE COMPETITIVENESS OF AGRICULTURAL ENTERPRISES IN CONDITIONS OF TRANSFORMATION OF LAND RELATIONS IN UKRAINE. Economy and Society, (47). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-31
Section
MARKETING