THE ROLE OF FINANCE IN BUSINESS PLANNING OF HOTEL, RESTAURANT AND TOURISM ENTERPRISES
Abstract
The article is devoted to the topical issues of determining the role of finance in business planning of hotel, restaurant and tourist enterprises. Attention is focused on the fact that business planning is among the components of the successful operation of enterprises of the hotel and tourism industry in modern conditions. The instability of the external environment requires rapid adaptation of business entities, finding ways to develop and expand their activities. In addition, due to growing competition, enterprises are developing measures to maintain market positions and attract new consumers. Undoubtedly, business planning can be considered as a key tool for ensuring the successful development of hotel, restaurant and tourism enterprises. The essence, functions and goals of business planning are disclosed. It is noted that domestic legislation today does not legally establish the obligation for enterprises to develop a business plan. The range of use of the business plan as a tool for attracting external financial resources and for the development of the enterprise from the reorganization of its own potential is outlined. It is noted that the field of activity, the specifics of the enterprise and the specifics of the future project make it possible to develop unique business plans. The special importance of the "Financial Plan" section of the business plan for making the final decision on the acceptability of the entrepreneurial project for its further implementation is revealed. This section of the business plan should provide an answer to the questions regarding the payback period of investments in the project and the justification of the main indicators of its effectiveness, namely: from which sources and in what period of time the necessary financial resources will be attracted; what is the target purpose of all investments in the project; how the company's current cash needs are correlated with the planned cash flow (income and expenses); what will be the financial condition of the enterprise during and at the end of the planning period. As a conclusion, it is stated that for successful operation, any enterprise of the hotel and tourism industry must develop a systematic business plan, which is a minimum guarantee of attracting investments for the creation and effective functioning of the business.
References
Гапоненко Г.І., Євтушенко О.В., Шамара І.М. Значення бізнес-плану для ефективного функціонування підприємств туристичної індустрії в умовах кризи. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія “Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм”. 2020. Вип. 11. С. 104–110.
Гурбик Ю.Ю., Біляєв С.С., Сальнікова М.В. Бізнес-планування як ефективний метод антикризового управління компанією: теоретико-методологічний аспект. Причорноморські економічні студії. 2018. Випуск 32. С. 83–87. URL: http://bses.in.ua/journals/2018/32_2018/18.pdf
Кондратюк О.М., Пшеничний В.І. Бізнес-планування в підприємницькому середовищі: теоретичний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 26, частина 1. С. 90–94. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/26_1_2019ua/19.pdf
Макаренко С.М., Олійник Н.М. Бізнес-планування : Навчально-методичний посібник для студентів спеціальності 073 «Менеджмент» рівня вищої освіти «бакалавр». Херсон : ТОВ «ВКФ «СТАР» ЛТД», 2017. 224 с.
Македон В.В. Бізнес-планування: навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2009, 236 с.
Мельниченко С.В., Шеєнкова К.А. Управління бізнес-процесами в туризмі : монографія. Київ. : Київ. нац. торг.- екон. ун-т, 2015. 264 с.
Покропивний С.Ф., Соболь С.М., Швиданенко Г.О. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування : навчальний посібник. Київ : КНЕУ, 2002. 379 с.
Юрко І.В. Бізнес-планування в готельно-ресторанному господарстві : навчально-методичний посібник для самостійного вивчення навчальної дисципліни студентами спеціальності 241 Готельно-ресторанна справа освітня програма «Готельно-ресторанна справа» ступеня бакалавра. Полтава : ПУЕТ, 2019. 123 с.
Haponenko H.I., Yevtushenko O.V., Shamara I.M. (2020) Znachennya biznes-planu dlya efektyvnoho funktsionuvannya pidpryyemstv turystychnoyi industriyi v umovakh kryzy [The value of a business plan for the effective functioning of tourism industry enterprises in crisis conditions]. Visnyk KHNU imeni V.N. Karazina. Seriya “Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krayinoznavstvo. Turyzm”, vol. 11, pp. 104–110.
Hurbyk YU.YU., Bilyayev S.S., Salʹnikova M.V. (2018) Biznes-planuvannya yak efektyvnyy metod antykryzovoho upravlinnya kompaniyeyu: teoretyko-metodolohichnyy aspekt [Business planning as an effective method of anti-crisis management of the company: theoretical and methodological aspect]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol 32, pp. 83–87. Available at: http://bses.in.ua/journals/2018/32_2018/18.pdf
Kondratyuk O.M., Pshenychnyy V. . (2019). Biznes-planuvannya v pidpryyemnytsʹkomu seredovyshchi: teoretychnyy aspekt [Business planning in the entrepreneurial environment: theoretical aspect]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, vol 26, part 1, pp. 90–94. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/26_1_2019ua/19.pdf
Makarenko S.M., Oliynyk N.M. (2017) «Biznes-planuvannya» [Business planning"] Navchalʹno-metodychnyy posibnyk dlya studentiv spetsialʹnosti 073 «Menedzhment» rivnya vyshchoyi osvity «bakalavr». [Educational and methodological manual for students of the specialty 073 "Management" of the "bachelor" level of higher education]. Kherson: TOV «VKF «STAR» LTD», 224 p.
Makedon V.V. (2009) Biznes-planuvannya: navch. posib. [Business planning: teaching. manual] Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury, 236 p.
Melʹnychenko S.V. (2015).Upravlinnya biznes-protsesamy v turyzmi: monohrafiya [Management of business processes in tourism: monograph]. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 264 p.
Pokropyvnyy S.F., Sobolʹ S.M., Shvydanenko H.O. (2002). Biznes-plan: tekhnolohiya rozrobky ta obgruntuvannya : navchalʹnyy posibnyk. [Business plan: development technology and substantiation: study guide]. Kyiv KNEU, 379 p.
Yurko I.V. (2019) Biznes-planuvannya v hotelʹno-restorannomu hospodarstvi : navchalʹno-metodychnyy posibnyk dlya samostiynoho vyvchennya navchalʹnoyi dystsypliny studentamy spetsialʹnosti 241 Hotelʹno-restoranna sprava osvitnya prohrama «Hotelʹno-restoranna sprava» stupenya bakalavra. [Business planning in the hotel and restaurant business: educational and methodological guide for independent study of the academic discipline by students of the specialty 241 Hotel and restaurant business educational program "Hotel and restaurant business" bachelor's degree]. Poltava: PUET, 123 p.