MARKETING PRINCIPLES OF FORMING THE COMPETITIVENESS OF THE REGIONAL ECONOMY
Abstract
The article is devoted to highlighting the role of marketing in the formation of a competitive economy at the regional level. The issue of the role and impact of marketing on the level of competitiveness of the region's economy is insufficiently researched and requires a more detailed study. The processes of integration and globalization have become favorable for the development of certain territories and regions, in particular. At the same time, competitive processes at the regional level are intensifying, carrying out a competitive struggle for sales markets, resources, qualified labor, and investments. The level of competitiveness of the region and its economy is a manifestation of the effectiveness of such a struggle. Accordingly, there is a need to develop measures that will make it possible to form a competitive economy at the regional level. Marketing is an important tool for effective competition at the regional level, and the principles of regional marketing and territorial marketing are most widely used. The purpose of the article is to study the essence and significance of territory marketing and regional marketing, as well as to determine their role in shaping the competitiveness of the regional economy. The relationship between territorial and regional marketing, the essence of regional marketing is defined. The goals and principles of regional marketing and its influence on the competitiveness of the regional economy are studied. The application of the principles of marketing makes it possible to form and effectively use the competitive advantages of the region, to increase the attractiveness of the region for tourists, qualified specialists, and investors. In addition, issues of establishing effective interaction between representatives of business, science, the public and authorities are being resolved. Wide use of the principles of marketing makes it possible to increase the economic and social development of the region based on effective interaction between consumers, producers of regional products, investors, authorities and regional management.
References
Пиртко М.С. Маркетинг як інструмент розвитку територій об’єднаних громад. Держава та регіони. 2019. № 4 (109). С. 63–68.
Дочинець І.В. Регіональний маркетинг: сутність, цілі та завдання. Науковий вісник Ужгородського університету. 2015. № 1 (45). Т. 1. С. 65–68.
Крайнова Т.В. Маркетинг регіону як фактор інноваційного розвитку. Академічний огляд. 2014. № 2 (41). С. 85–90.
Дайнека О.І. Маркетинг регіону: основні визначення, підходи та проблеми. Вісник Львівського університету, серія Економіка. 2007. № 37. С. 372–375.
Бондаренко В.М., Шершун К.О. Поняття та інструменти територіального маркетингу в контексті стратегічного розвитку регіонів. Науковий вісник Ужгородського університету: cерія Економіка. 2022. № 2 (36). С. 66–73.
Дудкіна О. Маркетинг територій як інструмент забезпечення конкурентоспроможного розвитку. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2016. Вип. 21. С. 9–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rarpsu_2016_21_4
Паулик А.Я., Феєр О.В. Роль маркетингу у формуванні конкурентоспроможності економіки регіону. Актуальні проблеми обліково-аналітичного процесу в управлінні підприємницькою діяльністю : матеріали VIІ Міжнародної наук.-практ. інтернет-конференції (м. Мукачево 19 листоп. 2019 р.) Мукачево, 2019. С. 214–215.
Pyrtko M.S. (2019) Marketynh yak instrument rozvytku terytorii obiednanykh hromad [Marketing as a tool for the development of the territory of united communities]. Derzhava ta rehiony, vol. 4 (109), pp. 63–68. [in Ukrainian]
Dochynets I.V. (2015) Rehionalnyi marketynh: sutnist, tsili ta zavdannia [Rehionalnyi marketynh: sutnist, tsili ta zavdannia]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu, vol. 1 (45). T. 1, pp. 65–68. [in Ukrainian]
Krainova T.V. (2014) Marketynh rehionu yak faktor innovatsiinoho rozvytku [Marketing of the region as a factor of innovative development]. Akademichnyi ohliad, vol. 2 (41), pp. 85–90. [in Ukrainian]
Daineka O.I. (2007) Marketynh rehionu: osnovni vyznachennia, pidkhody ta problemy [Marketing of the region: basic definitions, approaches and problems]. Visnyk Lvivskoho universytetu, seriia Ekonomika, vol. 37, pp. 372–375. [in Ukrainian]
Bondarenko V.M., Shershun K.O. (2012) Poniattia ta instrumenty terytorialnoho marketynhu v konteksti stratehichnoho rozvytku rehioniv [Poniattia ta instrumenty terytorialnoho marketynhu v konteksti stratehichnoho rozvytku rehioniv]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu: seriia Ekonomika, vol. 2 (36), pp. 66–73. [in Ukrainian]
Dudkina O. (2016) Marketynh terytorii yak instrument zabezpechennia konkurentospromozhnoho rozvytku [Territory marketing as a tool for ensuring competitive development]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy, vol. 21, pp. 9–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rarpsu_2016_21_4 [in Ukrainian]
Paulyk A.Ya., Feier O.V. (2019) Rol marketynhu u formuvanni konkurentospromozhnosti ekonomiky rehionu [The role of marketing in shaping the competitiveness of the regional economy]. Aktualni problemy oblikovo-analitychnoho protsesu v upravlinni pidpryiemnytskoiu diialnistiu: materialy VII Mizhnarodnoi nauk.-prakt. internet-konferentsii, (m. Mukachevo 19 lystop. 2019 r.) Mukachevo, pp. 214–215. [in Ukrainian]