STRATEGIC DEVELOPMENT OF AIR TRANSPORT ENTERPRISES IN COMPETITIVE CONDITIONS

Keywords: strategy, development, competitiveness, competitive advantages, enterprise, air transport

Abstract

The article is devoted to topical issues of strategic development of air transport enterprises in competitive conditions. The authors set the goal of researching the theoretical and methodological aspects of the development of aviation enterprises, which are necessary to strengthen the production potential and increase the efficiency of the entire aviation industry of the country, and also require clarification of the applied foundations related to the formation of forecasts and strategic directions of the development of aviation enterprises based on the construction the mechanism of strategic development of aviation enterprises and the application of formalized methods of forecasting the development of aviation enterprises. The relevance and unsolved issues of a methodological and applied nature regarding the justification and selection of programs for the strategic development of the aircraft construction enterprise led to the choice of the topic, determined the task, object, subject and logic of the research. The research focuses on building a mechanism for the strategic development of aviation enterprises in the modern conditions of the aviation industry by identifying strategic tasks that will ensure sustainable development for aviation enterprises. Modeling of the strategic development of an aviation enterprise by practical application of the exponential smoothing method for forecasting the development of air transport enterprises is applied. The optimal program for the development of aviation industry enterprises is proposed through the identification of problems of the development of the economic potential of aviation transport enterprises in Ukraine and further directions for their improvement and effective functioning in the competitive market of Ukraine and the world.

References

Ареф’єва О. В., Пілецька С. Т., Заболотна Д. В. Стратегічні ресурси забезпечення економічного потенціалу в контексті інтеграційно-диверсифікаційного розвитку підприємства. Бізнес Інформ. 2020. №11. C. 398–404. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-11-398-404

Баланович А. М. Механізм формування стратегії розвитку промислового підприємства. Управління розвитком. 2017. № 3–4. С. 101–107.

Венжега Р. В. Теоретичні аспекти стратегічного розвитку промислових підприємств. Научный вестник Донбасской государственной машиностроительной академии. 2017. № 1. С. 120–130.

Вовк О. М., Ковальчук А. М. Стратегічне управління розвитком підприємств в умовах конкурентної економіки. Збірник наукових праць Університету державної фіскальної служби України. 2019. № 1. С. 20–32.

Легомінова С. В. Концептуальні засади стратегічного управління конкурентними перевагами підприємств. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 18. С. 250–255. URL: http://global-national.in.ua/archive/18-2017/48.pdf/

Прохорова В. В., Божанова О. В. Стратегічно-орієнтовані напрями інноваційного розвитку промислового підприємства. Економічний вісник Національного гірничого університету. 2020. № 2. С. 132–140.

Швець Н. В. Стратегічне управління регіональним розвитком в Україні: ретроспективний аналіз та сучасний вектор трансформації. Вісник східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2021. № (3). С. 98–108.

Kuzior А., Arefieva О., Kovalchuk A., Brozek Р. and Tytykalo V. (2022) Strategic Guidelines for the Intellectualization of Human Capital in the Context of Innovative Transformation. Sustainability, Vol. 14, 11937.

Arefieva, O. V., Piletska S. T., & Zabolotna D. V. (2020) Stratehichni resursy zabezpechennia ekonomichnoho potentsialu v konteksti intehratsiino-dyversyfikatsiinoho rozvytku pidpryiemstva [Strategic resources for securing economic potential in the context of the integration and diversification development of entrepreneurship]. Biznes Inform, no. 11, pp. 398–404. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-11-398-404 (in Ukrainian)

Balanovich, A. M. (2017) Mechanizm formuvannia strategii rozvytky promyslovogo pidpriemstva [Mechanism of formation of industrial enterprise development strategy]. Upravlinnya rozvytkom, no. 3–4, pp. 101–107.

Venzhega, R. V. (2017) Teoretychni aspekty strategichnogo rozvytky promyslovyh pidpryemstv [Theoretical aspects of strategic development of industrial enterprises]. Nauchniy vestnik Donbasskoy gosudarstvennoy mashinostroitelnoy akademii, no. 1, pp. 120–130.

Vovk, O. M., & Kovalchuk, A. M. (2019) Strategichne upravlinnya v umovah konkurentnoi economiki [Strategic management of the development of enterprises in the conditions of a competitive economy]. Zbirnyk naukovyh prats Universitetu derzhavnoi fiskalnoi sluzhbi Ukrainy, no. 1, pp. 20–32.

Legominova, S. V. (2017) Kontseptualny zasady strategichnogo upravlinnya konkurentnymi perevagamy pidpriemstv [Conceptual principles of strategic management of competitive advantages of enterprises]. Globalni ta natsionalny problemy economiki, no 18, pp. 250–255.

Prokhorova V. V., & Bozhanova, O. V. (2020) Strategichno-orientovani napryamy innovatsiinogo rozvytku promyslovogo pidpriemstva [Strategically oriented directions of innovative development of an industrial enterprise]. Economichniy visnyk Natsionalnogo girnichogo universitetu, no. 2, pp. 132–140.

Shvets, N.V. Strategichne upravlinnya regionalnim rozvytkom v Ukraine: retrospektivniy analiz ta sychasniy vector transformatsii [Strategic management of regional development in Ukraine: retrospective analysis and modern vector of transformation]. Visnyk shidnoukrainskogo natsionalnogo universitetu imeni Volodymyra Dalya, no. 3, pp. 98–108.

Kuzior А., Arefieva О., Kovalchuk A., Brozek Р. & Tytykalo V. (2022) Strategic Guidelines for the Intellectualization of Human Capital in the Context of Innovative Transformation. Sustainability, Vol. 14, 11937.

Article views: 164
PDF Downloads: 246
Published
2022-10-25
How to Cite
Arefieva, O., Simkova, T., & Zhurakivskyi, V. (2022). STRATEGIC DEVELOPMENT OF AIR TRANSPORT ENTERPRISES IN COMPETITIVE CONDITIONS. Economy and Society, (44). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-101
Section
ECONOMICS