STATE REGULATION OF HORTICULTURE DEVELOPMENT IN UKRAINE
Abstract
The article is devoted to current areas of improvement of state regulation of horticulture development. The need for the development of domestic breeding as a means of achieving food independence of Ukraine is substantiated. Directions for the development of state support for craft productions and measures for organizing the processing of horticulture products at enterprises have been formed. In the research process, a set of general scientific and special methods was used: economic analysis – when determining the effectiveness of state support for horticulture; analysis and synthesis –– when combining the constituent economic phenomena in a single process; graphic – with a visual display of individual indicators of state stimulation of horticulture; deductive – during the theoretical understanding of the problem and clarification of individual concepts; inductive – when collecting, systematizing and processing information. It is argued that the program for the formation and development of the food market of both Ukraine and its separate region should contain measures to create the necessary level of supply (production) of agricultural products, measures to create a market infrastructure, to support the profitability of agricultural producers at the level necessary for expanded production, the level of guaranteed prices and other organizational and economic measures, the implementation of which is necessary for the organization of the normal functioning of the food market. It has been proven that in order to support the development of horticulture and the development of small processing enterprises, it is expedient to expand the measures of state stimulation by providing subsidies in the amount of up to 60 percent of the cost of equipment necessary for the processing of horticultural products directly by producers of horticultural products. It was determined that the program for the formation and development of the food market of both Ukraine and its separate region should contain measures to create the necessary level of supply (production) of agricultural products, measures to create a market infrastructure, to support the profitability of agricultural producers at the level necessary for expanded production, the level of guaranteed prices and other organizational and economic measures, the implementation of which is necessary for the organization of the normal functioning of the food market.
References
Гранти на садівництво: як подати заявку на створення власної справи. URL: https://minagro.gov.ua/news/granti-na-sadivnictvo-yak-podati-zayavku-na-stvorennya-vlasnoyi-spravi.
Гранти для створення або розвитку садівництва, ягідництва та виноградарства. URL: https://minagro.gov.ua/napryamki/nadannya-grantiv-dlya-stvorennya-biznesu/granti-dlya-stvorennya-abo-rozvitku-sadivnictva-yagidnictva-ta-vinogradarstva
Мазур К.В., Гонтарук Я.В. Стан та перспективи розвитку вирощування та переробки горіху волоського в Україні. Економічний дискурс. 2021. Випуск 1-2. С. 18–27.
Логоша Р.В., Мазур К.В., Кричковський В.Ю. Маркетингове дослідження ринку овочевої продукції в Україні. Вінниця : ТОВ «Твори», 2021. 340 с.
Bondarenko V.M., Shevchuk H.V. Problems, development and implementation of the rational marketingstrukture inenterprises in the fruit and vegetable industry. Economics and Finance. 2018. № 9. С. 121–131.
Мазур К.В., Легойда А.О. Дослідження стратегічних перспектив розвитку плодових культур в Україні. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2021. № 2 (44). С. 125–128.
Фурман І.В. Система фінансового регулювання аграрного сектору України: оцінка сучасного стану та активізація функціонування. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2017. № 5. С. 35–50.
Фурман І.В. Вектори підвищення ефективності управління прибутком підприємства. Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту: збірник наукових праць. 2017. № 3. С. 55–64.
Підвальна О.Г., Колесник Т.В. Впровадження інновацій в маркетингу агропромислових підприємств. Приазовський економічний вісник. 2022. № 2 (31). С. 66–73.
Правдюк Н.Л., Кожухар В.В. Аналітичне забезпечення управління процесом реалізації продукції галузі садівництва. Агросвіт. 2021. № 4. С. 9–16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.4.9
Правдюк Н.Л., Кожухар В.В. Інформаційне забезпечення управління у галузі садівництва. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2022. № 2. С. 49–66. DOI: https://doi.org/10.37128/2411-4413-2022-2-4
Hranty na sadivnytstvo: yak podaty zaiavku na stvorennia vlasnoi spravy [Gardening grants: how to apply to start your own business]. Available at: https://minagro.gov.ua/news/granti-na-sadivnictvo-yak-podati-zayavku-na-stvorennya-vlasnoyi-spravi. (in Ukrainian)
Hranty dlia stvorennia abo rozvytku sadivnytstva, yahidnytstva ta vynohradarstva. [Grants for creation or development of horticulture, berry growing and viticulture]. Available at: https://minagro.gov.ua/napryamki/nadannya-grantiv-dlya-stvorennya-biznesu/granti-dlya-stvorennya-abo-rozvitku-sadivnictva-yagidnictva-ta-vinogradarstva (in Ukrainian)
Mazur K.V., Hontaruk Ya.V. (2021). Stan ta perspektyvy rozvytku vyroshchuvannia ta pererobky horikhu voloskoho v Ukraini [Status and prospects of development of walnut growing and processing in Ukraine]. Ekonomichnyi dyskurs, 1-2, 18–27. (in Ukrainian)
Lohosha R.V., Mazur K.V., Krychkovskyi V.Yu. (2021) Marketynhove doslidzhennia rynku ovochevoi produktsii v Ukraini: monohrafiia [Marketing research of the market of vegetable products in Ukraine]. Vinnytsia: TOV «TVORY», 344 p. (in Ukrainian)
Bondarenko, V. M., & Shevchuk, H. V. (2018). Problems, development and implementation of the rational marketing structure in enterprises in the fruit and vegetable industry. Economics and Finance, 9, 121–132. (in Ukrainian)
Furman I.V. (2017). Systema finansovoho rehuliuvannia ahrarnoho sektoru Ukrainy: otsinka suchasnoho stanu ta aktyvizatsiia funktsionuvannia [The system of financial regulation of the agricultural sector of Ukraine: assessment of the current state and intensification of functioning]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, 5, 35–50. (in Ukrainian)
Mazur K.V., Lehoida A.O. (2021). Doslidzhennia stratehichnykh perspektyv rozvytku plodovykh kultur v Ukraini. Zbirnyk naukovykh prats TDATU imeni Dmytra Motornoho (ekonomichni nauky) [A collection of scientific works of the Dmytro Motorny State Technical University (economic sciences)]. № 2 (44), р. 125–128 (in Ukrainian)
Furman I.V. (2017). Vektory pidvyshchennia efektyvnosti upravlinnia prybutkom pidpryiemstva [Vectors of improving the efficiency of enterprise profit management]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi akademii statystyky, obliku ta audytu: zbirnyk naukovykh prats, 3, 55–64. (in Ukrainian)
Pidvalna O.H., Kolesnyk T.V. (2022). Vprovadzhennia innovatsii v marketynhu ahropromyslovykh pidpryiemstv [Implementation of innovations in the marketing of agricultural enterprises]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, 2 (31), 66–73. (in Ukrainian)
Pravdyuk, N. and Kozhukhar, V. (2021). Analytical support of management of the process of sale of horticulture products. Agrosvit, vol. 4, pp. 9–16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.4.9 (in Ukrainian)
Pravdiuk N.L., Kozhukhar V.V. (2022). Informatsiine zabezpechennia upravlinnia u haluzi sadivnytstva [Information management support in the field of horticulture]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, 2, 49–66. DOI: https://doi.org/10.37128/2411-4413-2022-2-4 (in Ukrainian)