THE IMPACT OF THE KNOWLEDGE ECONOMY ON THE POLICY OF DISTRIBUTION OF TRADE ENTERPRISES AS AN ELEMENT OF THE MARKETING COMPLEX
Abstract
The article proves the necessity of studying the principles of location of trade enterprises as an integral part of the marketing complex, and also characterizes the impact of the knowledge economy and the processes of informatization of society on the distribution of trade enterprises. The existing approaches to understanding the concept of knowledge economy by different scientists and the marketing policy of distribution as the main indicator of the level of development of the distribution sphere, which has undergone the greatest changes as a result of the spread of the concept of knowledge economy, are analyzed. The approaches to informatization of the process of distribution of goods and services are substantiated, taking into account the latest trends that characterize the world information space. It is proposed that in the context of informatization of the process of distribution of goods and services, special attention should be paid to the use of digital technologies for tracking transport and cargo; fleet management based on modern data collection systems in real time; optimization of the development, planning and modification of routes; inventory management and forecasting, based on the use of Internet of Things sensors for monitoring warehouse and production stocks. It is established that the main direction in the informatization of the process of distribution of goods and services is the formation and development of open logistics networks and the organization of a global cargo tracking system. Especially such trends are characteristic of the B2C segment, accompanied by a shift towards closer interaction between suppliers and consumers of transport and logistics services and the convergence of functional operations to ensure a high degree of tracking of transport and cargo flows, as well as improving information services for notification of cargo arrival, updated in real time.
References
Геец В. М. Социально-экономические трансформации при переходе к экономике знаний. Социально-экономические проблемы информационного общества. Сумы : ИТД Университетская книга, 2004. 430 с.
Білоцерківець В. В., Ляшенко А. В. Нова економіка: сутність та генеза. Дніпропетровськ : Січ, 2007. 221 с.
Глухов В. В., Коробко С. Б., Маринина Т. В. Экономика знаний. Питер, 2003. 528 с.
Сахненко О. І. Економіка знань: теорія і державна політика. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Випуск 8. Частина 3. С. 16–20.
Федулова Л. І. Економіка знан ь: підруч. НАН України; Iн-т екон. та прогнозув. НАН України. Київ, 2009. 300 с.
Турчіна С. Г. Розвиток економіки знань в умовах інтеграції України до світового господарства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Випуск 13, частина 2. С. 133–136.
Ажажа М. А. Інвестиції в освіту як фактор інтелектуального прогресу. Соціальна перспектива і регіональний розвиток. 2007. Випуск 2. С. 37–40.
Гапоненко А. Л. Современный рынок знаний: понятие, участники, формы. Проблемы теории и практики управления. 2010. № 6. С. 55–64.
Мильнер Б. З. Управление знаниями: Эволюция и революция в организации. Москва : ИНФРА, 2003. 177 с.
Філіппов В. Ю., Несторенко А. М. Шляхи розвитку торговельних підприємств. Економіка: реалії часу. 2014. № 2 (12). С. 203–207.
Kenji Hashimoto. Restructuring of Distribution System with Innovation of IT: A Case Study of Wholesale Industries in Japan. NETCOM: Réseaux, communication et territoires / Networks and communication studies Année 2003 17-3-4 pp. 203–214. URL: https://www.persee.fr/doc/netco_0987-6014_2003_num_17_3_1591 (дата звернення: 14.09.2022).
Большое исследование рынка e-commerce в Украине. URL: https://ain.ua/ru/2021/07/04/bolshoe-issledovanie-rynka-e-commerce-v-ukraine/ (дата звернення: 9.09.2022).
Закон України «Про Концепцію Національної програми інформатизації». URL: https://ips.ligazakon.net/document/Z980075?an=1 (дата звернення: 20.09.2022).
Geec V. M. (2007) Socialno-ekonomicheskie transformacii pri perehode k ekonomike znanij. Socialno-ekonomicheskie problemy informacionnogo obshestva [Socio-economic transformations during the transition to the knowledge economy. Socio-economic problems of the information society]. Sumy: ITD Universitetskaya kniga. (in Russian)
Bilotserkivets, V. V., & Liashenko, A. V. (2007) Nova ekonomika: sutnist ta heneza [New economy: essence and genesis]. Dnipropetrovsk: Sich. (in Ukrainian)
Hlukhov, V. V., Korobko S. B., & Marynyna T. V. (2003) Ekonomyka znanyi [Knowledge economy]. Pyter. (in Russian)
Sakhnenko, O. I. (2014) Ekonomika znan: teoriia i derzhavna polityka [Knowledge economy: theory and public policy]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, vol. 8(3), 16–20. (in Ukrainian)
Fedulova, L. I. (2009) Ekonomika znan: pidruch. [Knowledge economy: textbook] NAN Ukrainy; In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrainy. Kyiv. [(in Ukrainian)
Turchina, S. H. (2017) Rozvytok ekonomiky znan v umovakh intehratsii Ukrainy do svitovoho hospodarstva.[Development of knowledge economy in the context of Ukraine's integration into the world economy]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, vol. 13(2), pp. 133–136. (in Ukrainian)
Azhazha, M. A. (2007) Investytsii v osvitu yak faktor intelektualnoho prohresu [Investments in education as a factor of intellectual progress]. Sotsialna perspektyva i rehionalnyi rozvytok, vol. 2, pp. 37–40. (in Ukrainian)
Gaponenko, A. L. (2010) Sovremennyj rynok znanij: ponyatie, uchastniki, formy [The modern knowledge market: concept, participants, forms]. Problemy teorii i praktiki upravleniya, vol. 6, pp. 55–64. (in Russian)
Mil'ner, B. Z. (2003) Upravlenie znaniyami: Evolyuciya i revolyuciya v organizacii [Knowledge Management: The Evolution and Revolution in the Organization]. M.: INFRA. (in Russian)
Filippov, V. Iu., & Nestorenko, A. M. (2014) Shliakhy rozvytku torhovelnykh pidpryiemstv [Ways of development of trade enterprises]. Ekonomika: realii chasu, vol. 2 (12), pp. 203–207. (in Ukrainian)
Kenji Hashimoto (2003) Restructuring of Distribution System with Innovation of IT: A Case Study of Wholesale Industries in Japan. NETCOM: Réseaux, communication et territoires / Networks and communication studies Année 17-3-4, pp. 203–214. Available at: https://www.persee.fr/doc/netco_0987-6014_2003_num_17_3_1591
Bol'shoe issledovanie rynka e-commerce v Ukraine. Available at: https://ain.ua/ru/2021/07/04/bolshoe-issledovanie-rynka-e-commerce-v-ukraine/
Zakon Ukrainy «Pro Kontseptsiiu Natsionalnoi prohramy informatyzatsii». Available at: https://ips.ligazakon.net/document/Z980075?an=1