STRATEGIC AND ENVIRONMENTAL MANAGEMENT AS CURRENT TRENDS IN COMMERCIAL ACTIVITY MANAGEMENT
Abstract
The focus of commercial activity on meeting the demand of target market segments, achieving economic and social results, and obtaining profit determines the need to take into account the factors influencing this activity as fully as possible and manage it. These factors of influencing can significantly change the direction of development of the relevant process (management and commercial activities etc.). Therefore, today there is an urgent need to substantiate the fact that strategic and environmental management are modern trends in management of the commercial activity, to identify the actual issues of a strategic and environmental nature that require solutions, and are vectors for improving the commercial activity. Justification and argumentation of the fact that strategic and environmental management are modern trends in management of the commercial activity, identification of topical issues of a strategic and environmental nature that require solutions, and are vectors for improvement of the commercial activity. To achieve the goal, the following research methods were used: methods of system analysis, generalization - to characterize the content and features of the commercial activity and its management; institutional analysis – to identify problems and determine directions to improve management of the commercial activities by the state, enterprise managers and other stakeholders. It has been established that strategic and environmental management are modern trends in management of the commercial activity. It is substantiated that the scope of taking into account the environmental component in the commercial activity of enterprises is inappropriate. It has been proved that it requires improvement of the activities of the state as the main subject of environmental management, first of all, through the strengthening of the legal, methodical and instrumental foundations of environmentalization of activities of enterprises, informational support for management of the commercial activities. It was identified that it is necessary to organize joint actions of employees who participate in the processes of strategic and environmental management of commercial activities, to achieve consistency and coordination of their actions. In this context, it is proposed to use the mechanism of non-material motivation of employees. In the conditions of movement along the path of sustainable development, it is advisable to focus further scientific research on improving the tools of influence on the process of environmentalization of the commercial activities management.
References
Причепа І.В., Лесько О.Й., Горенко Р.В. До питання комерційної діяльності : поняття, фактори впливу, особливості управління за сучасних умов. Економіка та суспільство. 2022. № 35. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-39
Господарський кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (дата звернення: 22.08.2022).
Комерційна діяльність : підруч. / за ред. проф. В.В. Апопія. Київ : Знання, 2008. 558 с.
Our Common Future. Report of the World Commission on Environment and Development. World Commission on Environment and Development, 1987. URL: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf (дата звернення: 22.08.2022).
Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19?lang=ru (дата звернення: 22.08.2022).
Кривокульська Н.М. Екологічний менеджмент. Тернопіль : ТНЕУ, 2013. 214 с.
Бабух І.Б. Теоретичні підходи до аналізу комерційної діяльності та управління нею. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 10(1). С. 23–26. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/10_1_2016ua/6.pdf. (дата звернення: 22.08.2022).
Іванець Д.В. Ефективність управління комерційною діяльністю транспортних підприємств. Київ, 2020. 131 с. URL: https://er.nau.edu.ua›bitstream›NAU›ФЕБА_20. (дата звернення: 22.08.2022).
Аналітичний звіт щодо практики екологічного маркування в Україні. URL: https://learn.ztu.edu.ua/pluginfile.php/137712/mod_resource/content/2/analysis-eco-labelling-ukr.pdf (дата звернення: 22.08.2022).
Берзіна С.В., Капотя Д.Ю., Бузан Г.С. Екологічна сертифікація та маркування. Методичний довідник. Київ : вид-во Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування, 2017. 114 с. URL: https://mepr.gov.ua/files/docs/Ekolohichne_markuvannya/ecolabel_book.pdf (дата звернення: 22.08.2022).
Воронько-Невіднича Т.В., Кошулько А.В., Карасенко В.М. Особливості управління комерційною діяльністю аграрних підприємств. URL: http://dspace.pdaa.edu.ua›bitstream (дата звернення: 22.08.2022).
Понад півсотні учасників зібрав сьогодні практикум «Відходи на підприємстві: законодавство та алгоритми дій в умовах війни та реформ». URL: https://ecolog-ua.com/news/ekologichne-markuvannya-u-poli-zoru-derzhavnogo-regulyuvannya (дата звернення: 22.08.2022).
Дикань В.Л., Зубенко В.О., Маковоз О.В., Токмакова І.В., Шраменко О.В. Стратегічне управління: навчальний посібник. Київ : «Центр учбової літератури», 2013. 272 с.
Маслова В., Ралько Я. Особливості розробки стратегії комерційної діяльності підприємств оптової торгівлі. URL: http://btie.kart.edu.ua/article/view/182131 (дата звернення: 22.08.2022).
Prychepa I.V., Lesko O.I., Horenko R.V. (2022) Do pytannia komertsiinoi diialnosti : poniattia, faktory vplyvu, osoblyvosti upravlinnia za suchasnykh umov [On the issue of commercial activity: concepts, factors of influence, features of management under modern conditions]. Ekonomika ta suspilstvo. № 35. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-39 (in Ukrainian)
Hospodars'kyj kodeks Ukrainy [Economic Code of Ukraine]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (in Ukrainian)
Apopii, V.V. (Ed.). (2008) Komertsijna diial'nist' : pidruch [Commercial activity: textbook]. Kyiv: Znannia, 558 p. (in Ukrainian)
Our Common Future. Report of the World Commission on Environment and Development. World Commission on Environment and Development, 1987. Available at: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf
Pro Osnovni zasady (stratehiiu) derzhavnoi ekolohichnoi polityky Ukrainy na period do 2030 roku [About the Basic principles (strategy) of the state environmental policy of Ukraine for the period up to 2030]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19?lang=ru. (in Ukrainian)
Kryvokulska, N.M. (2013). Ekolohichnyi menedzhment [Environmental management]. Ternopil: TNEU, 214 p. (in Ukrainian)
Babukh, I.B. (2016). Teoretychni pidkhody do analizu komertsijnoi diial'nosti ta upravlinnia neiu [Theoretical approaches to business analysis and management]. Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 10 (1), pp. 23–26. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/10_1_2016ua/6.pdf (in Ukrainian)
Ivanets, D.V. (2020). Efektyvnist upravlinnia komertsiinoiu diialnistiu transportnykh pidpryiemstv [Effectiveness of management of commercial activities of transport enterprises]. Kyiv, 131 p. Available at: https://er.nau.edu.ua › bitstream › NAU › ФЕБА_20... (in Ukrainian)
Analitychnyi zvit shchodo praktyky ekolohichnoho markuvannia v Ukraini [Analytical report on the practice of environmental labeling in Ukraine]. Available at: https://learn.ztu.edu.ua/pluginfile.php/137712/mod_resource/content/2/analysis-eco-labelling-ukr.pdf (in Ukrainian)
Berzina, S.V., Kapotia, D.Iu., Buzan, H.S. (2017). Ekolohichna sertyfikatsiia ta markuvannia. Metodychnyi dovidnyk [Environmental certification and labeling. Methodical guide]. Kyiv: vyd-vo Instytut ekolohichnoho upravlinnia ta zbalansovanoho pryrodokorystuvanni, 114 p. Available at: https://mepr.gov.ua/files/docs/Ekolohichne_markuvannya/ecolabel_book.pdf (in Ukrainian)
Voronko-Nevidnycha, T.V., Koshulko, A.V., Karasenko, V.M. Osoblyvosti upravlinnia komertsiinoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv [Peculiarities of management of commercial activities of agricultural enterprises]. Available at: http://dspace.pdaa.edu.ua›bitstream (in Ukrainian)
Ponad pivsotni uchasnykiv zibrav sohodni praktykum «Vidkhody na pidpryiemstvi: zakonodavstvo ta alhorytmy dii v umovakh viiny ta reform» [The workshop «Waste at the enterprise: legislation and algorithms of actions in the conditions of war and reforms» gathered more than fifty participants today]. Available at: https://ecolog-ua.com/news/ekologichne-markuvannya-u-poli-zoru-derzhavnogo-regulyuvannya (in Ukrainian)
Dykan V.L., Zubenko V.O., Makovoz O.V., Tokmakova I.V., Shramenko O.V. (2013) Stratehichne upravlinnia: navchalnyi posibnyk [Strategic management: a study guide]. Kyiv: «Tsentr uchbovoi literatury», 272 p. (in Ukrainian)
Maslova V., Ralko Ya. Osoblyvosti rozrobky stratehii komertsiinoi diialnosti pidpryiemstv optovoi torhivli [Peculiarities of developing a strategy of commercial activity of wholesale trade enterprises]. Available at: http://btie.kart.edu.ua/article/view/182131 (in Ukrainian)