МЕНЕДЖМЕНТ СТАРТАПІВ У КОНТЕКСТІ ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ РИЗИКІВ В СТРАТЕГІЧНОМУ МАРКЕТИНГУ
Анотація
У статті здійснено узагальнення теоретико-методичних підходів щодо дослідження сутності стартапів та специфіки їх розвитку у сучасному бізнес-середовищі. Обґрунтовано необхідність застосування економіко-математичного моделювання ризиків у стратегічному маркетингу для підвищення ефективності управлінських рішень у стартап-проєктах. Розглянуто основні типи маркетингових ризиків, що виникають на різних етапах розвитку стартапу, та визначено інструменти їх кількісної оцінки й мінімізації. Запропоновано методологію управління стартапами у контексті економіко-математичного моделювання ризиків в стратегічному маркетингу, що поєднує аналітичні, оптимізаційні та цифрові інструменти, спрямовані на підвищення ефективності прийняття управлінських рішень. Доведено, що використання багатокритеріальних, імітаційних та статистичних моделей дозволяє підвищити обґрунтованість вибору маркетингових стратегій, оптимізувати розподіл ресурсів та знизити ймовірність негативних наслідків ризикових рішень.
Посилання
Управління стартапами: підручник для здобувачів вищої освіти за економічними спеціальностями / О. А. Гавриш, К. О. Бояринова, М. О. Кравченко, К. О. Копішинська; за заг. ред. О. А. Гавриша. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Видавництво «Політехніка», 2020. 716 с.
Гарафонова О. І., Лазаренко Ю. О., Маргасова В. Г., Ященко І. В. Розробка стартап-проєкту як основа розвитку інтелектуального капіталу, менеджменту та підвищення конкурентоспроможності. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. №6. С. 187-193. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-31
Дергач А. В., Дюгованець О. М., Гончар Г. П. Механізм управління діяльністю стартапів. Економіка та держава. 2021. № 8. С. 79-84.
Бланк С., Дорф Б. Священна книга стартапера. Як збудувати успішну компанію. Київ : Наш формат, 2019. 512 с.
Skare M., Gavurova B., Polishchuk V. A decision-making support model for financing start-up projects by venture capital funds on a crowdfunding platform. Journal of Business. Volume 158. March 2023. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296323000772 (дата звернення: 27.09.2025)
Rainer L., Malinauskaite L., Marinova I. The vital role of business processes for a business model: the case of a startup company. Problems and Perspectives in Management. 2014. Vol. 12, No. 4. P. 213-220.
Івашко Л.М. Економіко-математичне моделювання вибору оптимальної стратегії розвитку підприємства з урахуванням факторів ризику. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2020. Т. 19. №2(45), 210-233. DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201431
Математичні моделі в менеджменті та маркетингу: навчальний посібник / за заг. ред. О. В. Кузьменко. Суми : видавництво «Ярославна», 2020. 214 с.
Гобела В. В., Леськів Г. З. Менеджмент стартапів: навчальний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2024. 188 с.
Технології розробки стартапів: навчальний посібник / за ред. Н. Ю. Подольчака та Т. В. Шаповалової. Київ, 2021. 129 с.
Drucker P. The Theory of the Business. Harvard Business Review. 1994. September/October. P. 95-106.
Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the AIS. 2005. Vol. 15. P. 2-40.
Бідюк П.І., Тимощук О.Л., Коваленко А.Є. Системи і методи підтримки прийняття рішень. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 610 с.
Економіко-математичне моделювання: навчальний посібник / За ред. О. Т. Іващука. Тернопіль : ТНЕУ «Економічна думка», 2008. 704 с.
REFERENCES:
Havrysh, O. A., Boiarynova, K. O., Kravchenko, M. O., & Kopishynska, K. O. (2020). Upravlinnia startapamy: pidruchnyk dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity za ekonomichnymy spetsialnostiamy [Startup management: Textbook for higher education students in economic specialties] (O. A. Havrysh, Ed.). Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vydavnytstvo «Politekhnika», 716 p. (in Ukrainian)
Harafonova, O. I., Lazarenko, Yu. O., Marhasova, V. H., & Yashchenko, I. V. (2020). Rozrobka startap-proiektu yak osnova rozvytku intelektualnoho kapitalu, menedzhmentu ta pidvyshchennia konkurentospromozhnosti [Development of a startup project as the basis for intellectual capital development, management and increasing competitiveness]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, (6), pp. 187–193. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-31 (in Ukrainian)
Derhach, A. V., Duhovanets, O. M., & Honchar, H. P. (2021). Mekhanizm upravlinnia diialnistiu startapiv [Mechanism for managing startup activities]. Ekonomika ta derzhava, (8), pp. 79–84. (in Ukrainian)
Blank, S., & Dorf, B. (2019). Sviashchenna knyha startapera. Yak zbuduvaty uspishnu kompaniiu [The startup owner’s manual: How to build a successful company]. Kyiv: Nash format, 512 p. (in Ukrainian)
Skare, M., Gavurova, B., & Polishchuk, V. (2023). A decision-making support model for financing start-up projects by venture capital funds on a crowdfunding platform. Journal of Business, vol. 158. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296323000772 (accessed: 27.09.2025).
Rainer, L., Malinauskaite, L., & Marinova, I. (2014). The vital role of business processes for a business model: The case of a startup company. Problems and Perspectives in Management, 12(4), pp. 213–220.
Ivashko, L. M. (2020). Ekonomiko-matematychne modeliuvannia vyboru optymalnoi stratehii rozvytku pidpryiemstva z urakhuvanniam faktoriv ryzyku [Economic and mathematical modeling of choosing the optimal enterprise development strategy considering risk factors]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia, 19(2(45)), pp. 210–233. DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201431 (in Ukrainian)
Kuzmenko, O. V. (Ed.). (2020). Matematychni modeli v menedzhmenti ta marketynhu: navchalnyi posibnyk [Mathematical models in management and marketing: Textbook]. Sumy: Vydavnytstvo «Yaroslava», 214 p. (in Ukrainian)
Hobela, V. V., & Leskiv, H. Z. (2024). Menedzhment startapiv: navchalnyi posibnyk [Startup management: Textbook]. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav, 188 p. (in Ukrainian)
Podolchak, N. Yu., & Shapovalova, T. V. (Eds.). (2021). Tekhnolohii rozrobky startapiv: navchalnyi posibnyk [Startup development technologies: Textbook]. Kyiv, 129 p. (in Ukrainian)
Drucker, P. (1994). The theory of the business. Harvard Business Review, September/October, pp. 95–106.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the AIS, 15, pp. 2–40.
Bidiuk, P. I., Tymoshchuk, O. L., & Kovalenko, A. Ye. (2020). Systemy i metody pidtrymky pryiniattia rishen [Systems and methods of decision support]. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, 610 p. (in Ukrainian)
Ivashchuk, O. T. (Ed.). (2008). Ekonomiko-matematychne modeliuvannia: navchalnyi posibnyk [Economic and mathematical modeling: Textbook]. Ternopil: TNEU «Ekonomichna dumka», 704 p. (in Ukrainian)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

