МОДЕЛЬ «ПОПИТ-ПРОПОЗИЦІЯ»: МЕХАНІЗМ, ГНУЧКІСТЬ, ВИТРАТИ, РЕГУЛЮВАННЯ

Ключові слова: попит, пропозиція, ціна, модель, рівновага, ринок, конкуренція

Анотація

У статті проведено опанування сутності понять – «попит», «пропозиція», «механізм взаємодії попиту і пропозиції», «ринкова рівновага» з метою пристосування до динаміки ринку. Зроблено наголос на те, що підприємства-виробники обов’язково повинні мати поточну та прогнозну оцінку попиту на продукцію, що випускається з метою уникнення помилок під час планування виробничих програм. Це важливо також на етапі узгодження асортиментного плану як за строками, так і в кількісному вираженні щодо обсягів та динаміки попиту. Розглянуто дві думки: прихильників повної свободи ринку, які виступають проти втручання держави в процес ціноутворення, вважаючи це порушенням ринкового механізму. Та інших – що вважають за потрібне регулювати попит через управління грошовою масою, кредитами, рівнем зайнятості населення та регулювати позицію через запровадження змін у позиковій та інвестиційній політиці. Метою статті було розробити модель «попит-пропозиція» з урахуванням сучасних змін макроекономічного середовища, механізмів їх взаємодії та вимог теорій підприємництва для того, щоб пристосуватись до динаміки ринку. У реальному світі не існує кривих попиту, які універсальні та одразу задані. Можливо припустити, що для деяких цілей більш корисним може виявитись крива постійного реального доходу. Для більшості ж цілей, які переслідує виробник, традиційна інтерпретація, дає більш приємний інструмент для розуміння зворотно- пропорціонального відношення між цінами та обсягами, що визначаються законом попиту. Проведені узагальнення зведено до наступних аспектів: в ринковій економіці існує механізм, який забезпечує узгодження інтересів покупців та продавців; ціни формуються в результаті взаємодії попиту та пропозиції, вони гнучкі; продукція одного призначення, яка виготовлена різними виробниками, має різні питомі витрати; ринкове ціноутворення запускає і підтримує також механізм міжгалузевої конкуренції шляхом перетікання капіталу в галузі з високим платоспроможним попитом; взаємодія попиту та пропозиції дозволяє здійснювати важливу функцію ринку – санування. Важливим елементом ринкової системи є економічна свобода, коли є можливість індивідів реалізувати власні інтереси шляхом активної участі у виробництві, споживанні, розподілі благ.

Посилання

Waarst I., Reventlow P. (1994). Ekonomika firmy [Economics of the firm]. Translated from German. Vyshcha Shkola. 272 p.

Dolan E.J., Lindsey D. (1992). Rynok: mikroekonomichna model [The Market: a Microeconomic Model]. Translated from English. Avtokom. 496 p.

Zakharchenko V.I., Merkulov M.M., Soroka L.M. (2019). Vstup do rynkovoi ekonomiky transformatsiinoho typu: navchalnyi posibnyk [Introduction to the Market Economy of a Transformational Type: textbook]. Odesa: Helvetyka. 184 p.

Kovalenko M.A., Chesnokov V.L. (2003). Finansovyi slovnyk: navchalnyi pidruchnyk [Financial Dictionary: textbook]. Kherson: Oldi-plyus. 382 p.

Pass C., Lowes B., Pendleton E., Chadwick L. (1998). Velykyi tlumachnyi slovnyk biznesu [The Great Business Dictionary]. AST. 688 p.

Pindyck R., Rubinfeld D. (1992). Mikroekonomika [Microeconomics]. Translated from English. Ekonomika. 510 p.

Slovnyk suchasnoi ekonomiky Makmillana [Macmillan Dictionary of Modern Economics]. (2000). Translated from English. Kyiv: ArtEk. 640 p.

Hyman D.N. (1992). Suchasna mikroekonomika: analiz ta zastosuvannia [Modern Microeconomics: Analysis and Applications]. In 2 volumes. Translated from English. Finansy i statystyka. Vol. 1: 362 p.; Vol. 2: 378 p.

Sharko M.V., Meshkova-Kravchenko N.V., Radkevych O.M. (2014). Ekonomika pidpryiemstva (Chastyna 1): navchalnyi posibnyk [Enterprise Economics (Part 1): textbook]. Kherson: Oldi-plyus. 436 p.

Yastremskyi O., Hrytsenko O. (1998). Osnovy mikroekonomiky: pidruchnyk [Fundamentals of Microeconomics: textbook]. Kyiv: Znannia. 714 p.

Armstrong G., Kotler P. (2004). Marketing: An Introduction. 7th ed. Pearson. 581 p.

Harvey J. (1998). Modern Economics. 7th ed. London: Macmillan Press. 548 p.

Schoell W., Guiltinan J. (1998). Marketing: Contemporary Concepts and Practices. 6th ed. Prentice Hall. 762 p.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-06-30
Як цитувати
Захарченко, В., Акулюшина, М., & Меркулов, М. (2025). МОДЕЛЬ «ПОПИТ-ПРОПОЗИЦІЯ»: МЕХАНІЗМ, ГНУЧКІСТЬ, ВИТРАТИ, РЕГУЛЮВАННЯ. Економіка та суспільство, (76). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-76-45
Розділ
ЕКОНОМІКА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають