ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК УПРАВЛІНЦІВ У ПОВОЄННІЙ ЕКОНОМІЦІ: НОВІ ПІДХОДИ ДО ПІДГОТОВКИ ЛІДЕРІВ ЗМІН
Анотація
У статті розглядаються теоретичні засади та практичні підходи до професійного розвитку управлінців у контексті повоєнного економічного відновлення України. Проаналізовано ключові виклики, що стоять перед системою управління, зокрема значні втрати людського капіталу, масштабна еміграція висококваліфікованих фахівців, посилення кризових явищ і загальносвітові тенденції технологічної перебудови. Зроблено висновок, що традиційні освітні моделі підготовки управлінців не відповідають сучасним викликам, тому необхідним є перехід до концепції безперервного навчання. Запропоновано систему напрямків професійного розвитку управлінців: лідерство в кризових умовах, адаптивність і стратегічне мислення; трансформаційне лідерство; цифрова грамотність і технологічна адаптивність; комунікаційні навички та вміння вести переговори; емоційна стійкість, саморегуляція та емпатія; проєктне мислення та управління обмеженими ресурсами.
Посилання
Lawrason S., Shaw R., Turnnidge J., Côté J. Characteristics of transformational leadership development programs: A scoping review. Evaluation and Program Planning, Vol 101, 2023, DOI: https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2023.102354
Avolio B. J., Drummey K. C. Building leadership service academies to institutionalize a strategic leadership development focus. Journal of Leadership & Organizational Studies, 2023. № 30(2), рр 137-154.
Haleem A., Javaid M. & Singh R. Perspective of Leadership 4.0 in the Era of Fourth Industrial Revolution: A Comprehensive View. Journal of Industrial Safety. 2024. No 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jinse.2024.100006i.
Neumeyer, X. & Liu, M. (2021). Managerial Competencies and Development in the Digital Age. IEEE Engineering Management Review. PP. 1-1. DOI: 10.1109/EMR.2021.3101950.
Tagscherer F. & Carbon C. Leadership for successful digitalization: A literature review on companies’ internal and external aspects of digitalization. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 2023. No 2. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stae.2023.100039
Wrede M., Velamuri V.K., Dauth T. Top managers in the digital age: Exploring the role and practices of top managers in firms’ digital transformation. Managerial and Decision Economics. 2020. Vol. 41. № 8. P. 1549–1567. DOI: https://doi.org/10.1002/mde.3202
James E. H., & Wooten L. P. The Prepared Leader: Emerge from Any Crisis More Resilient Than Before. Wharton School Press, 2022. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2n7j1qj.
Білецький О. Трансформація ролі та якостей лідера в новій управлінській парадигмі. Державне управління та регіональний розвиток. 2024. № 2 (18). С. 14–21. DOI: 10.32782/pard2024.2.3.
Левицька А. І. Адаптивне лідерство: стратегії для функціонування в кризових умовах. Вісник НАДУ. 2024. № 1 (55). С. 61–71. DOI: 10.32782/NAU2024.1.6.
Чернік Т. Особливості формування управлінської компетентності майбутніх менеджерів освіти в умовах воєнного стану. Освіта збереже Україну! : матеріали ІІІ Всеукраїнських Прокопенківських читань, (м. Харків, 10 черв. 2024 р.) / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; редкол.: Ю. Д. Бойчук (голов. ред.) та ін. Харків, 2024. С. 561–564.
Лопушняк Г.С., Миляник Р.В. Управлінські компетентності керівника: сучасні виклики та детермінанти розвитку. Naukovì Perspektivi. 2022. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-7(25)-138-151
Іванісов О., Ачкасова О. Проблеми та перспективи професійного розвитку управлінського персоналу в умовах повоєнної економіки. Економіка та суспільство, 2025. № (71). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-134
Kostyuk A. (2024, January 20). Ukraine’s post-war recovery will depend on lifelong learning. Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/blog/ukraines-post-war-recovery-will-depend-lifelong-learning (дата звернення: 10.06.2025).
Égert B., & de La Maisonneuve C. (2023, October 26). The impact of the war on human capital and productivity in Ukraine. CEPR. https://cepr.org/voxeu/columns/impact-war-human-capital-and-productivity-ukraine (дата звернення: 10.06.2025).
Закон України «Про професійний розвиток працівників» № 4312 VI. (2012, 12 січня). Відомості Верховної Ради України, [2012, № 39, ст. 462]. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17 (дата звернення: 10.06.2025).
Левченко А. Професійний розвиток персоналу в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. № 1(34). 2018. С. 124-134.
Подзігун С., Пачева Н. Професійний розвиток та навчання персоналу. Економіка та суспільство, 2024. № (67). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-76
Lawrason, S., Shaw, R., Turnnidge, J., & Côté, J. (2023). Characteristics of transformational leadership development programs: A scoping review. Evaluation and Program Planning, 101. DOI: https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2023.102354 (in English).
Avolio, B. J., & Drummey, K. C. (2023). Building leadership service academies to institutionalize a strategic leadership development focus. Journal of Leadership & Organizational Studies, 30(2), 137–154 (in English).
Haleem, A., Javaid, M., & Singh, R. (2024). Perspective of Leadership 4.0 in the Era of Fourth Industrial Revolution: A Comprehensive View. Journal of Industrial Safety, 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jinse.2024.100006i (in English).
Neumeyer, X., & Liu, M. (2021). Managerial competencies and development in the digital age. IEEE Engineering Management Review, 1–1. DOI: https://doi.org/10.1109/EMR.2021.3101950 (in English).
Tagscherer, F., & Carbon, C. (2023). Leadership for successful digitalization: A literature review on companies’ internal and external aspects of digitalization. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 2. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stae.2023.100039 (in English).
Wrede, M., Velamuri, V. K., & Dauth, T. (2020). Top managers in the digital age: Exploring the role and practices of top managers in firms’ digital transformation. Managerial and Decision Economics, 41(8), 1549–1567. DOI: https://doi.org/10.1002/mde.3202 (in English).
James, E. H., & Wooten, L. P. (2022). The prepared leader: Emerge from any crisis more resilient than before. Wharton School Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2n7j1qj (in English).
Biletsʹkyy, O. (2024). Transformatsiya roli ta yakostey lidera v noviy upravlinsʹkiy paradyhmi [Transformation of the role and qualities of a leader in the new management paradigm]. Derzhavne upravlinnya ta rehionalʹnyy rozvytok, 2(18), 14–21. DOI: https://doi.org/10.32782/pard2024.2.3
Levytsʹka, A. I. (2024). Adaptyvne liderstvo: stratehiyi dlya funktsionuvannya v kryzovykh umovakh [Adaptive leadership: Strategies for functioning in crisis conditions]. Visnyk NADU, 1(55), 61–71. DOI: https://doi.org/10.32782/NAU2024.1.6 (in Ukrainian).
Chernik, T. (2024). Osoblyvosti formuvannya upravlinsʹkoyi kompetentnosti maybutnikh menedzheriv osvity v umovakh voyennoho stanu [Features of forming managerial competence of future education managers under martial law]. In Osvita zberezhe Ukrayinu! : materialy III Vseukrayinsʹkykh Prokopenkivsʹkykh chytanʹ (m. Kharkiv, 10 chervnya 2024 r.) (pp. 561–564). Kharkiv: Kharkivsʹkyy nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody (in Ukrainian).
Lopushnyak, H. S., & Mylyanyk, R. V. (2022). Upravlinsʹki kompetentnosti kerivnyka: suchasni vyklyky ta determinanty rozvytku [Managerial competencies of a leader: Current challenges and development determinants]. Naukovì Perspektivi. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-7(25)-138-151 (in Ukrainian).
Ivanisov, O., & Achkasova, O. (2025). Problemy ta perspektyvy profesiynoho rozvytku upravlinsʹkoho personalu v umovakh povoyennoyi ekonomiky [Problems and prospects of professional development of management personnel in the post-war economy]. Ekonomika ta suspilʹstvo, (71). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-134 (in Ukrainian)
Kostyuk, A. (2024, January 20). Ukraine’s post-war recovery will depend on lifelong learning. Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/blog/ukraines-post-war-recovery-will-depend-lifelong-learning (accessed June 10, 2025) (in English).
Égert, B., & de La Maisonneuve, C. (2023, October 26). The impact of the war on human capital and productivity in Ukraine. CEPR. https://cepr.org/voxeu/columns/impact-war-human-capital-and-productivity-ukraine (accessed June 10, 2025) (in English).
Zakon Ukrayiny «Pro profesiynyy rozvytok pratsivnykiv» № 4312 VI. (2012, 12 sichnya). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny, (39), st. 462. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17 (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).
Levchenko, A. (2018). Profesiynyy rozvytok personalu v umovakh aktyvizatsiyi innovatsiyno-intehratsiynykh protsesiv [Professional development of personnel under activation of innovation-integration processes]. Tsentralʹnoukrayinsʹkyy naukovyy visnyk. Ekonomichni nauky, 1(34), 124–134. (in Ukrainian).
Podzihun, S., & Pacheva, N. (2024). Profesiynyy rozvytok ta navchannya personalu [Professional development and training of personnel]. Ekonomika ta suspilʹstvo, (67). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-76 (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.