ВПЛИВ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ НА РОЗВИТОК ГАЛУЗІ КВІТНИКАРСТВА
Анотація
У статті досліджено вплив поведінкової економіки на розвиток галузі квітникарства в Україні. Проаналізовано як когнітивні упередження, емоції, соціальні норми та цифрові інструменти впливають на рішення споживачів при купівлі декоративних квітів і букетів. Зроблено акцент на змінах споживчих звичок, зростанні популярності імпульсних покупок, персоналізації та онлайн-продажів. Розглянуто застосування практик «підштовхування», ефекту терміновості, програм лояльності, а також взаємозв’язок між якістю сервісу та повторними покупками. У дослідженні обґрунтовано доцільність адаптації поведінкових підходів до українських реалій, що дозволяє підприємствам галузі квітникарства підвищувати конкурентоспроможність, лояльність клієнтів і рівень споживання квіткової продукції в повсякденному житті.
Посилання
Поведінкова економіка: від теорії до практики. За науковою ред. к.е.н., доц. Татомир І.Л., к.е.н., доц. Квасній Л.Г. Трускавець: ПОСВІТ, 2022, 408 с.
Павлов О. І. Соціальна, поведінкова, адаптивна економіка: теорія та практика: монографія. Одеса: Астропринт, 2017, 172 с.
Лозинський О. М. Економічна психологія та психологія підприємництва. Навчальний посібник. Львів: Тріада плюс, 2015, 246 с.
Радченко Д. М. Поведінкова економіка як інструмент маркетингової діяльності. Економічні проблеми розвитку галузей та видів економічної діяльності. №4 (179), 2016, С. 56–60.
Баранов В.В. Роль поведінкової економіки в розумінні прийняття економічних рішень. Академічні візії. Випуск 28, 2024, С.1-14.
Кравченко М. О., Кузнєцова К. О., Ченуша О. С., Інформаційно-психологічний вплив у формуванні поведінкових реакцій, Підприємництво та інновації, № 33, 2024, С. 105-109. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/33.18
Мелащенко К., Сльозка Є., Гхазлі Н., Білоброва І., Граб Р. Ринок квітів та декоративних рослин в Україні. 2019, URL: https://www.agroberichtenbuitenland.nl/binaries/agroberichtenbuitenland/documenten/publicaties/2019/04/17/ua-psd-ornamental-study/%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D1%83+%D0%BA%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%96%D0%B2+%D1%82%D0%B0+%D0%B4%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%85+%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B8%D0%BD+%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8_+%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0+%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%96%D1%8F.pdf
Шварц І., Безсмертна О., Краєвська А., Пелешок А., Перспективи розвитку квіткового ринку України на основі сучасного логістичного підходу, Вісник Хмельницького національного університету, №2, 2023, С. 97-103. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-14.
US: "Increased demand, more every day purchasing and new consumer behaviors", 2021. URL: https://www.floraldaily.com/article/9325505/us-increased-demand-more-every-day-purchasing-and-new-consumer-behaviors/
Shanshan Wang, Tinggui Chen, Chan Wang, Zengjin Liu, Lei Jia, Xintong Zhao, The efect of customer satisfaction on foral product purchase behavior, evidence from Shanghai, China. Scientific Reports, № 13-7945, 2023. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-023-35137-0
Generations of Flowers Study – Key Findings, 2016, URL: https://endowment.org/wp-content/uploads/imported-files/2016-Generation-of-Flowers-Study-Executive-Summary.pdf
Bogart J. E., Reiff J. S., Csruso E., Hershfield H., A common marketing nudge can foster consumer distrust, 2024, URL: https://anderson-review.ucla.edu/a-common-marketing-nudge-can-foster-consumer-distrust
Brands' dark side: FOMO spurs obsession, compulsive buys, 2024, URL: https://phys.org/news/2024-10-brands-dark-side-fomo-spurs.html
Sutton J., What Is the Peak–End Rule? How to Use It Smartly, 2019, URL: https://positivepsychology.com/what-is-peak-end-theory/
Greenberg M, 10 ways your supermarket hijacks your brain, 2012, URL: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-mindful-self-express/201203/10-ways-your-supermarket-hijacks-your-brain
Kuo-Shu Tseng, Kun-Wei Lee, Yi-Chou Wang, Analysis of consumer behavior in online flower shops: study on involvement and influencing factors. International Journal of Science, Engineering and Management, №11, 2024. pp. 44-52. URL: https://ijsem.org/article/8%20September%202024%20IJSEM.pdf
Що таке nudge theory (теорія підштовхування) в маркетингу?, 2022, URL: https://marketer.ua/ua/what-is-nudge-theory-in-marketing/
A Look Back and a Look Forward, 2024, URL: https://www.freshproduce.com/siteassets/files/floral/a-look-back-2025_floral.pdf
Фурман М. Як працює квітковий бізнес в столиці: історії компаній з Київщини, 2024, URL: https://kyiv.name/uk/eternal-11141-yak-praczyuye-kvitkovyj-biznes-v-stolyczi-istoriyi-kompanij-z-kyyivshhyny
Povedinkova ekonomika: vid teoriyi do praktyky [Behavioral economics: from theory to practice]. Za naukovoyu red. k.e.n., doc. Tatomyr I.L., k.e.n., doc. Kvasnij L.H. Truskavec: POSVIT, 2022, 408 p. (in Ukrainian).
Pavlov O. I. Socialna, povedinkova, adaptyvna ekonomika: teoriya ta praktyka [Social, behavioral, adaptive economics: theory and practice]: monohrafiya. Odesa: Astroprynt, 2017, 172 p. (in Ukrainian).
Lozyns"kyj O. M. Ekonomichna psyxolohiya ta psyxolohiya pidpryyemnyctva [Economic psychology and psychology of entrepreneurship]. Navchalnyj posibnyk. Lviv: Triada plyus, 2015, 246 p. (in Ukrainian).
Radchenko D. M. Povedinkova ekonomika yak instrument marketynhovoyi diyalnosti. Ekonomichni problemy rozvytku haluzej ta vydiv ekonomichnoyi diyalnosti [Behavioral economics as a tool for marketing activities. Economic problems of the development of industries and types of economic activity]. №4 (179), 2016, pp. 56–60. (in Ukrainian).
Baranov V.V. Rol povedinkovoyi ekonomiky v rozuminni pryjnyattya ekonomichnyx rishen [The role of behavioral economics in understanding economic decision-making]. Akademichni viziyi. Vypusk 28, 2024, pp.1-14. (in Ukrainian).
Kravchenko M. O., Kuznyecova K. O., Chenusha O. S., Informacijno-psyxolohichnyj vplyv u formuvanni povedinkovyx reakcij [Informational and psychological influence in the formation of behavioral reactions]. Pidpryyemnyctvo ta innovaciyi, № 33, 2024, pp. 105-109. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/33.18 (in Ukrainian).
Melashhenko K., Sl"ozka Ye., Hxazli N., Bilobrova I., Hrab R. Rynok kvitiv ta dekoratyvnyx roslyn v Ukrayini [Flower and ornamental plant market in Ukraine]. 2019, URL: https://www.agroberichtenbuitenland.nl/binaries/agroberichtenbuitenland/documenten/publicaties/2019/04/17/ua-psd-ornamental-study/%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D1%83+%D0%BA%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%96%D0%B2+%D1%82%D0%B0+%D0%B4%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%85+%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B8%D0%BD+%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8_+%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0+%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%96%D1%8F.pdf (in Ukrainian).
Shvarc I., Bezsmertna O., Krayevs"ka A., Peleshok A., Perspektyvy rozvytku kvitkovoho rynku Ukrayiny na osnovi suchasnoho lohistychnoho pidxodu [Prospects for the development of the flower market of Ukraine based on a modern logistics approach]. Visnyk Xmelnyckoho nacionalnoho universytetu, №2, 2023, pp. 97-103. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-14 in Ukrainian).
US: "Increased demand, more every day purchasing and new consumer behaviors", 2021. URL: https://www.floraldaily.com/article/9325505/us-increased-demand-more-every-day-purchasing-and-new-consumer-behaviors/
Shanshan Wang, Tinggui Chen, Chan Wang, Zengjin Liu, Lei Jia, Xintong Zhao, The efect of customer satisfaction on foral product purchase behavior, evidence from Shanghai, China. Scientific Reports, № 13-7945, 2023. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-023-35137-0
Generations of Flowers Study – Key Findings, 2016, URL: https://endowment.org/wp-content/uploads/imported-files/2016-Generation-of-Flowers-Study-Executive-Summary.pdf
Bogart J. E., Reiff J. S., Csruso E., Hershfield H., A common marketing nudge can foster consumer distrust, 2024, URL: https://anderson-review.ucla.edu/a-common-marketing-nudge-can-foster-consumer-distrust
Brands' dark side: FOMO spurs obsession, compulsive buys, 2024, URL: https://phys.org/news/2024-10-brands-dark-side-fomo-spurs.html
Sutton J., What Is the Peak–End Rule? How to Use It Smartly, 2019, URL: https://positivepsychology.com/what-is-peak-end-theory/
Greenberg M, 10 ways your supermarket hijacks your brain, 2012, URL: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-mindful-self-express/201203/10-ways-your-supermarket-hijacks-your-brain
Kuo-Shu Tseng, Kun-Wei Lee, Yi-Chou Wang, Analysis of consumer behavior in online flower shops: study on involvement and influencing factors. International Journal of Science, Engineering and Management, №11, 2024. pp. 44-52. URL: https://ijsem.org/article/8%20September%202024%20IJSEM.pdf
Shho take nudge theory (teoriya pidshtovxuvannya) v marketynhu? [What is nudge theory in marketing?]. 2022, URL: https://marketer.ua/ua/what-is-nudge-theory-in-marketing/
A Look Back and a Look Forward. 2024, URL: https://www.freshproduce.com/siteassets/files/floral/a-look-back-2025_floral.pdf
Furman M., Yak pracyuye kvitkovyj biznes v stolyci: istoriyi kompanij z Kyyivshhyny [How the flower business works in the capital: stories of companies from the Kyiv region]. 2024, URL: https://kyiv.name/uk/eternal-11141-yak-praczyuye-kvitkovyj-biznes-v-stolyczi-istoriyi-kompanij-z-kyyivshhyny (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.