ТРАНСФОРМАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СТРАТЕГІЧНОГО ВІЙСЬКОВОГО МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОГО ЗБРОЙНОГО ВТОРГНЕННЯ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті визначено ключові параметри трансформації стратегічного військового маркетингу в умовах воєнного стану в Україні та посилення загроз у Європі. Доведено, що початок повномасштабного збройного вторгнення суттєво вплинув на способи просування оборонних рішень, що змусило переглянути традиційні маркетингові стратегії і адаптувати їх до нових воєнних реалій. Обґрунтовано необхідність інтеграції маркетингових інструментів у безпекову політику ЄС задля зміцнення безпекового потенціалу та мобілізації ресурсів союзників. Встановлено, що між 2020 і 2023 роками кількість підприємств і персоналу у сфері військового маркетингу в ЄС зросла більш ніж на третину, а бюджетні витрати на ці цілі – більш ніж у два рази, що співпадає з різким збільшенням загального оборонного бюджету Європи. Охарактеризовано нові завдання маркетингу в оборонній галузі: насамперед комунікацію цінностей європейської безпеки, підтримку оборонних ініціатив через інформаційні кампанії та підвищення пильності суспільства щодо гібридних загроз. У результаті дослідження показано, що стратегічний військовий маркетинг здатен суттєво посилити оборонні спроможності ЄС, якщо він орієнтуватиметься на довгострокову координацію політики безпеки та ефективне донесення своїх меседжів до аудиторії.
Посилання
Жегус О. В. Маркетинг можливостей як сучасна концепція розвитку суб’єктів господарювання в умовах глобальних викликів. Бізнес Інформ. 2023. №8. C. 300– 308.
Карл фон Клаузевіц. Природа війни; пер. Руслан Герасимов. Харків : Vivat, 2018. 416 с.
Смерічевський С. Ф., Зацаринін С. А. Маркетингова стратегія просування інноваційних продуктів. Маркетинг і цифрові технології. 2022. Т. 6. № 1. С. 21–31.
Осипенко Н. О. Вплив кризових ситуацій на інтегровані маркетингові комунікації та внутрішнє середовище підприємства. Наук. вісн. Херсон. держ. ун-ту. Серія «Економічні науки». 2023. № 48. С. 25–30.
Нич-Войтан С. Інтеграція корпоративної соціальної відповідальності у діяльність вітчизняних підприємств в умовах війни. Вісник ЛТУ. Економічні науки. 2023. №73. С. 14-19.
Вовчанська, О., & Іванова, Л. Особливості реалізації інструментів маркетингу в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, 2022. (38). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 (дата звернення: 04/05/2025)
Зеркаль А. В., Балабуха К. Є. Маркетинг під час воєнного стану: побудова каналів комунікації та трансформація бізнесу. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2023. №1. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-1-8551 (дата звернення: 04/05/2025)
Штангрет А., Силкін О., Шляхетко В. Трудова міграція як зовнішня загроза для кадрової безпеки підприємства. № 10(38), 2024. Наукові інновації та передові технології. С. 190-201. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-10(38)-190-201 (дата звернення: 05/05/2025)
Войтович Н. В., Терещук О. Ю. Особливості маркетингової стратегії в умовах цифрової трансформації. Соціальна економіка. 2021. № 62. С. 122–129.
Яловега Н. І. Маркетингові комунікації в умовах війни: виклики й шляхи просування товарів. Наук. зап. Льв. ун-ту бізнесу та права. 2023. № 37. С. 373–379.
Перевозова І.В., Тимошенко Д.В., Кравчук Р.С. Управління обмеженнями інтелектуально-ресурсного потенціалу працівника на основі теорії обмеження систем. International Journal of Innovative Technologies in Economy. June 2018. 5(17), Vol. 1. С. 69–77
Штангрет А., Силкін О. Безпекові аспекти управління персоналом в умовах гіпердинамічного зовнішнього середовища. № 9(37), 2024. Наукові інновації та передові технології. С. 227-237. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-9(37)-227-237 (дата звернення: 05/05/2025)
Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat (дата звернення: 05/05/2025)
Zhehus, O. V. (2023). Marketynh mozhlyvostei yak suchasna kontseptsiia rozvytku subiektiv hospodariuvannia v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Opportunity marketing as a modern concept of development for business entities under global challenges]. Biznes Inform, (8), 300–308. [in Ukrainian].
Klauzevits, K. von. (2018). Pryroda viiny [On war] (R. Herasymov, Trans.). Kharkiv: Vivat. [in Ukrainian].
Smerichevskyi, S. F., & Zatsarynіn, S. A. (2022). Marketynhova stratehiia prosuvannia innovatsiinykh produktiv [Marketing strategy for promoting innovative products]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, 6(1), 21–31. [in Ukrainian].
Osypenko, N. O. (2023). Vplyv kryzovykh sytuatsii na intehrovani marketynhovi komunikatsii ta vnutrishnie seredovyshche pidpryiemstva [The impact of crisis situations on integrated marketing communications and the internal environment of the enterprise]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, (48), 25–30. [in Ukrainian].
5.nych-Voitan, S. (2023). Intehratsiia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti u diialnist vitchyznianykh pidpryiemstv v umovakh viiny [Integration of corporate social responsibility into the activities of domestic enterprises under wartime conditions]. Visnyk LTU. Ekonomichni nauky, (73), 14–19. [in Ukrainian].
Vovchanska, O., & Ivanova, L. (2022). Osoblyvosti realizatsii instrumentiv marketynhu v umovakh voiennoho stanu [Features of marketing tool implementation under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, (38). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 [in Ukrainian].
Zerkal, A. V., & Balabukha, K. Ye. (2023). Marketynh pid chas voiennoho stanu: pobudova kanaliv komunikatsii ta transformatsiia biznesu [Marketing during martial law: communication channel construction and business transformation]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal "Internauka". Seriia: Ekonomichni nauky, (1). https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-1-8551 [in Ukrainian].
Shtangret, A., Silkin, O., & Shliakhetko, V. (2024). Trudova migratsiia yak zovnishnia zahroza dlia kadrovoi bezpeky pidpryiemstva [Labor migration as an external threat to the staffing security of an enterprise]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, (10(38)), 190–201. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-10(38)-190-201 [in Ukrainian].
Voitovych, N. V., & Tereshchuk, O. Yu. (2021). Osoblyvosti marketynhovoi stratehii v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Peculiarities of marketing strategy under conditions of digital transformation]. Sotsialna ekonomika, (62), 122–129. [in Ukrainian].
Yaloveha, N. I. (2023). Marketynhovi komunikatsii v umovakh viiny: vyklyky y shliakhy prosuvannia tovariv [Marketing communications in wartime: challenges and ways of product promotion]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava, (37), 373–379. [in Ukrainian].
Perevozova, I. V., Tymoshenko, D. V., & Kravchuk, R. S. (2018). Upravlinnia obmezhennyamy intelektualno-resursnoho potentsialu pratsivnyka na osnovi teorii obmezhennia system [Managing constraints of the intellectual-resource potential of employees based on the theory of constraints]. International Journal of Innovative Technologies in Economy, 5(17), Vol. 1, 69–77. [in Ukrainian].
Shtangret, A., & Silkin, O. (2024). Bezpekovі aspekty upravlinnia personalom v umovakh hiperdynamichnoho zovnishnoho seredovyshcha [Security aspects of personnel management in a hyperdynamic external environment]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, (9(37)), 227–237. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-9(37)-227-237 [in Ukrainian].
Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat (date of access: 05/05/2025) [in English].

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.