СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ

  • Марина Дєліні Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0000-0003-1016-2305
  • Мар’яна Аксентюк Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0009-0006-0895-2390
Ключові слова: соціальна відповідальність бізнесу, сталий розвиток, соціально-економічна інклюзія, воєнний стан, сільськогосподарські підприємства, кризові стани, благодійність

Анотація

Метою даної наукової статті стало дослідження соціальної відповідальності українського бізнесу в умовах воєнного стану, визначення основних її тенденцій та напрямків з урахуванням кризових явищ. Актуальність теми обумовлюється тим, що соціальна відповідальність є практикою добровільною й яка зазнає значних втрат при кризових явищах, адже знижуються грошові потоки та можливості її реалізації. Проте саме в таких умовах її здійснення є надто важливим як для населення, так й самого бізнесу, так як це має позитивний вплив на імідж компанії та формування відчуття безпеки у власних працівників чи споживачів. Соціальна відповідальність бізнесу є важливою складовою сталого розвитку – сучасної парадигми світового розвитку, включаючи в себе всі 3 її складові: екологічну, економічну та соціальну. Саме тому важливим є постійне дослідження цих практик та визначення чинників, які впливають на неї. Використання методів аналізу, синтезу, порівняння, екстраполяції, узагальнення допомогло досягти мету дослідження та дійти висновків щодо основних тенденцій та напрямків соціально-відповідальних практик в українському бізнес-середовищі. В ході дослідження було з’ясовано, що соціально-відповідальні практики українського бізнесу відповідають загальним світовим тенденціям СВБ – орієнтація на сьогодення та виклики, які постають перед суспільством. В нашому випадку, в умовах повномасштабної війни, такими викликами є забезпечення фізичної, економічної та продовольчої безпеки. Це відбивається в тому, що напрямки української СВБ змінили свій фокус та орієнтовані на допомогу ЗСУ, ВПО, населенню, в цілому. Це має різні форми та приклади втілення. Зміну орієнтації вітчизняної СВБ можна умовно поділити на 2 етапи: перший, який є більш коротким (до декількох місяців), коли основні зусилля були спрямовані на забезпечення евакуації населення та персоналу компаній, наданні допомоги у вигляді продуктів харчування чи товарів першої необхідності та ін; другий етап має більш довгий термін й триває досі й включає в себе більший масштаб напрямів. Проте в місцях активних бойових дій ми досі можемо зустріти практики першого етапу. Також важливим є визначення ролі сільськогосподарських підприємств в забезпеченні повноцінного життя населення країни в умовах війни. Не дивлячись на специфіку бізнесу та важкість в переміщенні великої кількості підприємств цього сектору, вони залишаються носіями соціальної відповідальності та намагаються забезпечити продовольчу безпеку населення країни. Практична цінність отриманих результатів дослідження полягає в тому, що виявлено основні тенденції в розвитку СВБ вітчизняного бізнесу, які відповідають загальносвітовим в частині орієнтації на потреби громад. Також визначено, що бізнес не відійшов від практики реалізації СВБ не дивлячись на очевидні чинники для цього, а, навпаки, став більше орієнтованим на врахування потреб персоналу, громади тощо. Це є позитивними свідченням того, що український бізнес отримує риси бізнес-середовища розвинених держав світу й, не зважаючи на перешкоди, поступово стає важливою частиною світового ринку.

Посилання

Glasgow J. (2024) Corporate Social Responsibility in 2024. May 10, 2024. Available at: https://philanthropia.io/blog/csr-explained (accessed August 20, 2024).

Koval' О. (2024) Korporatyvna sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ pid chas viyny ta v povoyennomu vidnovlenni [Corporate social responsibility during the war and post-war reconstruction.]. Natsionalʹnyy instytut stratehichnykh doslidzhenʹ. 14.05.2024. Available at: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/korporatyvna-sotsialna-vidpovidalnist-pid-chas-viyny-ta-v (accessed August 19, 2024). (in Ukrainian)

Pokynchereda, V., Bondarenko, V., Pravdiuk, N., Ivanchenkova, L., & Sokoliuk, I. (2023) Corporate social responsibility in Ukraine under martial law: accounting aspects. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 45(4), 427–437. DOI: https://doi.org/10.15544/mts.2023.42

Serikova, O.M. (2023) Korporatyvna sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ biznesu v umovakh viyny v Ukrayini: natsionalʹnyy i hlobalʹnyy vymiry [Corporate social responsibility of business in the conditions of war in Ukraine: national and global dimensions]. BiznesInform, №6. 2022. pp. 94-100. (in Ukrainian)

Sotsialʹno vidpovidalʹnyy biznes pid chas viyny [Socially responsible business during wartime]. Available at: https://finstream.ua/soczialno-vidpovidalnyj-biznes-pid-chas-vijny-2024/ (last accessed August 20, 2024). (in Ukrainian)

Chervinska, L., Chervinska, T., Kalina, I., Koval, M., Shulyar, N., Chernyshov, O. (2023). Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ biznesu v umovakh viyny [Social responsibility of business in times of war]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(53), 405–416. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4187 (in Ukrainian)

Mysʹkiv, H.V., Pasinovych, I.I. (2023) Stalyy rozvytok i sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ v umovakh viyny v Ukrayini [Sustainable development and social responsibility in the conditions of war in Ukraine]. isnyk Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika». Seriya «Problemy ekonomiky ta upravlinnya». Vyp. 7, № 1. pp. 21-36. DOI: http://doi.org/10.23939/semi2023.01.021 (in Ukrainian)

Corporate Social Responsibility : Your 2024 Overview and Guide. April 12, 2024. Available at: https://www.groundswell.io/blog/corporate-social-responsibility-guide#see-csr (last accessed August 18, 2024).

Buryy, Ye.P., Zhaldak H.P. (2023) Korporatyvna sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ v umovakh viyny [Corporate social responsibility in the conditions of war]. Materialy IV Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Biznes, innovatsiyi, menedzhment : problemy ta perspektyvy». Kyiv, 20 kvitnya 2023 r. pp. 23-24. (in Ukrainian)

Glasgow J. Corporate Social Responsibility in 2024. May 10, 2024. URL: https://philanthropia.io/blog/csr-explained (дата звернення: 20.08.2024).

Коваль О. Корпоративна соціальна відповідальність під час війни та в повоєнному відновленні. Національний інститут стратегічних досліджень. 14.05.2024. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/sotsialna-polityka/korporatyvna-sotsialna-vidpovidalnist-pid-chas-viyny-ta-v (дата звернення: 19.08.2024).

Pokynchereda, V., Bondarenko, V., Pravdiuk, N., Ivanchenkova, L., & Sokoliuk, I. Corporate social responsibility in Ukraine under martial law: accounting aspects. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 2023. 45(4), 427–437. DOI: https://doi.org/10.15544/mts.2023.42

Серікова О.М. Корпоративна соціальна відповідальність бізнесу в умовах війни в Україні: національний і глобальний виміри. БізнесІнформ, №6. 2022. С. 94-100.

Соціально відповідальний бізнес під час війни. URL: https://finstream.ua/soczialno-vidpovidalnyj-biznes-pid-chas-vijny-2024/ (дата звернення: 20.08.2024).

Червінська, Л., Червінська, Т., Каліна, І., Коваль, М., Шуляр, Н., & Чернишов, О. Соціальна відповідальність бізнесу в умовах війни. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2023. 6(53), 405–416. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4187

Миськів Г.В., Пасінович І.І. Сталий розвиток і соціальна відповідальність в умовах війни в Україні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління», 2023. Вип. 7, № 1. С. 21-36. DOI: http://doi.org/10.23939/semi2023.01.021

Corporate Social Responsibility : Your 2024 Overview and Guide. April 12, 2024. URL: https://www.groundswell.io/blog/corporate-social-responsibility-guide#see-csr (дата звернення: 18.08.2024).

Бурий Є.П., Жалдак Г.П. Корпоративна соціальна відповідальність в умовах війни. Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції «Бізнес, інновації, менеджмент : проблеми та перспективи». Київ, 20 квітня 2023 р. С. 23-24.

Переглядів статті: 41
Завантажень PDF: 13
Опубліковано
2024-08-26
Як цитувати
Дєліні, М., & Аксентюк, М. (2024). СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ. Економіка та суспільство, (66). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-65
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ