ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ СУБ’ЄКТІВ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІД ЧАС РЕАЛІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГУ ІННОВАЦІЙ

Ключові слова: інновації, субє’кти інноваційної діяльності, психологічна готовність, спроможність до інновацій, бар’єри до сприйняття інновацій

Анотація

Сьогоднішня ситуація в економіці країні доводить, що інноваційний розвиток є як ніколи актуальним. Маркетинг інновацій є досить складним процесом, який потребує вирішення чималого кола питань – від визначення прихованих потреб споживачів та виявлення можливостей їх задоволення до прогнозування майбутніх очікувань споживачів від появи інновації на ринку. Щороку на ринок виходить чимала кількість інноваційної продукції, але повного сприйняття досягають лише одиниці. Адже різниця між задумом товару і його реальним виконанням є колосальною. В цих умовах питання психологічної готовності споживачів та інших учасників інноваційного процесу до появи майбутньої новинки є досить актуальним. На основі існуючих напрацювань в сфері інноваційного менеджменту та маркетингу інновацій, нами розроблено ряд рекомендацій для формування психологічної готовності до інновацій з боку основних суб’єктів інноваційного процесу. Від так першим етапом є аналіз та врахування соціально-психологічних факторів, які впливають на ефективність інноваційного процесу. Ці фактори пропонується поділити на об’єктивні та суб’єктивні. До об’єктивних належать: масштаби нововведень в галузі, інноваційна політика самого підприємства, тип та характер виробництва а також економічний стан підприємства. До суб’єктивних: стать та вік, особисті якості, кваліфікація, стаж роботи та освіта. Наступним етапом є розподіл завдань між суб’єктами інноваційного процесу: постановник проблеми, іноватор, ініціатор, розробник, експерт, виробник, організатор, споживач. Крім того пропонується проводити розподіл і залежно від їх рольових позицій та соціально-психологічних настанов. Також важливим аспектом є вивчення причин психологічних бар’єрів та знаходження шляхів їх здолання. Зазначено, що основними причинами опору є економічні, особисті та соціальні. Зазначено на які моменти слід звернути увагу на шляху інноваційного розвитку щоб траплялось якомога менше бар’єрів, пов’язаних з психологічною неготовністю. Визначено, що спроможність суб’єктів інноваційної діяльності до інноваційного прискорення є однією з головних передумов інноваційного розвитку, адже саме людський потенціал, його знання та досвід є основою будь-якої діяльності. Наведено перелік головних факторів, які сприяють формуванню та підвищенню спроможності персоналу до інновацій. Встановлено, які зміни треба внести в управління людськими ресурсами.

Посилання

Christensen Clayton M. (2000) The Innovator’s Dilemma : The Revolutionary Book that Will Change the Way You Do Business. New York : Harper Books. 336 p.

Bolshenko S. F. (2013) Development of principles and methods of spurring employees to innovative activity. Marketing and Management of Innovations. № 1. Р. 161–168.

Shipulina Yu. S. (2017) Upravlinnia formuvanniam innovatsiinoi kultury promyslovykh pidpryiemstv : monograph [Management of the formation of innovative culture of industrial enterprises: monograph]. Sumy: "Territory" LLC. 432 p (in Ukrainian).

Shulgina L. M., Yukhymenko V. V. (2015) Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: formuvannia stratehii: monograph [Innovative development of enterprises: formation of strategies: monograph]. K.: Univest PrePress, 212 p. (in Ukrainian).

Fedulova I. V. (2009) Stratehichni napriamky innovatsiinoho rozvytku promyslovoho pidpryiemstva [Strategic directions of innovative development of an industrial enterprise]. Scientific works of the NUHT – Naukovi pratsi NUKhT. No. 29. P. 108-111.

Sytnyk Y. S. (2017) Upravlinnia znanniamy yak skladova protsesu intelektualizatsii system menedzhmentu pidpryiemstv [Knowledge management as a component of the process of intellectualization of enterprise management system]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. No. 8. P. 354-360.

Skibitsky O. M. (2009) Innovatsiinyi ta investytsiinyi menedzhment [Innovative and investment management: academic. manual] K.: Center of Educational Literature. 408 p.

Psykholohichne zabezpechennia vprovadzhennia innovatsii: kurs lektsii [Psychological support for the implementation of innovations: a course of lectures]. Kherson: OMURCH "Ukraine" HF., IPIS KhSU, 2010. 335 p.

Kutsenko T. M. (2012) Teoretychni osnovy formuvannia stratehii innovatsiinoho rozvytku v konteksti intensyfikatsii innovatsiinykh protsesiv [Theoretical basis of formation of innovative development strategy in the context of intensification of innovative processes]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and innovation management. No. 4. P. 308-311.

Christensen Clayton M. The Innovator’s Dilemma : The Revolutionary Book that Will Change the Way You Do Business. New York : Harper Books, 2000. 336 p.

Bolshenko S. F. Development of principles and methods of spurring employees to innovative activity. Marketing and Management of Innovations. 2013. № 1. Р. 161–168.

Шипуліна Ю. С. Управління формуванням інноваційної культури промислових підприємств : монографія. Суми : ТОВ «Триторія», 2017. 432 с.

Шульгіна Л. М., Юхименко В. В. Інноваційний розвиток підприємств: формування стратегій : монографія. К.: Univest PrePress,

212 с.

Федулова І. В. Стратегічні напрямки інноваційного розвитку промислового підприємства. Наукові праці НУХТ. 2009. No29.

С. 108-111.

Ситник Й. С. Управління знаннями як складова процесу інтелектуалізації систем менеджменту підприємств. Економіка та суспільство. 2017. № 8. С. 354-360.

Скібіцький О. М. Інноваційний та інвестиційний менеджмент : навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2009. 408 с.

Психологічне забезпечення впровадження інновацій: курс лекцій. Херсон : ОМУРЧ "Україна" ХФ., ІПІС ХДУ, 2010 р. 335 стор.

Куценко Т. М. Теоретичні основи формування стратегії інноваційного розвитку в контексті інтенсифікації інноваційних процесів. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. №4. С. 308-311.

Переглядів статті: 11
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2024-08-26
Як цитувати
Ілляшенко, Н., Король, С., & Федірко , А. (2024). ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ СУБ’ЄКТІВ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІД ЧАС РЕАЛІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГУ ІННОВАЦІЙ. Економіка та суспільство, (66). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-7
Розділ
МАРКЕТИНГ