ІНСТРУМЕНТАРІЙ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗВО В СИСТЕМІ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
Анотація
Удосконалення інструментарію оцінювання та пошук методів підвищення ефективності діяльності закладів вищої освіти (ЗВО) визначено одним із ключових завдань розвитку та забезпечення їх конкурентоспроможності в умовах євроінтеграційних процесів у сфері освіти, що відбуваються на тлі посилення загроз і ризиків, зумовлених військовою агресією росії проти України. Метою статті є удосконалення інструментарію оцінювання ефективності ЗВО в системі стратегічного управління закладом вищої освіти. Для досягнення цілей статті було використано: методи діалектичний, структурно-логічного та ситуаційного аналізу; системний та комплексний підходи, теорія бажаності. За результатами проведеного дослідження: обґрунтовано поняття стратегічного потенціалу з позицій спроможності ЗВО щодо залучення, інтеграції і реконфігурації необхідних ресурсів і їх комбінацій для досягнення стратегічних цілей; запропоновано концептуальну модель управління розвитком ЗВО, яка передбачає врахування передумов і чинників розвитку закладу вищої освіти у взаємозв’язку зі стратегічними цілями і результатами діяльності через призму ефективності процесу управління та забезпечення конкурентоспроможності; систематизовано показники ефективності ЗВО в контексті управління конкурентоспроможністю; формалізовано інтегральний показник ефективності діяльності ЗВО з урахуванням внеску структурних підрозділів в загальну суму зароблених закладом вищої освіти коштів. Зроблено висновок про необхідність розвитку інструментарію оцінювання ефективності ЗВО.
Посилання
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text
Bartosik-Purgat M., Filimon N., Kiygi-Calli M. Social media and higher education – an international perspective. Economics & Sociology. 2017. Vol. 10 (Number 1). Р. 181–191.
Банзелюк І.В. Концепція розвитку маркетингового потенціалу закладів вищої освіти на засадах бенчмаркінгу. Економіка і організація управління. 2020. № 4 (40). С. 213–227.
Bagmet M., Liakhovets O. Towards the European Union’s Education Standards: Expectations of the Ukrainians. Economics & Sociology. 2017. Vol. 10 (Number 2). Р. 191–206.
Матюх С.А. Методика інтегральної оцінки ефективності діяльності вищого навчального закладу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Випуск 5. Частина 2. С. 167–170. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_05/118.pdf
Черниш О.В. Стратегічне управління освітньою діяльність у ЗВО. Економіка і суспільство. 2018. № 19. С. 689–698. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/19_ukr/107.pdf
Долгіх Я.В. Оцінка ефективності діяльності закладів вищої освіти методом DEA. Матеріали ХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. URL: https://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/8961/1/1.pdf
Про державну атестацію закладів вищої освіти в частині впровадження ними наукової (науково-технічної) діяльності. Наказ від 12.03.2019 № 338. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0688-19#Text
Бурдонос Л.І., Виноградня В.М. Методика оцінки ефективності наукових та науково-технічних робіт у закладі вищої освіти. Економічний вісник університету. 2020. Випуск 46. С. 65–75. URL: https://www.researchgate.net/publication/346235643_Methodology_of_assessing_the_effectiveness_of_scientific_scientific_and_technical_works_in_an_institution_of_higher_education
Про реформування фінансування та економічних відносин у сфері вищої освіти. Доповідна записка Колегії МОН України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/kolegiya-ministerstva/02/pro-reformuv-finansuvannya-ta-ekon-vidnosin-1.doc
Боровик М.В. Методики оцінювання результативності діяльності українських закладів вищої освіти на державному рівні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 24, частина 1. URL: http://visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/24_1_2019ua/11.pdf
Батрак О., Тарасенко О. Особливості формування потенціалу закладів вищої освіти України в умовах війни та післявоєнному періоді. Економіка та суспільство. 2023. № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-1
Костецька Н.І. Стратегічне управління потенціалом підприємства: теоретико-методичні аспекти. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2021. № 20. С. 51–55. URL: https://ev.fmm.kpi.ua/article/view/252604/251605
Парпан У. Стратегічний потенціал реформування системи вищої освіти в Україні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки. 2017. Вип. 884. С. 163–169.
Тарасенко О.С. Організаційно-економічні основи управління економічною безпекою вищої освіти : дис. … канд. екон. наук : 08.00.03. Київ, 2020. 292 с.
Harrington, E.C. (1965). The Desirability Function. Industrial Quality Control, April, 494–498.
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky [On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032]. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 № 286-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (in Ukrainian)
Bartosik-Purgat M., Filimon N., Kiygi-Calli M. (2017). Social media and higher education – an international perspective. Economics & Sociology. Vol. 10 (Number 1). Р. 181–191. (in Ukrainian)
Banzeliuk I.V. (2020). Kontseptsiia rozvytku marketynhovoho potentsialu zakladiv vyshchoi osvity na zasadakh benchmarkinhu [The concept of developing the marketing potential of higher education institutions on the basis of benchmarking]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. № 4 (40). S. 213–227. (in Ukrainian)
Bagmet M., Liakhovets O. (2017). Towards the European Union’s Education Standards: Expectations of the Ukrainians. Economics & Sociology. Vol. 10 (Number 2). Р. 191–206.
Matiukh S.A. (2014). Metodyka intehralnoi otsinky efektyvnosti diialnosti vyshchoho navchalnoho zakladu [Methods of integral evaluation of the efficiency of higher education institutions]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Vypusk 5. Chastyna 2. S. 167–170. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_05/118.pdf (in Ukrainian)
Chernysh O.V. (2018). Stratehichne upravlinnia osvitnoiu diialnist u ZVO [Strategic management of educational activities in higher education institutions]. Ekonomika i suspilstvo. № 19. S. 689–698. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/19_ukr/107.pdf (in Ukrainian)
Dolhikh Ya.V. Otsinka efektyvnosti diialnosti zakladiv vyshchoi osvity metodom DEA [Evaluation of the efficiency of higher education institutions by the DEA method]. Materialy KhIII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. URL: https://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/8961/1/1.pdf (in Ukrainian)
Pro derzhavnu atestatsiiu zakladiv vyshchoi osvity v chastyni vprovadzhennia nymy naukovoi (naukovo-tekhnichnoi) diialnosti [On state certification of higher education institutions in terms of their implementation of scientific (scientific and technical) activities]. Nakaz vid 12.03.2019 № 338. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0688-19#Text (in Ukrainian)
Burdonos L.I., Vynohradnia V.M. (2020). Metodyka otsinky efektyvnosti naukovykh ta naukovo-tekhnichnykh robit u zakladi vyshchoi osvity [Methodology for Evaluating the Effectiveness of Scientific and Technical Works in a Higher Education Institution]. Ekonomichnyi visnyk universytetu. Vypusk 46. S. 65–75. https://www.researchgate.net/publication/346235643_Methodology_of_assessing_the_effectiveness_of_scientific_scientific_and_technical_works_in_an_institution_of_higher_education (in Ukrainian)
Pro reformuvannia finansuvannia ta ekonomichnykh vidnosyn u sferi vyshchoi osvity. Dopovidna zapyska Kolehii MON Ukrainy [On Reforming Financing and Economic Relations in Higher Education. Reporting note of the Board of the Ministry of Education and Science of Ukraine]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/kolegiya-ministerstva/02/pro-reformuv-finansuvannya-ta-ekon-vidnosin-1.doc (in Ukrainian)
Borovyk M.V. (2019). Metodyky otsiniuvannia rezultatyvnosti diialnosti ukrainskykh zakladiv vyshchoi osvity na derzhavnomu rivni [Methods for Assessing the Performance of Ukrainian Higher Education Institutions at the State Level]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Vypusk 24, chastyna 1. URL: http://visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/24_1_2019ua/11.pdf (in Ukrainian)
Batrak O., Tarasenko O. (2023). Osoblyvosti formuvannia potentsialu zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh viiny ta pisliavoiennomu periodi [Peculiarities of Forming the Potential of Higher Education Institutions of Ukraine in the Conditions of War and the Postwar Period]. Ekonomika ta suspilstvo. № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-1 (in Ukrainian)
Kostetska N.I. (2021). Stratehichne upravlinnia potentsialom pidpryiemstva: teoretyko-metodychni aspekty [Strategic management of enterprise potential: theoretical and methodological aspects]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». № 20. S. 51–55. URL: https://ev.fmm.kpi.ua/article/view/252604/251605 (in Ukrainian)
Parpan U. (2017). Stratehichnyi potentsial reformuvannia systemy vyshchoi osvity v Ukraini [Strategic potential of reforming the higher education system in Ukraine]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia: Yurydychni nauky. Vyp. 884. S. 163–169. (in Ukrainian)
Tarasenko O.S. (2020). Orhanizatsiino-ekonomichni osnovy upravlinnia ekonomichnoiu bezpekoiu vyshchoi osvity [Organizational and Economic Bases of Management of Economic Security of Higher Education] : dys. … kand. ekon. nauk : 08.00.03. Kyiv, 292 s. (in Ukrainian)
Harrington, E.C. (1965). The Desirability Function. Industrial Quality Control, April, 494–498.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.