HOTEL PRODUCT AND ITS COMPONENTS: TERMINOLOGICAL SPECIFICATIONS AND PRACTICAL APPLICATION

Keywords: hotel product, components of the hotel product, hotel services, reviews (positive and negative) of tourists about the hotel product

Abstract

The article is devoted to topical issues related to the formation of a hotel product. It is noted that in order to regulate the activity of accommodation facilities in the Ukrainian legislation there are such concepts as "hotel service" and its varieties – "main services" and "additional services". However, the use of these terms is intended only for the formation of hotel tariffs, that is, it does not apply to the service component of the content of these services. It is pointed out that there is no definition of the term "hotel product" in the regulatory and legal documents of Ukraine, which should emphasize the complex nature of the hotel offer and is widely used by scientists-researchers and professionals-practitioners. The findings of scientists regarding the essence and components of the hotel product have been systematized and analyzed. It has been established that some researchers identify a hotel product with a complex of hotel services. The rest of the scientists believe that the hotel product has 2-4 levels. Attention is drawn to the fact that in modern business conditions, the management of all hospitality industry establishments needs to look for various ways to ensure high quality of service. To do this, it is necessary to monitor the opinions of customers regarding the provision of a range of services to them within the framework of the existing material and technical base. It is noted that the comfort of their stay in accommodation facilities and the rating of these establishments, published on popular resources on the Internet, depend on the speed of response of the administration of hotel enterprises to the problems faced by tourists. It is emphasized that increasing the competitiveness of hotel enterprises largely depends on the timeliness of correcting the negative features identified at different levels of the hotel product. Attention is drawn to the fact that in the scientific literature there are practically no studies of the organization of the hotel product and its components, taking into account the feedback of consumers and their suggestions. An author's definition of a hotel product is offered. Clarification has been made regarding the content of individual levels of the hotel product. An example of work on the systematization of reviews (positive and negative) and suggestions of tourists regarding the basic, expected, extended and potential levels of the hotel product is given.

References

Kotler Ph., Bowen J., Makens J. (2005) Marketing for Hospitality and Tourism. Prentice Hall International, Inc. 787 p.

Тимошенко З.І., Мунін Г.Б., Дишлевий В.П. Маркетинг готельно-ресторанного бізнесу. Київ : Європ. ун-т, 2007. 246 с.

Рега М.Г., Чучка І.М. Маркетинг галузей : навчальний посібник. Мукачево : РВЦ МДУ, 2015. 228 с.

Мацеха Д.С., Бурий С.А. Маркетинг у сфері готельно-ресторанного бізнесу та туризму. Вісник Хмельницького національного університету. 2014. Вип. 5. Т. 2. С. 43–47.

Могилова А.Ю., Будашко В.О. Особливості маркетингу у готельно-ресторанному бізнесі. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2016. Вип. 17. Ч. 2. С. 72–75.

Лук’янов В.О., Мунін Г.Б. Маркетинг туристичного бізнесу: навчальний посібник. 2-е вид., перероб. та доп. Київ : Кондор, 2012. 336 с.

Устінський А.В. Цивільно-правове регулювання відносин у сфері надання готельних послуг : дис. … канд. юр. наук: 12.00.03. Івано-Франківськ, 2016. 242 с.

Король С.Я. Бухгалтерський облік у готельному господарстві : навчальний посібник. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2005. 354 с.

Самодай В.П. Технологія готельної справи: навчальний посібник. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2013. 308 с.

Ремеслова О.Л. Готельне господарство як об’єкт дослідження в умовах ринкової економіки. Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського (серія «Економічні науки»). 2009. № 3 (43). С. 167–175.

Пуцентейло П.Р. Економіка і організація туристично-готельного підприємництва : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 344 с.

Бондаренко Н.П. Особливості діяльності підприємств готельної індустрії. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. Вип. 23.15. С. 168–176.

Мальська М.П. Пандяк І.Г. Готельний бізнес: теорія та практика. Підручник. 2-е вид. перероб. та доп. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 472 с.

Галасюк С.С., Нездоймінов С.Г. Організація готельного господарства: навчально-практичний посібник. Київ : ФОП Гуляєва В.М., 2019. 204 с.

Основи готельно-ресторанної справи : навчальний посібник / Н.І. Данько, А.Ю. Парфіненко, П.О. Подлепіна, О.О. Вишневська; за заг. ред. А.Ю. Парфіненка. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2017. 288 с.

Завадський Й.С., Осовська Т.В., Юркевич О.О. Економічний словник. Київ : Кондор, 2006. 356 с.

Kotler Ph., Bowen J., Makens J. (2005) Marketing for Hospitality and Tourism. Prentice Hall International, Inc. 787 p.

Tymoshenko Z.I., Munin H.B., Dyshlevyy V.P. (2007) Marketynh hotelno-restorannoho biznesu [Marketing of the hotel and restaurant business]. Kyiv: Yevrop. un-t, 246 р. (in Ukrainian)

Reha M.H., Chuchka I.M. (2015) Marketynh haluzey [Marketing of industries]: navchalnyy posibnyk [textbook]. Mukachevo: RVTS MDU, 228 р. (in Ukrainian)

Matsekha D.S., Buryy S.A. (2014) Marketynh u sferi hotelno-restorannoho biznesu ta turyzmu [Marketing in the field of hotel and restaurant business and tourism]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no 5, T. 2. Рр. 43–47. (in Ukrainian)

Mohylova A.Yu., Budashko V.O. (2016) Osoblyvosti marketynhu u hotelno-restorannomu biznesi [Peculiarities of marketing in the hotel and restaurant business]. Naukovyy visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, no 17(2). Рр. 72–75 (in Ukrainian)

Lukyanov V.O., Munin H.B. (2012) Marketynh turystychnoho biznesu [Tourism business marketing]: navchalnyy posibnyk [textbook]. 2-e vyd., pererob. ta dop. Kyiv: Kondor, 336 р. (in Ukrainian)

Ustinskyy A.V. (2016) Tsyvilno-pravove rehulyuvannya vidnosyn u sferi nadannya hotelnykh posluh [Civil and legal regulation of relations in the field of hotel services] (PhD Thesis): 12.00.03. Ivano-Frankivsk, 242 р. (in Ukrainian)

Korol S. Ya. (2005) Bukhhalterskyy oblik u hotelnomu hospodarstvi [Accounting in the hotel industry]: navchalnyy posibnyk [textbook]. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 354 р. (in Ukrainian)

Samoday V.P. (2013) Tekhnolohiya hotelnoyi spravy [Technology of the hotel business]: navchalnyy posibnyk [textbook]. Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka, 308 р. (in Ukrainian)

Remeslova O. L. (2009) Hotelne hospodarstvo yak obʺyekt doslidzhennya v umovakh rynkovoyi ekonomiky [Hotel management as an object of research in the conditions of the market economy]. Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu ekonomiky i torhivli imeni Mykhayla Tuhan-Baranovskoho (seriya «Ekonomichni nauky»), no 3 (43), рр. 167–175. (in Ukrainian)

Putsenteylo P. R. (2007) Ekonomika i orhanizatsiya turystychno-hotelnoho pidpryyemnytstva [Economics and organization of the tourist and hotel business]: navchalnyy posibnyk [textbook]. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury, 344 р. (in Ukrainian)

Bondarenko N.P. (2013) Osoblyvosti diyalnosti pidpryyemstv hotelnoyi industriyi [Peculiarities of the hotel industry]. Naukovyy visnyk NLTU Ukrayiny, no 23.15, рр. 168–176. (in Ukrainian)

Malska M.P., Pandyak I.H. (2012) Hotelnyy biznes: teoriya ta praktyka [Hotel business: theory and practice]: рidruchnyk [textbook]. 2-e vyd. pererob. ta dop. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury, 472 р. (in Ukrainian)

Galasyuk S.S., Nezdoyminov S.H. (2019) Orhanizatsiya hotelnoho hospodarstva [Organization of the hotel industry]: navchalno-praktychnyy posibnyk [educational and practical guide]. Kyiv: FOP Hulyayeva V.M., 204 р. (in Ukrainian)

Osnovy hotelno-restorannoyi spravy (2017) [Basics of hotel and restaurant business]: navchalnyy posibnyk [textbook]. N.I. Danko, A.YU. Parfinenko, P.O. Podlepina, O.O. Vyshnevska; za zah. red. A.Yu. Parfinenka. Kharkiv: KHNU imeni V.N. Karazina, 288 р. (in Ukrainian)

Zavadskyy Y.S., Osovska T.V., Yurkevych O.O. (2006) Ekonomichnyy slovnyk [Economic dictionary]. Kyiv: Kondor, 356 р. (in Ukrainian)

Article views: 40
PDF Downloads: 27
Published
2022-06-28
How to Cite
Galasyuk, S. (2022). HOTEL PRODUCT AND ITS COMPONENTS: TERMINOLOGICAL SPECIFICATIONS AND PRACTICAL APPLICATION. Economy and Society, (40). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-9
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS