ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ АВТОМОБІЛЬНИХ ДИСТРИБ’ЮТОРІВ
Анотація
Стаття присвячена проблематиці формування стратегічного інструментарію забезпечення розвивання зовнішньоекономічної діяльності автомобільних дистриб’юторів. Незважаючи на зростання уваги до зовнішньоекономічної активності, окремі аспекти формування стратегічного інструментарію розвивання автомобільних дистриб’юторів залишаються недостатньо дослідженими. Метою статті є удосконалення підходів до побудови комплексного стратегічного інструментарію забезпечення ефективного функціонування дистриб’юторів на міжнародних ринках. Обґрунтовано необхідність системного поєднання логістичних, маркетингових, фінансових, цифрових, організаційних рішень, орієнтованих на зміцнення конкурентоспроможності, економічної безпеки, адаптивності та міжнародної інтеграції. Наголошено на важливості цифровізування, формування партнерських мереж, валютного хеджування, сервісного модернізування.
Посилання
Бабій І.В. Формування та застосування стратегії зовнішньоекономічної діяльності в механізмі стратегічного управління машинобудівним підприємством. Інвестиції: практика та досвід. 2018. 4. С. 33-35.
Байгушев В.В. Стан і напрямок розвитку українських виробників автотранспортних засобів в умовах національного ринку. Review of transport economics and management. 2019. 2(18). С. 49-57.
Баула О.В., Сачук А.В. Особливості розробки стратегії та організації зовнішньоекономічної діяльності підприємства в сучасних глобалізаційних умовах господарювання. Економічні науки. Cер.: Облік і фінанси. 2013. Вип. 10 (2). С. 16-25
Білянський Ю.О. Інституційне забезпечення розвитку зовнішньоекономічної діяльності аграрних підприємств в умовах євроінтеграції. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04. Кам’янець-Подільський. 2020. 292 с.
Гайванович Н.В. Система дистрибуції: сутність, структура та види формалізації відносин. Підприємництво і торгівля. 2017. 21. С. 106-110.
Герасимчук В.І. Фактори лідерства на світовому ринку машинобудівельної продукції. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 3. С. 84-104.
Дибчук Л.В. Формування інтегрованої системи дистрибуції товарів і послуг. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 6 (1). С. 85-89.
Жуков С.А. Дистрибуція та координація каналів розподілу з елементами маркетинг-міксу. Наукові праці ДонНТУ. Серія: економічна. №2 (21), 2019 С. 48-56.
Завербний А.С., Шаровський Я.О. Особливості систем управління організаційною поведінкою дистрибуційних компаній як ключовий елемент формування їх оптимальних бізнес-процесів та підвищення рівня конкурентоспроможності. Економіка та суспільство. 2025. Вип. 71. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5546
Завербний А.С. Збутова діяльність як складова частина комунікаційної політики промислового підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 4. С. 318-321.
Завербний А.С., Рак В.М. Особливості управління ризиками постачальницької діяльності за умов війни та у пост-воєнний період. Інфраструктура ринку. 2023. Вип. 74. С. 35-40.
Карачина Н.П., Зозуля І.В., Вінницька А.О. Сутність поняття "Стратегія зовні¬шньоекономічної діяльності" та особливості її формування. Економічний простір. 2016. № 110. С. 17-26.
Костишина А.І. Теоретичні основи сутності системи дистрибуції в сучасних умовах. Економiка i органiзацiя управлiння. 3 (23). 2016. С. 399-403.
Ліпич Л., Хілуха О., Кушнір М., Волинець І. Логістика дистрибуції як інструмент підвищення ефективності підприємницької діяльності. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2023. Том 2. № 34. С. 113-123.
Ліпич Л.Г., Фатенок-Ткачук А.О. Формування стратегії розвитку зовнішньоекономічної діяльності машинобудівних підприємств: монографія. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім Лесі Українки, 2010. 220 с.
Прицюк Л.А. Економіко-організаційні засади діяльності посередників на автомобільному ринку. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. № 4, T. 4. C. 218-223.
Романенко В.А. Розвиток машинобудування в Україні: системний підхід. Економіка України. Київ. 2013. 10 (615). С. 56-66.
Савич О.П. Удосконалення системи продажу автомобілів на глобальному ринку. Технологічний аудит и резерви виробництва. № 5/5(25). 2015. С. 36-40.
Чухрай Н.І., Гірна О.Б. Формування ланцюгів поставок: питання теорії і практики : монографія. Львів: Інтелект-Захід. 2007. 231 с.
Wang X. The Selection and Evaluation of automotive Distributors Based on AHP-TOPSIS in the Internet era. ACM International Conference Proceeding Series. 2021. pp. 494–500
Ramos E., Pettit T.J., Flanigan M., Romero L., Huayta K. Inventory management model based on lean supply chain to increase the service level in a distributor of automotive sector. International Journal of Supply Chain Management. 2020. 9(2). pp. 113-131
Sanguansaringkhan N., Liu. H. Forecasting and inventory model for genuine automotive spare parts wholesale distributor. Proceedings of the 2020 Iise Annual Conference. pp. 1282–1287
KicKham V.F. Distributors bet on: Automotive, lighting, IoT. Machine Design. 2016. 88(7). pp. 28-31
Babii, I.V. (2018). Formuvannia ta zastosuvannia stratehii zovnishnoekonomichnoi diialnosti v mekhanizmi stratehichnoho upravlinnia mashynobudivnym pidpryiemstvom [Formation and application of foreign economic activity strategy in the mechanism of strategic management of a machine-building enterprise]. Investytsii: praktyka ta dosvid. 4. pp. 33-35.
Baihushev, V.V. (2019). Stan i napriamok rozvytku ukrainskykh vyrobnykiv avtotransportnykh zasobiv v umovakh natsionalnoho rynku [The state and direction of development of Ukrainian motor vehicle manufacturers in the national market]. Review of transport economics and management. 2(18). pp. 49-57.
Baula, O.V., Sachuk, A.V. (2013). Osoblyvosti rozrobky stratehii ta orhanizatsii zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva v suchasnykh hlobalizatsiinykh umovakh hospodariuvannia [Features of developing a strategy and organising the foreign economic activity of an enterprise in the current conditions of economic globalisation]. Ekonomichni nauky. Cer.: Oblik i finansy. 10 (2). pp. 16-25
Bilianskyi, Yu.O. (2020). Instytutsiine zabezpechennia rozvytku zovnishnoekonomichnoi diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv v umovakh yevrointehratsii. dys. … kand. ekon. nauk: 08.00.04 [Institutional support for the development of foreign economic activity of agricultural enterprises in the context of European integration. Dis. ... Candidate of Economic Sciences: 08.00.04]. Kamianets-Podilskyi. 292 p.
Haivanovych, N.V. (2017). Systema dystrybutsii: sutnist, struktura ta vydy formalizatsii vidnosyn [Distribution system: essence, structure and types of formalization of relations]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia. 21. рр. 106-110. (in Ukrainian)
Herasymchuk, V.I. (2015). Faktory liderstva na svitovomu rynku mashynobudivelnoi produktsii [Factors of leadership in the global market for machine-building products]. Marketynh i menedzhment innovatsii. 3. рp .84 - 104.
Dybchuk, L.V., Pchelianska, H.O. (2019). Marketynhovoho-lohistychna model dystrybutsii na prodovolchomu rynku [Marketing and logistics model of distribution in the food market]. Problemy ekonomiky. 3. рр. 54-60. (in Ukrainian)
Zhukov, S.A. (2019). Dystrybutsiia ta koordynatsiia kanaliv rozpodilu z elementamy marketynh-miksu [Distribution and coordination of distribution channels with elements of the marketing mix]. Naukovi pratsi DonNTU. Seriia: ekonomichna. 2 (21). рр. 48-56. (in Ukrainian)
Zaverbnyi, A.S., Sharovskyi, Ya.O. (2025). Osoblyvosti system upravlinnia orhanizatsiinoiu povedinkoiu dystrybutsiinykh kompanii yak kliuchovyi element formuvannia yikh optymalnykh biznes-protsesiv ta pidvyshchennia rivnia konkurentospromozhnosti [Features of organisational behaviour management systems in distribution companies as a key element in shaping their optimal business processes and increasing competitiveness]. Ekonomika ta suspilstvo. 71. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5546
Zaverbnyi, A.S. (2018). Zbutova diialnist yak skladova chastyna komunikatsiinoi polityky promyslovoho pidpryiemstva [Sales activity as a component of the communication policy of an industrial enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 4. рр. 318-321. (in Ukrainian)
Zaverbnyi, A.S., Rak, V.M. (2023). Osoblyvosti upravlinnia ryzykamy postachalnytskoi diialnosti za umov viiny ta u post-voiennyi period [Features of supply chain risk management during wartime and in the post-war period]. Infrastruktura rynku. 74. rr. 35–40 (in Ukrainian)
Karachyna, N.P., Zozulia, I.V., Vinnytska, A.O. (2016). Sutnist poniattia "Stratehiia zovnishnoekonomichnoi diialnosti" ta osoblyvosti yii formuvannia [The essence of the concept of ‘Foreign Economic Activity Strategy’ and the peculiarities of its formation]. Ekonomichnyi prostir. 110. rr. 17-26 (in Ukrainian)
Kostyshyna, A.I. (2016). Teoretychni osnovy sutnosti systemy dystrybutsii v suchasnykh umovakh [Theoretical foundations of the essence of the distribution system in modern conditions]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. 3 (23) рр. 399-403.
Lipych, L., Khilukha, O., Kushnir, M., Volynets, I. (2023). Lohistyka dystrybutsii yak instrument pidvyshchennia efektyvnosti pidpryiemnytskoi diialnosti. [Distribution logistics as a tool for improving the efficiency of entrepreneurial activity]. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. 2. 34. pp. 113-123. (in Ukrainian)
Lipych, L.H., Fatenok-Tkachuk, A.O. (2010). Formuvannia stratehii rozvytku zovnishnoekonomichnoi diialnosti mashynobudivnykh pidpryiemstv: monohrafiia [Formation of a strategy for the development of foreign economic activity of machine-building enterprises: monograph]. Lutsk: Volyn. nats. un-t im Lesi Ukrainky. 220 r. (in Ukrainian)
Prytsiuk, L.A. (2010). Ekonomiko-orhanizatsiini zasady diialnosti poserednykiv na avtomobilnomu rynku [Economic and organisational principles of intermediaries' activities in the automotive market]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 4. T. 4. rr. 218-223 (in Ukrainian)
Romanenko, V.A. (2013). Rozvytok mashynobuduvannia v Ukraini: systemnyi pidkhid [Development of machine building in Ukraine: a systematic approach]. Ekonomika Ukrainy. Kyiv. 10 (615). rr. 56-66 (in Ukrainian)
Savych, O.P. (2015). Udoskonalennia systemy prodazhu avtomobiliv na hlobalnomu rynku [Improving the system of car sales on the global market]. Tekhnolohichnyi audyt y rezervy vyrobnytstva. 5/5. рр. 36-40. (in Ukrainian)
Chukhrai, N.I., Hirna, O.B. (2007). Formuvannia lantsiuhiv postavok: pytannia teorii i praktyky: monohrafiia [Formation of supply chains: issues of theory and practice: monograph]. Lviv: Intelekt-Zakhid. 231 р. (in Ukrainian)
Wang, X. (2021). The Selection and Evaluation of automotive Distributors Based on AHP-TOPSIS in the Internet era. ACM International Conference Proceeding Series. pp. 494–500
Ramos, E., Pettit, T.J., Flanigan, M., Romero, L., Huayta, K. (2020). Inventory management model based on lean supply chain to increase the service level in a distributor of automotive sector. International Journal of Supply Chain Management. 9(2). pp. 113-131
Sanguansaringkhan, N., Liu, H. (2020). Forecasting and inventory model for genuine automotive spare parts wholesale distributor. Proceedings of the 2020 Iise Annual Conference. pp. 1282-1287
KicKham, V.F. (2016). Distributors bet on: Automotive, lighting, IoT. Machine Design. 88(7). pp. 28-31.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

