КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ HORECA В КОНТЕКСТІ СТАЛОГО ПІСЛЯВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ: ІНТЕГРАЦІЯ РЕСУРСНОГО ПІДХОДУ, БРЕНДИНГУ ТЕРИТОРІЙ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ІНКЛЮЗІЇ
Анотація
Метою статті є розроблення теоретико-методологічної моделі підвищення конкурентоспроможності підприємств HoReCa шляхом інтеграції ресурсного підходу, територіального брендингу та соціальної інклюзії як взаємопов’язаних драйверів сталого зростання в умовах післявоєнної економіки. Результати дослідження свідчать, що конкурентоспроможність у сфері гостинності формується не лише на основі економічної ефективності, а є комплексним результатом взаємодії ресурсних, соціальних і просторових чинників. У висновках підкреслено, що стійка конкурентоспроможність підприємств HoReCa в післявоєнній Україні визначається переходом від фрагментарних бізнес-практик до системних моделей, заснованих на принципах партнерства, інклюзивності, інноваційності та екологічної відповідальності.
Посилання
Tomej K., Bilynets I. Large-scale tourism transformations through regeneration: A living systems perspective on tourism developments in Ukraine during the war. Annals of Tourism Research. 2024. № 109. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2024.103856
Мельниченко С. Г., Богадьорова Л. М. Географія просторово-часових особливостей колективних засобів розміщення готельного господарства в Україні. Людина та довкілля. Проблеми неоекології. 2021. № 36. С. 34–42. DOI: https://doi.org/10.26565/1992-4224-2021-36-03
Зубехіна T. В., Шейко Ю. О. Інтеграція концепції безпечного туризму у стратегії сталого розвитку регіонального готельно-ресторанного бізнесу. Соціальний розвиток: економіко-правові проблеми. 2025. № 6. С. 1–9. DOI: https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.6.08
Коваль О., Катюха Д. Стратегії адаптації готельно-ресторанного бізнесу в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення в Україні. Соціальний розвиток: економіко-правові проблеми. 2025. №1. С. 72–78. DOI: 10.70651/3083-6018/2025.1.09
Банєва І. О., Величко О. В. Перспективи післявоєнного відновлення готельно-ресторанної галузі в Україні. Інфраструктура ринку. 2022. № 67. С. 46–50. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct67-8
Кушнірук В. С., Денищенко Л. В. Готельно-ресторанна індустрія: сучасний стан та перспективи розвитку. Modern Economics. 2023. № 38. С. 58–62. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V38(2023)-09
Сусіденко В. Т., Підлипний Ю. В., Гуштан Т. В., Каганець-Гаврилко Л. П. Роль інформаційних технологій в готельно-ресторанному бізнесі. Академічні візії. 2025. № 42. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15306391
Ставська Ю. В. Ринок HoReCa під час війни в Україні: поточний стан та ключові тенденції. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2023. № 1 (63). С. 48–60. DOI: 10.37128/2411-4413-2023-1-4
Борисова О., Пшеничний Б., Алєксєєнко В. Чинники диверсифікації в секторі HORECA: глобальні тренди. Економіка та суспільство. 2023. № 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-86
Tomej K., Bilynets I., Koval O. Tourism business resilience in the time of war: The first three months following Russia’s invasion of Ukraine. Annals of Tourism Research. 2023. № 99. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2023.103547
Бєлобородова М. Соціальна відповідальність закладів індустрії гостинності в Україні: ретроспективний аналіз. Економічні горизонти. 2023. № 3 (25). С. 36–46. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(25).2023.286654
Resource-Based View of Competitive Advantage in Hospitality: Key Insights. Consensus: website. URL: https://consensus.app/search/resource-based-view-of-competitive-advantage-in-ho/jZu14WmnRpiEA7rpgAz4nw/ (date of access: 18.10.2025).
Zaman M., Vo-Thanh T., Hasan R., Shams S. R., Vukovic D. B. How can hotels create sustainable competitive advantages? A resource-based view. Journal of Strategic Marketing. 2025. Vol. 33. № 6. Р. 707–722. DOI: https://doi.org/10.1080/0965254X.2022.2066558
Мельниченко С. Г., Богадьорова Л. М., Охременко І. В. Статистичний аналіз динаміки показників туристичної діяльності в Херсонській області. Актуальні проблеми сталого розвитку. 2024. № 1 (2). С. 50–56. DOI: https://doi.org/10.60022/2(2)-7SD
Бориславський І. О. Проблеми функціонування концептуальних готелів України в умовах соціально-економічної нестабільності. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія: Економічна. Серія: Юридична. 2025. № 44. С. 474–484. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15622679
Іванов А. М., Бориславський І. О. Трансформація моделей управління готельно-ресторанними підприємствами України. Актуальні питання економічних наук. 2025. № 16. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.17156110
Tomej, K., & Bilynets, I. (2024). Large-scale tourism transformations through regeneration: A living systems perspective on tourism developments in Ukraine during the war. Annals of Tourism Research, vol. 109. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2024.103856
Melnychenko, S. H., & Bohadiorova, L. M. (2021). Heohrafiia prostorovo-chasovykh osoblyvostei kolektyvnykh zasobiv rozmishchennia hotelnoho hospodarstva v Ukraini [Geography of spatio-temporal features of collective accommodation facilities of the hotel industry in Ukraine]. Liudyna ta dovkillia. Problemy neoekolohii, vol. 36, pp. 34–42. DOI: https://doi.org/10.26565/1992-4224-2021-36-03 (in Ukrainian).
Zubehina, T. V., & Sheiko, Yu. O. (2025). Intehratsiia kontseptsii bezpechnoho turyzmu u stratehii staloho rozvytku rehionalnoho hotelno-restorannoho biznesu [Integration of the safe tourism concept into sustainable development strategies of the regional hotel and restaurant business]. Sotsialnyi rozvytok: ekonomiko-pravovi problemy, vol. 6, pp. 1–9. DOI: https://www.eu-scientists.com/index.php/sdel (in Ukrainian).
Koval, O., & Katiukha, D. (2025). Stratehii adaptatsii hotelno-restorannoho biznesu v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoho vidnovlennia v Ukraini [Adaptation strategies of the hotel and restaurant business under martial law and during post-war recovery in Ukraine]. Sotsialnyi rozvytok: ekonomiko-pravovi problemy, vol. 1, pp. 72–78. DOI: https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.1.09 (in Ukrainian).
Banieva, I. O., & Velychko, O. V. (2022). Perspektyvy pisliavoiennoho vidnovlennia hotelno-restorannoi haluzi v Ukraini [Prospects for post-war recovery of the hotel and restaurant industry in Ukraine]. Infrastruktura rynku, vol 67, pp. 46–50. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct67-8 (in Ukrainian).
Kushniruk, V. S., & Denyshchenko, L. V. (2023). Hotelno-restoranna industriia: suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku [Hotel and restaurant industry: Current state and development prospects]. Modern Economics, vol. 38, pp. 58–62. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V38(2023)-09 (in Ukrainian).
Susidenko, V. T., Pidlypnyi, Yu. V., Hushtan, T. V., & Kahanets-Havrylko, L. P. (2025). Rol informatsiinykh tekhnolohii v hotelno-restorannomu biznesi [The role of information technologies in the hotel and restaurant business]. Akademichni vizii ,vol. 42. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15306391 (in Ukrainian).
Stavska, Yu. V. (2023). Rynok HoReCa pid chas viiny v Ukraini: potochnyi stan ta kliuchovi tendentsii [The HoReCa market during the war in Ukraine: Current state and key trends]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, vol. 1, no. 63, pp. 48–60. DOI: https://doi.org/10.37128/2411-4413-2023-1-4 (in Ukrainian).
Borysova, O., Pshenichnyi, B., & Alieksieienko, V. (2023). Chynnyky dyversyfikatsii v sektori HORECA: hlobalni trendy [Factors of diversification in the HORECA sector: Global trends]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-86 (in Ukrainian).
Tomej, K., Bilynets, I., & Koval, O. (2023). Tourism business resilience in the time of war: The first three months following Russia’s invasion of Ukraine. Annals of Tourism Research, vol. 99. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2023.103547
Bieloborodova, M. (2023). Sotsialna vidpovidalnist zakladiv industrii hostynnosti v Ukraini: retrospektyvnyi analiz [Social responsibility of hospitality industry institutions in Ukraine: A retrospective analysis]. Ekonomichni horyzonty, vol. 3, no. 25, pp. 36–46. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(25).2023.286654 (in Ukrainian).
Resource-based view of competitive advantage in hospitality: Key insights. (n.d.). Consensus: website. Available at: https://consensus.app/search/resource-based-view-of-competitive-advantage-in-ho/jZu14WmnRpiEA7rpgAz4nw/ (accessed October 18, 2025).
Zaman, M., Vo-Thanh, T., Hasan, R., Shams, S. R., & Vukovic, D. B. (2025). How can hotels create sustainable competitive advantages? A resource-based view. Journal of Strategic Marketing, vol. 33, no. 6, pp. 707–722. DOI: https://doi.org/10.1080/0965254X.2022.2066558
Melnychenko, S. H., Bohadiorova, L. M., & Okhremenko, I. V. (2024). Statystychnyi analiz dynamiky pokaznykiv turystychnoi diialnosti v Khersonskii oblasti [Statistical analysis of tourism indicators dynamics in Kherson region]. Aktualni problemy staloho rozvytku, vol. 1, no. 2, pp. 50–56. DOI: https://doi.org/10.60022/2(2)-7SD (in Ukrainian).
Boryslavskyi, I. O. (2025). Problemy funktsionuvannia kontseptualnykh hoteliv Ukrainy v umovakh sotsialno-ekonomichnoi nestabilnosti [Problems of functioning of conceptual hotels of Ukraine under socio-economic instability]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia: Ekonomichna. Seriia: Yurydychna, vol. 44, pp. 474–484. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15622679 (in Ukrainian).
Ivanov, A. M., & Boryslavskyi, I. O. (2025). Transformatsiia modelei upravlinnia hotelno-restorannymy pidpryiemstvamy Ukrainy [Transformation of management models of hotel and restaurant enterprises in Ukraine]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk, vol. 16. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.17156110 (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

