СТРАТЕГІЧНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК КООРДИНАТОР СТАЛОГО РОЗВИТКУ: ТЕОРЕТИКО-КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ НОВОЇ УПРАВЛІНСЬКОЇ ПАРАДИГМИ

Ключові слова: стратегічний маркетинг, сталий розвиток, управлінська парадигма, ціннісно орієнтоване управління, маркетинг-центричне управління

Анотація

У статті розкрито теоретико-концептуальні засади нової управлінської парадигми, в основі якої лежить інтеграція стратегічного маркетингу в систему сталого розвитку організацій. Обґрунтовано, що стратегічний маркетинг трансформується із традиційного інструменту конкурентної боротьби в координуючу інституцію, що забезпечує цілісність стратегій сталості, комунікацій зі стейкхолдерами та формування ціннісно орієнтованої організаційної культури. Запропоновано концепцію маркетинг-центричного сталого управління, у межах якої маркетинг виконує функції інтегратора економічних, соціальних та екологічних цілей, адаптуючи організацію до викликів глобального розвитку. Узагальнено та переосмислено сучасну роль маркетингу як драйвера стійкості та інструменту формування бізнес-моделей нового покоління.

Посилання

Achrol, R. S., & Kotler, P. (1999). Marketing in the network economy. Journal of Marketing, vol. 63(4_suppl1), pp. 146–163. Available at: https://doi.org/10.1177/00222429990634s114

Andrews, K. R., & David, D. K. (1987). The concept of corporate strategy (Vol. 3, pp. 52–59). Irwin. https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=pechXoVRX4EC&pg=PA52

Ansoff, H. I., & McDonnell, E. J. (1990). Implanting strategic management. Prentice Hall. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/Implanting_Strategic_Management.html?id=QQMZngEACAAJ

Ansoff, H. I. (1965). Corporate strategy. McGraw-Hill. Available at: https://archive.org/details/corporatestrateg0000anso

Borzakovska, L. V. (2013). The concept of holistic marketing: The essence and the theoretical basis. Marketing & Management of Innovations, vol. 2, pp. 85–94. Available at: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A10%3A27423226/detailv2?id=ebsco%3Agcd%3A88867314

Day, G. S. (2000). Managing market relationships. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 28, pp. 24–30. Available at: https://doi.org/10.1177/0092070300281003

De Marchi, V. (2012). Environmental innovation and R&D cooperation: Empirical evidence from Spanish manufacturing firms. Research Policy, vol. 41(3), pp. 614–623. Available at: https://doi.org/10.1016/j.respol.2011.10.002

Doyle, P. (1994). Marketing management and strategy (1st ed.). Prentice Hall. Available at: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=EO6znypJ9BQC&pg=PR7

Doyle, P. (2009). Value-based marketing: Marketing strategies for corporate growth and shareholder value. John Wiley & Sons. Available at: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=4lGlG6LWWVEC&pg=PT9

Drucker, P. F. (1993). Management: Tasks, responsibilities, practices. HarperBusiness. Available at: https://ia801407.us.archive.org/1/items/in.ernet.dli.2015.137046/2015.137046.Management-Tasks-Responsibilities-Practices.pdf

Griffin, A., & Hauser, J. R. (1996). Integrating R&D and marketing: A review and analysis of the literature. Journal of Product Innovation Management, vol. 13(3), pp. 191–215. Available at: https://doi.org/10.1111/1540-5885.1330191

Grönroos, C. (1999). Relationship marketing: Challenges for the organization. Journal of Business Research, vol. 46(3), pp. 327–335. Available at: https://doi.org/10.1016/S0148-2963(98)00030-7

Henderson, B. D. (1979). Henderson on corporate strategy. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/Henderson_on_Corporate_Strategy.html?id=uPUOAQAAMAAJ

Karloff, B. (1989). Business strategy: A guide to concepts and models. Springer. Available at: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=RnqxCwAAQBAJ&pg=PP8

Keller, K. L., Apéria, T., & Georgson, M. (2008). Strategic brand management: A European perspective. Pearson Education. Available at: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=yBdKQn5LdJkC&pg=PA1

Keller, K. L., & Kotler, P. (2015). Holistic marketing: A broad, integrated perspective to marketing management. In Does marketing need reform?: Fresh perspectives on the future (pp. 308–313). Routledge. Available at: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315705118-48

Kerem, K. (2024). The responsible marketing mix: Aligning the 4Ps with sustainability. In Performance challenges in organizational sustainability (pp. 61–88). Available at: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=ITQ0EQAAQBAJ&pg=PA60

Kotler, P. (1972). A generic concept of marketing. Journal of Marketing, vol. 36(2), pp. 46–54. Available at: https://doi.org/10.1177/002224297203600209

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0 versión México: Tecnología para la humanidad. Lid Editorial Mexicana SA de CV. Available at: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=JNZCEAAAQBAJ&pg=PT4

Lambin, J. J. (2014). Rethinking the market economy. Palgrave Macmillan UK. Available at: https://link.springer.com/book/10.1057/9781137392916

Lambin, J. J., & Schuiling, I. (2012). Market-driven management: Strategic and operational marketing. Bloomsbury Publishing. Available at: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=z5hGEAAAQBAJ&pg=PR1

Lu, X., & Wang, J. (2024). Is innovation strategy a catalyst to solve social problems? The impact of R&D and non-R&D innovation strategies on the performance of social innovation-oriented firms. Technological Forecasting and Social Change, vol. 199, pp. 123020. Available at: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.123020

March, J. G. (1981). Footnotes to organizational change. Administrative Science Quarterly, pp. 563–577. Available at: https://doi.org/10.2307/2392340

Mele, C., Pels, J., & Storbacka, K. (2015). A holistic market conceptualization. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 43, pp. 100–114. Available at: https://doi.org/10.1007/s11747-014-0383-8

Mintzberg, H. (1994). Rethinking strategic planning part I: Pitfalls and fallacies. Long Range Planning, vol. 27(3), pp. 12–21. Available at: https://doi.org/10.1016/0024-6301(94)90185-6

Nygaard, A. (2024). Green price and product strategy. In Green marketing and entrepreneurship (pp. 35–62). Springer International Publishing. Available at: https://doi.org/10.1007/978-3-031-50333-7_3

Özgün-Ayar, C., & Selvi, M. S. (2025). A scale development study on green marketing mix (4P) practice culture. Preprints. Available at: https://doi.org/10.20944/preprints202505.0469.v1

Ponsonby McCabe, S., & Boyle, E. (2004). The value of marketing and the marketing of value in contemporary times: A literature review and research agenda. Journal of Marketing Management, vol. 20(3–4), pp. 343–361. Available at: https://doi.org/10.1362/026725704323080443

Porter, M. E. (1980). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. Free Press. Available at: https://archive.org/details/competitivestrat0000port

Puyt, R. W., Lie, F. B., & Wilderom, C. P. (2023). The origins of SWOT analysis. Long Range Planning, vol. 56(3), pp. 102304. Available at: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2023.102304

Ringold, D. J., & Weitz, B. (2007). The American Marketing Association definition of marketing: Moving from lagging to leading indicator. Journal of Public Policy & Marketing, vol. 26(2), pp. 251–260. Available at: https://doi.org/10.1509/jppm.26.2.251

Rumelt, R. P. (2005). Theory, strategy, and entrepreneurship. In Handbook of entrepreneurship research: Interdisciplinary perspectives (pp. 11–32). Springer US. Available at: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/0-387-23622-8_2.pdf

Trout, J., & Ries, A. (1981). Positioning: The battle for your mind. McGraw Hill Professional. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/Positioning_The_Battle_for_Your_Mind.html?id=_BHj1OYgF7wC

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-07-28
Як цитувати
Багріч, О. (2025). СТРАТЕГІЧНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК КООРДИНАТОР СТАЛОГО РОЗВИТКУ: ТЕОРЕТИКО-КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ НОВОЇ УПРАВЛІНСЬКОЇ ПАРАДИГМИ. Економіка та суспільство, (77). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-106
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ