ТЕНДЕНЦІЇ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ УНІВЕРСИТЕТІВ І ЦИФРОВІ АКТИВАТОРИ ЗМІН
Анотація
Статтю присвячено актуальним аспектам цифрової трансформації університетів у контексті зростання ролі інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні нової архітектури освітнього простору. Обґрунтовано, що стрімкий розвиток цифрових технологій, посилення глобальної конкуренції та зростаючі очікування стейкхолдерів спричиняють необхідність перегляду традиційних моделей функціонування закладів вищої освіти. У центрі дослідження – концепт цифрового університету як інституційної форми трансформації освітнього процесу, управління та комунікації, здатної забезпечити гнучкість, відкритість, персоналізацію та економічну ефективність. Особливу увагу приділено цифровим активаторам змін, серед яких провідну роль відіграють цифрові аватари як віртуальні репрезентанти учасників освітнього процесу, що дозволяють здійснювати адаптивне управління навчальними траєкторіями, забезпечувати автоматизовану зворотну інформацію, індивідуалізацію навчання та цифрову реплікацію освітніх ролей. У статті проаналізовано ключові етапи інтеграції цифрових аватарів в університетське середовище та сформовано узагальнену модель цифрового аватара як складного соціотехнологічного об’єкта. Запропоновано класифікацію цифрових активаторів за рівнем впливу на освітню трансформацію, а також п’ять сценаріїв розвитку цифрового університету залежно від початкового рівня цифрової зрілості, інституційної спроможності та ресурсного забезпечення. Розглянуто потенціал використання цифрових аватарів як елемента персоналізованого навчального середовища, що здатне інтегрувати штучний інтелект, аналітику великих даних і моделі освітньої взаємодії нового покоління. Практична значущість результатів полягає в можливості їх застосування під час формування стратегій цифрової трансформації університетів, модернізації управлінських структур, впровадження платформних рішень та створення персоналізованих цифрових освітніх середовищ. Отримані результати можуть бути корисними для керівників закладів освіти, цифрових архітекторів, розробників EdTech-рішень, проєктних офісів та органів державної влади, які формують політику у сфері цифрової трансформації вищої освіти.
Посилання
Kortemeyer, G., Dittmann-Domenichini, N., & Merki, C. (2025). Attending lectures in person, hybrid or online at a technical university: how do students choose after the pandemic, and what about the outcome?. Discover Education, 4(1), 94. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y
Kolodinska, Ya. O., Sklyarenko, O. V., & Nikolaievskyi, O. Yu. (2022). Practical aspects of developing innovative business ideas using digital services. Ekonomika i upravlinnia – Economics and Management, (4), 53–60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53 [in Ukrainian]
Kozhyna, A. (2022). Reducing poverty, inequality and social exclusion in European countries based on inclusive approaches to economic development. Economics and Management of the National Economy. The Crisis of National Models of Economic System, 29–32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7
Kubiv, S. I., Bobro, N. S., Lopushnyak, G. S., Lenher, Y. I., & Kozhyna, A. (2022). Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457
Lopuschnyak, H. N., Chala, O., & Poplavska, O. (2021). Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 915(1), 012019. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019
Kortemeyer, G., & Nöhl, J. (2025). Assessing confidence in AI-assisted grading of physics exams through psychometrics: An exploratory study. Physical Review Physics Education Research, 21(1), 010136. DOI: https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.21.010136
Kozynec, A. (2024). Motivational environment in higher education institutions in the system of international comparisons. Věda a perspektivy, 12(43), 206–214. DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2024-12(43)-206-214 [in Ukrainian]
Krap, A., Bataiev, S., Bobro, N., Kozub, V., & Hlevatska, N. (2024). Examination of digital advancements: their influence on contemporary corporate management methods and approaches. Multidisciplinary Reviews, 7(26). DOI: https://doi.org/10.31893/multirev.2024spe026
Sklyarenko, O. V., Yahodzinskyi, S. M., Nikolaievskyi, O. Yu., & Nevzorov, A. V. (2024). Digital interactive learning technologies as an integral part of the modern educational process. Innovatsiina pedahohika – Innovative Pedagogy, 68(2), 51–55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51 [in Ukrainian]
Khomenko, O. O., Paustovska, M. V., & Onyshchuk, I. A. (2024). The impact of interactive technologies on the learning process and development of higher education seekers. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii – Scientific Innovations and Advanced Technologies, 5(33), 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231 [in Ukrainian]
Bobro, N., Hyshchuk, R., Strunhar, A., Bukovskyi, O., & Alekseiko, V. (2024). Exploring the role of AI in shaping future marketing strategies: evaluations and outlooks. Amazonia Investiga, 13(80), 43–53. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2024.80.08.4
Lysenko, S., Bobro, N., Korsunova, K., Vasylchyshyn, O., & Tatarchenko, Y. (2024). The role of artificial intelligence in cybersecurity: Automation of protection and detection of threats. Economic Affairs, 69(Special Issue), 43–51. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.1.2024.6
Bobro, N. (2025). Use of digital avatars in the learning process as a factor of economic efficiency. International Scientific Conference “Economic Transformation in the Context of Global Challenges: Current Issues”: Conference Proceedings (February 7–8, 2025, Klaipeda, Lithuania), 7–10. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-529-7-3
Kortemeyer, G., Dittmann-Domenichini, N. Merki, C., Attending lectures in person, hybrid or online at a technical university: how do students choose after the pandemic, and what about the outcome?. Discover Education, 2025, 4(1), p.94. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y
Колодінська Я.О., Скляренко О.В., Ніколаєвський О.Ю. Практичні аспекти розробки інноваційних бізнес ідей з використанням цифрових сервісів. Економіка і управління. 2022. № 4. С. 53-60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53.
Kozhyna, A. Reducing Poverty, Inequality and Social Exclusiom in European Countries. Based on Inclusive Approaches to Economic Development. Economics and Management of The National Economy, The Crisis of National Models of Economic System, 2022. Pp. 29-32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7
Kubiv S.I., Bobro N.S., Lopushnyak G.S., Lenher Y.I., Kozhyna A. Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), pp. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457
Lopuschnyak, H. N. Chala, O. Poplavska. Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science. 2021. 1. С. 1-9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019
Kortemeyer, G., Nöhl, J. Assessing confidence in AI-assisted grading of physics exams through psychometrics: An exploratory study. Physical Review Physics Education Research, 2025. 21(1), p. 010136. DOI: https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.21.010136
Krap, A., Bataiev, S., Bobro, N., Kozub, V., Hlevatska, N. Examination of digital advancements: Their influence on contemporary corporate management methods and approaches. Multidisciplinary Reviews. 2024. 7(26). DOI: https://doi.org/10.31893/multirev.2024spe026
Скляренко О.В., Ягодзінський С.М., Ніколаєвський О.Ю., Невзоров А.В. Цифрові інтерактивні технології навчання як невід’ємна складова сучасного освітнього процесу. Інноваційна педагогіка. 2024. № 68 (2). С. 51-55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51
Хоменко О. О., Паустовська М. В., Онищук І.А. Вплив інтерактивних технологій на процес навчання і розвиток здобувачів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 5(33). С. 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231
Bobro N., Hyshchuk R., Strunhar A., Bukovskyi O., Alekseiko V. Exploring the role of AI in shaping future marketing strategies: evaluations and outlooks. Amazonia Investiga. 2024. Vol. 13(80). P. 43–53. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2024.80.08.4
Lysenko S., Bobro N., Korsunova K., Vasylchyshyn O., Tatarchenko Y. The Role of Artificial Intelligence in Cybersecurity: Automation of Protection and Detection of Threats. Economic Affairs. 2024. Vol. 69(Special Issue). P. 43–51. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.1.2024.6
Bobro N. Use of digital avatars in the learning process as a factor of economic efficiency. International Scientific Conference “Economic Transformation in the Context of Global Challenges: Current Issues”: Conference Proceedings (February 7–8, 2025, Klaipeda, Lithuania). P. 7–10. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-529-7-3
Авторське право (c) 2025 Наталія Бобро

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.