СЦЕНАРІЇ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОГО УНІВЕРСИТЕТУ В КОНТЕКСТІ ОСВІТНЬОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ
Анотація
Статтю присвячено актуальним питанням розвитку цифрового університету в умовах освітньої трансформації та цифровізації суспільства. Автором визначено, що одним із перспективних шляхів модернізації системи професійної освіти є створення та розвиток цифрових освітніх платформ, які являють собою інтегровану інформаційну систему, орієнтовану на реалізацію взаємовигідних взаємодій незалежних учасників освітнього процесу із застосуванням сучасних цифрових технологій. У статті запропоновано концептуальне визначення цифрової освітньої платформи як системи алгоритмізованих відносин учасників освітньої діяльності, що здійснюються в єдиному цифровому інформаційному середовищі та забезпечують скорочення трансакційних витрат завдяки використанню цифрових технологій. На основі аналізу компонентної структури цифрових платформ – освіти, цифровізації та платформи – визначено ключові особливості та економічну природу кожного елемента. Автором обґрунтовано та систематизовано шість основних сценаріїв розвитку цифрових університетів залежно від типу початкового ресурсного забезпечення: на базі компаній, що не належать до освітньої чи ІТ-галузей; компаній з ІТ-сфери; спеціалізованих компаній, які від початку позиціонують себе в галузі EdTech; компаній, що трансформують цифрові сервіси в освітню платформу; на базі мережевих освітніх організацій та шляхом створення консорціумів освітніх закладів. Виокремлено переваги й ризики кожного зі сценаріїв, зокрема питання відкритості платформи, маркетингової стратегії, концентрації ресурсів, організаційної інерції та складності внутрішніх взаємодій між учасниками. Результати дослідження мають практичну значущість для керівників освітніх установ, управлінських команд корпоративних університетів, фахівців HR-служб великих компаній та представників органів державної влади, які займаються питаннями цифрової трансформації професійної освіти.
Посилання
Huk, P.V., & Skliarenko, O.V. (2022). Ekonomichna dotsilnist modernizatsii pidpryiemstv z vykorystanniam avtomatyzovanykh system [Economic feasibility of enterprise modernization using automated systems]. Ekonomika i upravlinnia, 2, pp. 103–112. https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103
Kolodinska, Ya.O., Skliarenko, O.V., & Nikolaievskyi, O.Yu. (2022). Praktychni aspekty rozrobky innovatsiinykh biznes-idei z vykorystanniam tsyfrovykh servisiv [Practical aspects of innovative business idea development using digital services]. Ekonomika i upravlinnia, 4, pp. 53–60. https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53
Skliarenko, O.V., Yahodzinskyi, S.M., Nikolaievskyi, O.Yu., & Nevzorov, A.V. (2024). Tsyfrovi interaktyvni tekhnolohii navchannia yak nevidiemna skladova suchasnoho osvitnoho protsesu [Digital interactive learning technologies as an integral part of the modern educational process]. Innovatsiina pedahohika, 68(2), pp. 51–55. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51
Khomenko, O.O., Paustovska, M.V., & Onyshchuk, I.A. (2024). Vplyv interaktyvnykh tekhnolohii na protses navchannia i rozvytok zdobuvachiv vyshchoi osvity [The impact of interactive technologies on the learning process and the development of higher education students]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 5(33), pp. 1222–1231. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231
Yahodzinskyi, S.M. (2015). Hlobalni informatsiini merezhi u sotsiokulturnii perspektyvi: monohrafiia [Global information networks in a sociocultural perspective: Monograph]. Kyiv: Ahrar Media Hrup. 276 p.
Kadoić, N., Đurek, V., & Dobrović, Ž. (2018). Digital Maturity of Higher Education Institution: A Meta Model of the Analytical Network Process (ANP) and Decision Expert (DEX). Central European Conference on Information and Intelligent Systems, Varazdin, Croatia, pp. 223–230.
Lopuschnyak, H., Chala, N., & Poplavska, O. (2021). Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 915(1), 012019. https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019
Bobro, N. (2025). Transforming information architecture in the context of university digitalization. Journal of Information Technologies in Education (ITE), 57. https://doi.org/10.14308/ite000788
Kozhyna, A. (2022). Reducing Poverty, Inequality and Social Exclusion in European Countries. Based on Inclusive Approaches to Economic Development. Economics and Management of The National Economy. The Crisis of National Models of Economic System, pp. 29–32. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7
Kubiv, S.I., Bobro, N.S., Lopushnyak, H.S., Lenher, Y.I., & Kozhyna, A. (2022). Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), pp. 250–264. https://doi.org/10.35808/ijeba/457
Гук П.В., Скляренко О.В. Економічна доцільність модернізації підприємств з використанням автоматизованих систем. Економіка і управління. 2022. №2. с. 103-112. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103.
Колодінська Я.О., Скляренко О.В., Ніколаєвський О.Ю. Практичні аспекти розробки інноваційних бізнес ідей з використанням цифрових сервісів. Економіка і управління. 2022. №4. с. 53-60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53.
Скляренко О.В., Ягодзінський С.М., Ніколаєвський О.Ю., Невзоров А.В. Цифрові інтерактивні технології навчання як невід’ємна складова сучасного освітнього процесу. Інноваційна педагогіка. 2024. № 68 (2). с.51-55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51.
Хоменко О. О., Паустовська М. В., Онищук І.А. Вплив інтерактивних технологій на процес навчання і розвиток здобувачів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 5(33). с. 1222-1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231.
Ягодзінський С.М. Глобальні інформаційні мережі у соціокультурній перспективі: монографія. К.: Аграр Медіа Груп, 2015. 276 с.
Kadoić N., Đurek V., Dobrović Ž. Digital Maturity of Higher Education Institution: A Meta Model of the Analytical Network Process (ANP) and Decision Expert (DEX). Central European Conference on Information and Intelligent Systems. Varazdin, Croatia, 2018. P. 223–230.
Lopuschnyak, H. N. Chala, O. Poplavska. Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 2021. 1. С.1-9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019.
Bobro, N. Transforming information architecture in the context of university digitalization. Journal of Information Technologies in Education (ITE), 2025, 57. DOI: 10.14308/ite000788.
Kozhyna, A. Reducing Poverty, Inequality and Social Exclusiom in European Countries. Based on Inclusive Approaches to Economic Development. Economics and Management of The National Economy, The Crisis of National Models of Economic System, 2022. Pp.29-32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7.
Kubiv S.I., Bobro N.S., Lopushnyak G.S., Lenher Y.I., Kozhyna A. Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), pp. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.