МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ В СФЕРІ ТУРИЗМУ: ТРАНСФЕР МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ В УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ

  • Валентина Демко Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного https://orcid.org/0000-0001-6456-8795
Ключові слова: управління якістю в туризмі, концепція TQM (Total Quality Management), моделі оцінювання якості, модель SERVQUAL, European Foundation for Quality Management (EFQM), підходи GSTC (Global Sustainable Tourism Council), система сертифікації якості, стандарти ISO

Анотація

У статті здійснено комплексне дослідження механізмів управління якістю в туризмі з акцентом на трансфер провідного міжнародного досвіду в українські реалії. Обґрунтовано актуальність проблеми підвищення якості туристичних послуг в умовах глобальної конкуренції та динамічних змін ринкового середовища. Розкрито ефективні інструменти інституційного та нормативного регулювання, сертифікації, аудиту, професійної підготовки кадрів, що забезпечують сталість і конкурентоспроможність туристичних послуг. Проаналізовано сучасний стан системи управління якістю в туристичній сфері України. Визначено ключові бар’єри інтеграції – фрагментарність регулювання, обмежена участь суб’єктів галузі в системах добровільної сертифікації, відсутність національної системи оцінки якості турпродукту. Ідентифіковано релевантні інструменти, що можуть бути імплементовані в Україні з урахуванням локальних умов функціонування туристичних підприємств. У результаті дослідження запропоновано аналітичну типологію моделей забезпечення якості, адаптовану до українських реалій, та охарактеризовано їх порівняльні характеристики.

Посилання

Бейдик О. О. Рекреаційно-туристичні ресурси України. Київ : РВПС України, 2001. 395 с.

Вовк М. В., Гримак О. Я. Теоретичні аспекти системи управління якістю туристичних послуг. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2025. № 12. С. 21-26. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-12-3

Демченко А. І. Механізми державного управління якістю туристичних послуг в Україні. Економіка і держава. 2020. № 3. С. 45–49.

Демченко Т. І. Якість туристичних послуг в Україні: проблеми та перспективи. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Туризм. 2020. № 3(1). С. 48–56.

Долинська О.О., Біницька О.П., Гільберг Т.Г. Управління якістю туристичних послуг: сучасні тенденції. Економіка та суспільство. 2024. № 65. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4396/4326

Захарін С. В. Становлення стандартів сталого туризму в Україні: європейські орієнтири. Індустрія гостинності і туризму. 2021. № 12.

Коросташивець Ю.Г. Уніфікація правил надання готельних послуг за Європейськими стандартами. Нове українське право. 2022. № 1. С. 187-204. DOI: https://doi.org/10.51989/NUL.2022.6.1.27

Кифяк В. Ф. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці : Книги–XXI, 2010. 364 с.

Пап В. В., Бошота Н. В. Організаційний механізм управління якістю послуг на туристичних підприємствах. Економіка та суспільство. 2018. № 15. С. 437–443. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/2731/1/67.pdf

Crouch G. I. Destination competitiveness: An analysis of determinant attributes. Journal of Travel Research. 2011. Vol. 50(1). P. 27–45.

Crouch G. I., Ritchie J. R. B. The Competitive Destination: A Sustainable Tourism Perspective. Wallingford : CABI Publishing, 2003.

Dale, B. G., van der Wiele, T., & van Iwaarden, J. (2003). The role of management in TQM. DALE, BG (2003): Managing Quality. 4ª edición, Blackwell publishing, Oxford, 34-50. URL: https://www.crest.ro/bibliografie/crest%20bibliografie%20cursuri%20nr.41.pdf#page=61

Diana Foris, Maria Popescu and Tiberiu Foris. A Comprehensive Review of the Quality Approach in Tourism. Mobilities, Tourism and Travel Behavior – Contexts and Boundaries / еdited by Leszek Butowski. 2017. DOI: https://doi.org/10.5772/intechopen.70494

European Commission. European Tourism Indicator System for Sustainable Destination Management. Luxembourg : Publications Office of the EU, 2016.

Font X., Tribe J. Promoting Green Tourism: The Future of Environmental Awards. International Journal of Tourism Research. 2001. Vol. 3(1). P. 9–21.

Go F., Govers R. Integrated Quality Management for Tourist Destinations – A European Perspective on Developing Quality Tools for Public and Private Stakeholders. Tourism Management. 2000. Vol. 21(1). P. 89–97.

Medina-Muñoz D. R., Medina-Muñoz R. D., García-Falcón J. M. Quality management in the tourism sector: A study of the implementation of Q for Tourist Quality in Spanish establishments. Total Quality Management & Business Excellence. 2013. Vol. 24(11–12). P. 1253–1265.

Medlik S. Dictionary of Travel, Tourism and Hospitality. — London : Routledge, 2003. URL: https://nibmehub.com/opac-service/pdf/read/Dictionary%20of%20Travel%20Tourism%20Hospitality.pdf

Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L. L. SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing. 1988. Vol. 64(1). P. 12–40.

Pike S., Page S. J. Destination Marketing Organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature. Tourism Management. 2014. Vol. 41. P. 202–227.

Sigala M. The Transformational Power of Tourism: A Meta-theory for Change and Innovation. Journal of Travel Research. 2015. Vol. 54(2). P. 151–165.

Sigala M. Social media in travel, tourism and hospitality: Theory, practice and cases. Farnham : Ashgate Publishing, 2015.

Williams C., Buswell J. Service Quality in Leisure and Tourism. Wallingford : CABI Publishing, 2003. URL: https://www.cabidigitallibrary.org/doi/pdf/10.5555/20033044820

Beidyk, O. O. Recreational and tourist resources of Ukraine. Kyiv: RVPS Ukraine, 2001. 395 p.

Vovk, M. V., & Grymak, O. Ya. Theoretical aspects of the tourism services quality management system. Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, (12), 2025. P. 21-26. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-12-3

Demchenko, A. I. Mechanisms of state management of the quality of tourist services in Ukraine. Economy and State. 2020. No. 3. P. 45–49.

Demchenko T. I. Quality of tourism services in Ukraine: problems and prospects. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series: Tourism. 2020. No. 3(1). P. 48–56.

Dolynska O.O., Binytska O.P., Gilberg T.G. Quality management of tourist services: current trends. Economy and Society, 2024, 65. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4396/4326

Zakharin S.V. Establishment of sustainable tourism standards in Ukraine: European benchmarks. Hospitality and Tourism Industry. 2021. No. 12.

Korostashivets Y.G. Unification of rules for the provision of hotel services according to European standards. New Ukrainian Law, 2022, 1: 187-204. DOI: https://doi.org/10.51989/NUL.2022.6.1.27

Kifyak V. F. Organisation of tourism activities in Ukraine. Chernivtsi: Books–XXI, 2010. 364 p.

Pap V. V., Boshota N. V. Organisational mechanism for managing service quality in tourism enterprises. Economy and Society. 2018. No. 15. P. 437–443. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/2731/1/67.pdf

Crouch G. I. Destination competitiveness: An analysis of determinant attributes. Journal of Travel Research. 2011. Vol. 50(1). P. 27–45.

Crouch G. I., Ritchie J. R. B. The Competitive Destination: A Sustainable Tourism Perspective. Wallingford : CABI Publishing, 2003.

Dale, B. G., van der Wiele, T., & van Iwaarden, J. (2003). The role of management in TQM. DALE, BG (2003): Managing Quality. 4ª edición, Blackwell publishing, Oxford, 34-50. URL: https://www.crest.ro/bibliografie/crest%20bibliografie%20cursuri%20nr.41.pdf#page=61

Diana Foris, Maria Popescu and Tiberiu Foris. A Comprehensive Review of the Quality Approach in Tourism. Mobilities, Tourism and Travel Behavior – Contexts and Boundaries / еdited by Leszek Butowski. 2017. DOI: https://doi.org/10.5772/intechopen.70494

European Commission. European Tourism Indicator System for Sustainable Destination Management. Luxembourg : Publications Office of the EU, 2016.

Font X., Tribe J. Promoting Green Tourism: The Future of Environmental Awards. International Journal of Tourism Research. 2001. Vol. 3(1). P. 9–21.

Go F., Govers R. Integrated Quality Management for Tourist Destinations – A European Perspective on Developing Quality Tools for Public and Private Stakeholders. Tourism Management. 2000. Vol. 21(1). P. 89–97.

Medina-Muñoz D. R., Medina-Muñoz R. D., García-Falcón J. M. Quality management in the tourism sector: A study of the implementation of Q for Tourist Quality in Spanish establishments. Total Quality Management & Business Excellence. 2013. Vol. 24(11–12). P. 1253–1265.

Medlik S. Dictionary of Travel, Tourism and Hospitality. London : Routledge, 2003. URL: https://nibmehub.com/opac-service/pdf/read/Dictionary%20of%20Travel%20Tourism%20Hospitality.pdf

Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L. L. SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing. 1988. Vol. 64(1). P. 12–40.

Pike S., Page S. J. Destination Marketing Organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature. Tourism Management. 2014. Vol. 41. P. 202–227.

Sigala M. The Transformational Power of Tourism: A Meta-theory for Change and Innovation. Journal of Travel Research. 2015. Vol. 54(2). P. 151–165.

Sigala M. Social media in travel, tourism and hospitality: Theory, practice and cases. Farnham : Ashgate Publishing, 2015.

Williams C., Buswell J. Service Quality in Leisure and Tourism. Wallingford : CABI Publishing, 2003. URL: https://www.cabidigitallibrary.org/doi/pdf/10.5555/20033044820

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-06-30
Як цитувати
Демко, В. (2025). МЕХАНІЗМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ В СФЕРІ ТУРИЗМУ: ТРАНСФЕР МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ В УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ. Економіка та суспільство, (76). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-76-42