РОЛЬ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ У ПРОТИДІЇ ДЕСТАБІЛІЗАЦІЙНИМ ВИКЛИКАМ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Ключові слова: цифрова трансформація, дестабілізаційні виклики, адаптивність, децентралізація, стратегічне управління, цифрові технології

Анотація

Стаття присвячена дослідженню стратегічної ролі цифрової трансформації підприємств в сучасних умовах швидких змін. Метою дослідження є визначення ролі цифрової трансформації у підвищенні стійкості підприємств до дестабілізаційних викликів, зокрема в умовах війни в Україні. У статті проаналізовано сучасні підходи до цифрової трансформації, її вплив на бізнес-моделі, внутрішні процеси та взаємодію з клієнтами. Окрема увага приділена питанням зниження залежності від фізичної інфраструктури, децентралізації критичних функцій та використанню цифрових технологій для забезпечення безперервності операційної діяльності. Встановлено, що цифрові технології сприяють адаптивності, зниженню залежності від фізичних активів, підвищенню гнучкості та забезпеченню безперервності діяльності. Результатом дослідження є обґрунтування цифрової трансформації як ключового чинника стійкості та конкурентоспроможності підприємств у кризових умовах.

Посилання

Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. HarperBusiness.

Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, №28(2), с.118–144. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003 (дата звернення: 14.05.2025).

Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum 2016.

Verhoef, P. C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Dong, J. Q., Fabian, N., & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122, с.889–901. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022 (дата звернення: 19.05.2025).

Almeida, F., Santos, J. D., & Monteiro, J. A. (2020). The challenges and opportunities in the digitalization of companies in a post-COVID-19 World. IEEE Engineering Management Review, №48(3), с. 97-103.

Chaithanapat, P., Punnakitikashem, P., Oo, N. C. K. K., & Rakthin, S. (2022). Relationships among knowledge-oriented leadership, customer knowledge management, innovation quality and firm performance in SMEs. Journal of Innovation & Knowledge, №7(1).

McKinsey & Company (2020). How COVID-19 has pushed companies over the technology tipping point. https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital (дата звернення: 18.05.2025).

PwC . Global Consumer Insights Pulse Survey (2021).

https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey.html (дата звернення: 24.05.2025).

Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2017). Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future. W. W. Norton & Company.

Teece, D. J. (2018). Business Models and Dynamic Capabilities. Long Range Planning, 51(1), с.40–49.

Iansiti, M., & Levien, R. (2004). The Keystone Advantage: What the New Dynamics of Business Ecosystems Mean for Strategy, Innovation, and Sustainability. Harvard Business School Press.

Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. HarperBusiness.

Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, №28(2), p.118–144. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003 (accessed May 14, 2025).

Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum 2016.

Verhoef, P. C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Dong, J. Q., Fabian, N., & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122, с.889–901. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022 (accessed May 19, 2025).

Almeida, F., Santos, J. D., & Monteiro, J. A. (2020). The challenges and opportunities in the digitalization of companies in a post-COVID-19 World. IEEE Engineering Management Review, №48(3), p. 97-103.

Chaithanapat, P., Punnakitikashem, P., Oo, N. C. K. K., & Rakthin, S. (2022). Relationships among knowledge-oriented leadership, customer knowledge management, innovation quality and firm performance in SMEs. Journal of Innovation & Knowledge, №7(1).

McKinsey & Company (2020). How COVID-19 has pushed companies over the technology tipping point. https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital (accessed May 18, 2025).

PwC . Global Consumer Insights Pulse Survey (2021).

https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-survey.html (accessed May 24, 2025).

Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2017). Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future. W. W. Norton & Company.

Teece, D. J. (2018). Business Models and Dynamic Capabilities. Long Range Planning, 51(1), p.40–49.

Iansiti, M., & Levien, R. (2004). The Keystone Advantage: What the New Dynamics of Business Ecosystems Mean for Strategy, Innovation, and Sustainability. Harvard Business School Press.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Поліщук, Ю. (2025). РОЛЬ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ У ПРОТИДІЇ ДЕСТАБІЛІЗАЦІЙНИМ ВИКЛИКАМ В СУЧАСНИХ УМОВАХ. Економіка та суспільство, (75). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-4
Розділ
ЕКОНОМІКА