АРХІТЕКТОНІКА ТА ОЦІНЮВАННЯ ЕКОСИСТЕМНИХ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ В ІНДУСТРІЇ РОЗВАГ
Анотація
Стаття присвячена аналізу глобального та українського ринку розваг. Виокремлено ключові тренди, що впливають на розвиток бізнес-екосистем індустрії розваг. Підкреслено важливість інновацій, адаптивності та інтеграції цифрових рішень у функціонуванні сучасних бізнес-екосистем. Досліджено архітектоніку екосистемної бізнес-моделі в індустрії розваг з урахуванням динаміки цифрової трансформації. Запропоновано багаторівневу бізнес-модель з урахуванням соціально-технічної архітектури, що відображає взаємозв’язки між акторами ринку, технологічною базою та механізмами створення цінності. Отримані результати дозволяють сформувати інструментарій системного оцінювання екосистемних бізнес-моделей в умовах цифрової економіки та швидкоплинних ринкових змін. Запропонований підхід має практичну цінність для компаній, що прагнуть до сталого розвитку та підвищення конкурентоспроможності в індустрії розваг.
Посилання
Ліпич Л., Хілуха О., Кушнір М. Вплив індустрії четвертої промислової революції на зміну бізнес-моделі підприємства. Економічний форум. 2023. № 1(3). С. 119–127. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-3-15 (дата звернення: 21.05.2025)
Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Technology Innovation Management Review, vol. 55, pp. 172–180. DOI: http://doi.org/10.22215/timreview/655 (дата звернення: 21.05.2025)
Haftor, D.M., Climent, R.C. & Kallmuenzer, A. (2025) Business ecosystems as a way to activate lock-in in business models: a theoretical integration. Int Entrep Manag, vol. 21(77). DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-025-01078-5 (дата звернення: 21.05.2025)
Циганенко, О., Зубко, К., & Самусь, Г. Формування екосистеми компанії як основи підвищення стійкості бізнесу. Економіка та суспільство. 2022. № 37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-65 (дата звернення: 21.05.2025)
Jacobides M.G., Cennamo C., Gawer A. (2018) Towards a theory of ecosystems. Strat Mgmt J. vol. 39, pp. 2255–2276. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.2904 (дата звернення: 21.05.2025)
Ertz M., Maravilla Barragán J.M. (2025) Cao X., Prosumer: A new approach to conceptualisation. Journal of Innovation & Knowledge, vol. 10(1). DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2025.100653 (дата звернення: 21.05.2025)
Trax Insights. Blog. Entertainment industry overview. Available at: https://traxinsights.com/2023/12/01/entertainment-industry-overview/ (дата звернення: 23.05.2025)
PwC. Outlook. Global entertainment & media revenues surge to $2.3 trillion. Available at: https://www.pwc.com/id/en/media-centre/press-release/2022/english/global-entertainment---media-revenues-surge-to--2-3-trillion--vi.htm (дата звернення: 23.05.2025)
PwC. Outlook. Insights and perspectives. Available at: https://www.pwc.com/gx/en/issues/business-model-reinvention/outlook/insights-and-perspectives.html (дата звернення: 23.05.2025)
CEIC Data.Ukraine GDP: Arts, Entertainment and Recreation. Available at: https://www.ceicdata.com/en/ukraine/sna-2008-gdp-by-industry/gdp-arts-entertainment-and-recreation (дата звернення: 24.05.2025)
Yarmoshchuk, V. FUAG Presentation. Media Stands. Available at: https://media-stands.eu/public/uploads/FUAG_Victoria-Yarmoshchuk_compressed-1.pdf (дата звернення: 24.05.2025)
Kyiv Post. Media. Annual income of Ukraine’s video game industry in 2019 to grow to $203 million. Available at: https://archive.kyivpost.com/technology/annual-income-of-ukraines-video-game-industry-in-2019-to-grow-to-203-million.html (дата звернення: 24.05.2025)
Interfax-Ukraine. Медіа. Як повідомлялося, річний дохід галузі відеоігор в Україні. URL: https://interfax.com.ua/news/telecom/595840.html (дата звернення: 24.05.2025)
Gilsing, R., Turetken, O., Grefen, P., Ozkan, B., Adali, O.E. (2022). Business model evaluation: A systematic review of methods. Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, vol. 14(4), pp. 26-62. DOI: https://doi.org/10.17705/1pais.14402 (дата звернення: 23.05.2025)
Гавриленко М. М. Методи оцінювання фінансової ефективності бізнес-моделі промислового підприємства. Економіка підприємства. 2020. № 1(69). С. 137-144. DOI: https://doi.org/10.33271/ev/69.137 (дата звернення: 23.05.2025)
Ahn J., Hwang J., Kim D., Choi and S. Kang H. (2020) A Survey on Churn Analysis in Various Business Domains, IEEE, vol. 8, pp. 220816-220839 DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3042657 (дата звернення: 23.05.2025)
OneOhFour. The future of the film industry: Trends, innovations, and what's next. Available at: https://www.oneohfour.com/blog/the-future-of-the-film-industry-trends-innovations-and-what-s-next (дата звернення: 23.05.2025)
RBC Ukraine. Медіа. Нові пріоритети: чому важливо розвивати туристичну галузь. URL: https://www.rbc.ua/rus/travel/novi-prioriteti-chomu-vazhlivo-rozvivati-1691070748.html (дата звернення: 23.05.2025)
Безгінова Л. І., Бєлєнкова К. О. Розвиток індустрії розваг у світі. Актуальні проблеми та перспективи розвитку агропродовольчої сфери, індустрії гостинності та торгівлі – 2022: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Харків, 2022); Харків: Державний біотехнологічний ун-т, 2022, С. 242-243. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/14797 (дата звернення: 23.05.2025)
Lipych Liubov, Khilukha Oksana & Kushnir Myroslava. (2023) Vplyv industrii chetvertoi promyslovoi revoliutsii na zminu biznes-modeli pidpryiemstva [Changing the business model of enterprise under the influence of Industry 4.0.]. Ekonomichnyi forum - Economic Forum, no. 1(3), pp. 119–127. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-3-15 (in Ukrainian) (accessed May 21, 2025)
Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Technology Innovation Management Review, 55, 172–180. DOI: http://doi.org/10.22215/timreview/655 (accessed May 21, 2025)
Haftor, D.M., Climent, R.C. & Kallmuenzer, A. (2025) Business ecosystems as a way to activate lock-in in business models: a theoretical integration. Int Entrep Manag J. 21(77). DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-025-01078-5 (accessed May 21, 2025)
Tsyhanenko, O., Zubko, K., & Samus, H. (2022). Formuvannia ekosystemy kompanii yak osnovy pidvyshchennia stiikosti biznesu [Formation of the company's ecosystem as a basis for increasing business sustainability]. Ekonomika ta suspilstvo - Economics and society. no. 37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-65 (accessed May 21, 2025) (in Ukrainian)
Jacobides M.G., Cennamo C., Gawer A. (2018) Towards a theory of ecosystems. Strat Mgmt J. 39, 2255–2276. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.2904 (accessed May 21, 2025)
Ertz M., Maravilla Barragán J.M. (2025) Cao X., Prosumer: A new approach to conceptualisation, Journal of Innovation & Knowledge, 10(1). DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2025.100653 (accessed May 21, 2025)
Trax Insights. Blog. (2023) Entertainment industry overview. Available at: https://traxinsights.com/2023/12/01/entertainment-industry-overview/ (accessed May 23, 2025)
PwC. Outlook. (2022) Global entertainment & media revenues surge to $2.3 trillion. Available at: https://www.pwc.com/id/en/media-centre/press-release/2022/english/global-entertainment---media-revenues-surge-to--2-3-trillion--vi.htm (accessed May 23, 2025) (in Ukrainian)
PwC. Outlook. (2024) Insights and perspectives. Available at: https://www.pwc.com/gx/en/issues/business-model-reinvention/outlook/insights-and-perspectives.html (accessed May 23, 2025) (in Ukrainian)
CEIC Data. Ukraine GDP: Arts, Entertainment and Recreation. Available at: https://www.ceicdata.com/en/ukraine/sna-2008-gdp-by-industry/gdp-arts-entertainment-and-recreation (accessed May 24, 2025)
Yarmoshchuk, V. (2024) FUAG Presentation. Media Stands. Available at: https://media-stands.eu/public/uploads/FUAG_Victoria-Yarmoshchuk_compressed-1.pdf (accessed May 24, 2025)
Kyiv Post. Media. (2019) Annual income of Ukraine’s video game industry in 2019 to grow to $203 million. Available at: https://archive.kyivpost.com/technology/annual-income-of-ukraines-video-game-industry-in-2019-to-grow-to-203-million.html (accessed May 24, 2025)
Interfax-Ukraine. Media. (2019) Yak povidomlialosia, richnyi dokhid haluzi videoihor v Ukraini [The annual revenue of the video game industry in Ukraine]. Available at: https://interfax.com.ua/news/telecom/595840.html (accessed May 24, 2025) (in Ukrainian)
Gilsing, R., Turetken, O., Grefen, P., Ozkan, B., Adali, O. E. (2022). Business model evaluation: A systematic review of methods. Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, 14(4), 26-62. DOI: https://doi.org/10.17705/1pais.14402 (accessed May 23, 2025)
Havrylenko M. M. (2020). Metody otsiniuvannia finansovoi efektyvnosti biznes-modeli promyslovoho pidpryiemstva [Methods of estimating the financial effectiveness of business model of an industrial enterprise]. Ekonomika pidpryiemstva - Economic Bulletin of the National Mining University. no. 1(69), pp. 137–144. DOI: https://doi.org/10.33271/ev/69.137 (accessed May 23, 2025) (in Ukrainian)
Ahn J., Hwang J., Kim D., Choi and S. Kang H. (2020) A Survey on Churn Analysis in Various Business Domains. IEEE, 8, 220816-220839. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3042657 (accessed May 23, 2025)
OneOhFour. Media. (2024) The future of the film industry: Trends, innovations, and what's next. Available at: https://www.oneohfour.com/blog/the-future-of-the-film-industry-trends-innovations-and-what-s-next (accessed May 23, 2025) (in Ukrainian)
RBC Ukraine. Media. (2023) Novi priorytety: chomu vazhlyvo rozvyvaty turystychnu haluz [New priorities: why it is important to develop the tourism industry]. Available at: https://www.rbc.ua/rus/travel/novi-prioriteti-chomu-vazhlivo-rozvivati-1691070748.html (accessed May 23, 2025) (in Ukrainian)
Bezghinova L. I., Bielienkova K. O. (2022) Rozvytok industrii rozvah u sviti [The development of the entertainment industry worldwide]. Aktualni problemy ta perspektyvy rozvytku ahroprodovolchoi sfery, industrii hostynnosti ta torhivlim – 2022: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (Kharkiv, 2022); Kharkiv: Derzhavnyi biotekhnolohichnyi un-t. pp. 242-243. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/14797 (accessed May 23, 2025) (in Ukrainian)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.