РОЛЬ НАУКОВОГО ЛІДЕРСТВА У ФОРМУВАННІ МАЙБУТНІХ ІННОВАТОРІВ
Анотація
Наукове лідерство відіграє ключову роль у створенні сприятливого організаційного середовища для досліджень, творчості та міждисциплінарної співпраці, що сприяє підготовці молодих науковців як інноваторів. Ця стаття має на меті на основі аналізу зарубіжних наукових джерел визначити сутність і роль наукового лідерства у підготовці майбутніх інноваторів, виокремити основні лідерські якості, стратегії наставництва та інституційну політику, що сприяють його розвитку. У дослідженні використано якісний підхід, що включає контент-аналіз та порівняльний аналіз програм наставництва у провідних зарубіжних університетах. Дослідження визначає трансформаційний та партисипативний стилі лідерства як найбільш ефективні моделі наукового лідерства, підкреслюючи роль менторства у розвитку критичного мислення, стійкості та продуктивності досліджень молодих вчених. Проаналізовано структуровані програми наставництва, зокрема Гарвардську ініціативу передового лідерства. Визначено роль міждисциплінарної співпраці, етичного лідерства та інституційної підтримки у створенні середовища, сприятливого для інновацій. Результати дослідження засвідчують, що наукові лідери, які беруть участь у програмах наставництва, роблять значний внесок у професійний розвиток своїх підопічних, сприяють підвищенню результативності досліджень та кар’єрному зростанню молодих дослідників. Структуровані програми наставництва надають молодим дослідникам доступ до можливостей професійних спільнот, фінансових ресурсів та навчання лідерству, що є важливими для їхнього довгострокового успіху. Підкреслено важливість сприяння інклюзивності наукового лідерства, забезпечення рівних можливостей для представлення різних груп дослідників в академічних колах і наукових дослідженнях. Практичне значення цього дослідження полягає в тому, що воно може бути використано для розроблення рекомендацій з освітньої політики, враховано при створенні стратегій розвитку для українських закладів вищої освіти та науково-дослідних установ, які прагнуть посилити наукове лідерство. Здобуті висновки сприяють подальшому обговоренню форм і методів розвитку наукового лідерства для створення інновацій та підтримки академічної досконалості.
Посилання
Altbach P. G. Globalization and the university: Myths and realities in an unequal world // Tertiary Education & Management. 2004. Vol. 10, No. 1. P. 3–25. DOI: 10.1080/13583883.2004.9967114. (accessed January 22, 2025)
Arnold E. Intellectual capital reporting for universities: conceptual background and application for Austrian universities// Research Evaluation. 2004. Vol. 13, No. 1. P. 129-140. DOI: 10.3152/147154404781776464 (accessed January 22, 2025)
Bass B. M., Riggio R. E. Transformational leadership. 2nd ed. Psychology Press, 2006. DOI: 10.4324/9781410617095 (accessed January 22, 2025)
Bercovitz J., Feldman M. Academic entrepreneurs: Organizational change at the individual level // Organization Science. 2008. Vol. 19, No. 1. P. 69–89. DOI: 10.1287/orsc.1070.0295. (accessed January 22, 2025)
Bozeman B., Boardman C. Research collaboration and team science: A review of current literature and recommendations for future research. Springer, 2014. DOI: 10.1007/978-3-319-06468-0. (accessed January 22, 2025)
Deci E. L., Ryan R. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer Science & Business Media, 1985. Retrieved from: https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4899-2271-7 (accessed January 22, 2025)
Dweck C. S. Mindset: The new psychology of success. Random House, 2006. Retrieved from: https://adrvantage.com/wp-content/uploads/2023/02/Mindset-The-New-Psychology-of-Success-Dweck.pdf . (accessed January 22, 2025)
Eagly A. H., Carli L. L. Through the labyrinth: The truth about how women become leaders. Harvard Business Press, 2007. Retrieved from: https://books.google.co.th/books/about/Through_the_Labyrinth.html?id=b2kf_B_4f0kC&redir_esc=y (accessed January 27, 2025)
Lillian T. Eby., Tammy D. Allen. Does mentoring matter? A multidisciplinary meta-analysis comparing mentored and non-mentored individuals// Journal of Vocational Behavior. 2008. Vol. 72, No. 2. P. 254–267. DOI: 10.1016/j.jvb.2007.04.005. (accessed January 27, 2025)
Etzkowitz H., Leydesdorff L. The dynamics of innovation: From National Systems and "Mode 2" to a triple helix of university-industry-government relations // Research Policy. 2000. Vol. 29, No. 2. P. 109–123. DOI: 10.1016/S0048-7333(99)00055-4. (accessed January 27, 2025)
Falk-Krzesinski H. J. Mapping a research agenda for the science of team science // Research Evaluation. 2011. Vol. 20, No. 2. P. 145–158. DOI: 10.3152/095820211X12941371876580. (accessed February 7, 2025)
Fecher B., Friesike S. Open science: One term, five schools of thought // Opening science / Ed. S. Bartling, S. Friesike. Springer, 2014. P. 17–47. Retrieved from: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-00026-8_2 (accessed February 6, 2025)
Feynman R. P. The meaning of it all: Thoughts of a citizen-scientist. Perseus Publishing, 1998. Retrieved from: https://antilogicalism.com/wp-content/uploads/2018/11/meaning-of-it-all.pdf (accessed February 7, 2025)
Freeman R. B., Huang W. Collaborating with people like me: Ethnic co-authorship within the US // Journal of Labor Economics. 2015. Vol. 33, No. S1. P. S289–S318. DOI: 10.1086/678973. (accessed February 6, 2025)
Gibbons M. The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. Sage, 1994. DOI: 10.4135/9781446221853
Harvard Catalyst. Mentorship in clinical and translational research: Mentorship and trainings. Retrieved from: https://catalyst.harvard.edu/mentorship-in-clinical-and-translational-research/mentorship-and-trainings/ (accessed February 7, 2025)
Kenney M. Understanding Silicon Valley: The anatomy of an entrepreneurial region. Stanford University Press, 2000. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/37702342_Understanding_Silicon_Valley_The_Anatomy_of_an_Entrepreneurial_Region (accessed February 7, 2025)
Kram K. E. Mentoring at work: Developmental relationships in organizational life. Scott, Foresman & Co., 1985. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/232463073_Mentoring_at_Work_Developmental_Relationships_in_Organisational_Life (accessed January 25, 2025)
Kotter J. P. Leading change. Harvard Business Review Press, 2012. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/279179997_Leading_Change (accessed January 27, 2025)
National Science Foundation. The power of mentoring: NSF Research Traineeship program. Retrieved https://www.nsf.gov/funding/initiatives/nrt/power-mentoring-nsf-research-traineeship-program from: (accessed February 7, 2025)
Resnik D. B. The ethics of science: An introduction. Routledge, 2007. Retrieved from: https://courses.smp.uq.edu.au/STAT1201/2010a/lectures/readings/Ethics_of_Science.pdf (accessed January 27, 2025)
Saxenian A. Regional advantage: Culture and competition in Silicon Valley and Route 128. Harvard University Press, 1994. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/144358 (accessed January 27, 2025)
Shamoo A. E., Resnik D. B. Responsible conduct of research. 3ed ed. Oxford University Press, Retrieved from: https://www.researchgate.net/profile/David-Resnik-2/publication/233745581_Responsible_Conduct_of_Research/links/5e80987692851caef4a96c37/Responsible-Conduct-of-Research.pdf 2014. (accessed January 29, 2025)
Shavinina L. V. The Routledge international handbook of innovation education. Routledge, 2013.Retrieved from: https://www.semanticscholar.org/paper/The-Routledge-International-Handbook-of-Innovation-Shavinina/6ca015e9a6aeb8f4472e03af289c56f3f4c9355d (accessed January 27, 2025)
Vroom V. H., Jago A. G. The role of the situation in leadership // American Psychologist. 2007. Vol. 62, No. 1. P. 17–24. DOI: 10.1037/0003-066X.62.1.17. (accessed January 25, 2025)
Yukl G. Leadership in organizations. 8th ed. Pearson Education, 2013. Retrieved from: https://nibmehub.com/opac-service/pdf/read/Leadership%20in%20Organizations%20by%20Gary%20Yukl.pdf (accessed January 27, 2025)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.