РОЗРОБЛЕННЯ ПРОГРАМИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРО-МОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА В ПОСТІНДУСТРІАЛЬНУ ЕПОХУ
Анотація
Стаття присвячена специфіці розроблення програми підвищення конкурентоспроможності підприємства за постіндустріальних умов і розкриттю сфер використання цифрового інструментарію при реалізації зазначеної програми. В роботі проведена поетапна декомпозиція процесу розроблення програми підвищення конкурентоспроможності з акцентуванням на використанні цифрового інструментарію. Визначено зміст і перспективи мережевих форм організації команд для виконання програм і наведено успішні приклади їх застосування. Охарактеризовано негативний досвід реалізації програм підвищення конкурентоспроможності продуктів корпорацій Apple і Samsung у 2024 році. Продемонстровано, що функціонал штучного інтелекту та використання мережевих організаційних структур стануть у нагоді на відповідних етапах розробки та реалізації програм підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств.
Посилання
Rubio-Andrés M. et al. How to improve market performance through competitive strategy and innovation in entrepreneurial SMEs. International Entrepreneurship and Management Journal. 2024. №20. Pp. 1677–1706. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-024-00947-9
Bridges M. 30 Case Studies Exploring Competitive Analysis & Strategy Oct 24, 2024. URL: https://mark-bridges.medium.com/30-case-studies-exploring-competitive-analysis-strategy-66c9e6b52066 (дата звернення: 04.12.2024).
Ren C., Lin X. Digital transformation, competitive strategy choices and firm value: evidence from China. Industrial Management & Data Systems. 2023. Vol. 124. №4. Pp. 1656-1676. DOI: https://doi.org/10.1108/IMDS-03-2023-0172
Піжук О.І. Штучний інтелект як один із ключових драйверів цифрової трансформації економіки. Економіка, управління та адміністрування. 2019. № 3 (89). С. 41–46. DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2019-3(89)-41-46
Гринчук Ю.С., Вихор М.В., Шемігон О.І. Програми підвищення конкурентоспроможності у системі стратегічного управління організаціями Агросвіт. 2019. № 7. С. 3–9. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.7.3
Дикань В.Л., Коковіхіна О.О. Розробка та реалізація програми підвищення конкурентоспроможності вагоноремонтного підприємства. Вісник економіки транспорту і промисловості, 2009. № 28, с. 131–136.
Житкевич О.В., Азарова А.О. Побудова комплексної цільової програми підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Бізнес Інформ, 2015. №4 (447), 99-104.
Pappas I.O. et al. Big data and business analytics ecosystems: paving the way towards digital transformation and sustainable societies. Information Systems and e-Business Management. 2018. Volume 16, Pp. 479–491. DOI: https://doi.org/10.1007/s10257-018-0377-z
Losheniuk, I. et al. The future of virtual reality in marketing and advertising: benefits and challenges for business. Futurity Economics & Law. 2023. 3(3). 173–186. DOI: https://doi.org/10.57125/FEL.2023.09.25.10
Shumilo Y. Artificial intelligence tools for managing the behavior of economic agents in marketing activities. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism. 2022. №15. Pp. 60-66. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-15-07
Галяпа В. Цифровий маркетинг у епоху штучного інтелекту: сучасне і майбутнє інструментів штучного інтелекту та їх вплив на маркетингові стратегії бізнесів. Development Service Industry Management. 2024. № 3. C. 46–51. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-7(7)
Береговенко Д.В., Пащук Л.В. Використання штучного інтелекту в стратегії просування товарів на глобальному ринку. Actual problems of economics, 2024. № 6 (276). С. 210–216. DОІ: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-276-210-216
Atsmon Y. Artificial intelligence in strategy. McKinsey & Company, 2023. January 11. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/strategy-and-corporate-finance/our-insights/artificial-intelligence-in-strategy (дата звернення: 04.12.2024).
Budhwar P. et al. Human resource management in the age of generative artificial intelligence: Perspectives and research directions on ChatGPT. Human Resource Management Journal. 2023. Vol. 33. Issue 3. Pp. 606–659. DOI: https://doi.org/10.1111/1748-8583.12524
Menzies J., Sabert B., Hassan R., Mensah P. K. Artificial intelligence for international business: Its use, challenges, and suggestions for future research and practice. Thunderbird International Business Review. 2024. Volume 66. Issue 2. P. 185–200. DOI: https://doi.org/10.1002/tie.22370
Ratten V. et al. Learning from artificial intelligence researchers about international business implications. Thunderbird International Business Review. 2024. Volume 66, Issue 2, P. 211–219. DOI: https://doi.org/10.1002/tie.22374
Bombalier, J. The Competitive Advantage of Using AI in Business. Florida International University. 2024. Url: https://business.fiu.edu/academics/graduate/insights/posts/competitive-advantage-of-using-ai-in-business.html (дата звернення: 04.12.2024).
Управління конкурентоспроможністю підприємства: навч. посіб. / Клименко С. М. та ін. Вид. 2-ге, без змін. 2009. Київ : КНЕУ, 515 с.
Барабась, Д., Ільницький, Д., Андрусик, В. Штучний інтелект в системі детермінант конкурентоспроможності сучасного бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки, 2024. Том 336. № 6. С. 454-460. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-336-70
Forbes. The World's Most Innovative Companies. 2024 URL: https://www.forbes.com/innovative-companies/list/#tab:rank
Zeiler W., Stigter M., Verma S. ServiceNow Gen AI: An introduction. ServiceNow. 2023. December 29. URL: https://www.servicenow.com/community/intelligence-ml-articles/servicenow-gen-ai-an-introduction/ta-p/2776240 (дата звернення: 04.12.2024).
Ткаченко В.В. Використання технологій ШІ в управлінні підприємством на прикладі ТНК. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 16. С. 248–255. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.16.248
Додонов О.Г., Кузьмичов А.І. Мережеві організаційні структури управління. Моделювання та візуалізація засобами Excel. Київ: Ліра-К, 2021. 264 с.
HM Group. Annual and Sustainability Report 2023. 2024. March 21. URL: https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2024/03/HM-Group-Annual-and-Sustainability-Report-2023.pdf (дата звернення: 04.12.2024).
Fraser G. Apple urged to axe AI feature after false headline. BBC. 2024. December 19. URL: https://www.bbc.com/news/articles/cx2v778x85yo (дата звернення: 20.12.2024).
Mahipal A. iPhone vs. Samsung AI Survey: AI Features Fall Short: 73% of iPhone Users and 87% of Samsung Users Say They Add Little or No Value. Sellcell. December 16, 2024. URL: https://www.sellcell.com/blog/iphone-vs-samsung-ai-survey (дата звернення: 04.12.2024).
Rubio-Andrés, M. et al. (2024). How to improve market performance through competitive strategy and innovation in entrepreneurial SMEs. International Entrepreneurship and Management Journal, 20, 1677–1706. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-024-00947-9
Bridges, M. (2024). 30 Case Studies Exploring Competitive Analysis & Strategy Oct 24. https://mark-bridges.medium.com/30-case-studies-exploring-competitive-analysis-strategy-66c9e6b52066
Ren, C., Lin, X. (2024). Digital transformation, competitive strategy choices and firm value: evidence from China. Industrial Management & Data Systems, Vol. 124 No. 4, pp. 1656-1676. DOI: https://doi.org/10.1108/IMDS-03-2023-0172
Pizhuk, O.I. (2019). Shtuchnyi intelekt yak odyn iz kliuchovykh draiveriv tsyfrovoi transformatsii ekonomiky. [Artificial intelligence as one of the key drivers of the digital transformation of the economy]. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia – Economics, management and administration, 3(89): 41–46. DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2019-3(89)-41-46 [in Ukrainian].
Hrynchuk Yu.S., Vykhor M.V., Shemihon O.I. (2019). Prohramy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti u systemi stratehichnoho upravlinnia orhanizatsiiamy [Competitiveness improvement programs in the strategic management system of organizations]. Agrosvit, No.7. 3–9. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.7.3 [in Ukrainian].
Dykan V.L., Kokovikhina O.O. (2009). Rozrobka ta realizatsiia prohramy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti vahonoremontnoho pidpryiemstva [Development and implementation of the program to increase the competitiveness of the wagon repair enterprise]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Transport and Industry Economy, No.28, 131–136. [in Ukrainian].
Zhytkevych O.V., & Azarova A.O. (2015). Pobudova kompleksnoi tsilovoi prohramy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti vitchyznianykh pidpryiemstv [Construction of a comprehensive target program for increasing the competitiveness of domestic enterprises]. Business Inform, 4(447), 99-104. [in Ukrainian].
Pappas, I.O. et al. (2018). Big data and business analytics ecosystems: paving the way towards digital transformation and sustainable societies. Information Systems and e-Business Management. Volume 16, 479–491. DOI: https://doi.org/10.1007/s10257-018-0377-z
Losheniuk, I. et al. (2023). The future of virtual reality in marketing and advertising: benefits and challenges for business. Futurity Economics & Law, 3(3), 173–186. DOI: https://doi.org/10.57125/FEL.2023.09.25.10
Shumilo, Y. (2022). Аrtificial intelligence tools for managing the behavior of economic agents in marketing activities. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (15), 60-66. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-15-07
Haliapa, V. (2024). Tsyfrovyi marketynh u epokhu shtuchnoho intelektu: suchasne i maibutnie instrumentiv shtuchnoho intelektu ta yikh vplyv na marketynhovi stratehii biznesiv [Digital marketing in the age of artificial intelligence: the present and future of artificial intelligence tools and their impact on business marketing strategies]. Development Service Industry Management, (3), 46–51. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-7(7) [in Ukrainian].
Berehovenko, D.V., Pashchuk, L.V. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v stratehii prosuvannia tovariv na hlobalnomu rynku. [Artificial intelligence using in product promotion strategy on the global market]. Actual problems of economics, 6(276), 210–216. DОІ: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-276-210-216 [in Ukrainian].
Atsmon, Y. (2023) Artificial intelligence in strategy. McKinsey & Company, January 11, URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/strategy-and-corporate-finance/our-insights/artificial-intelligence-in-strategy (accessed December 4, 2024).
Budhwar, P. et al. (2023). Human resource management in the age of generative artificial intelligence: Perspectives and research directions on ChatGPT. Human Resource Management Journal, 33 (3), 606–659. DOI: https://doi.org/10.1111/1748-8583.12524
Menzies, J., Sabert, B., Hassan, R., Mensah, P.K. (2024). Artificial intelligence for international business: Its use, challenges, and suggestions for future research and practice. Thunderbird International Business Review, 66 (2), 185–200. DOI: https://doi.org/10.1002/tie.22370
Ratten, V. et al. (2024). Learning from artificial intelligence researchers about international business implications. Thunderbird International Business Review, 66 (2), 211–219. DOI: https://doi.org/10.1002/tie.22374
Bombalier, J. (2024). The Competitive Advantage of Using AI in Business. Florida International University. Url: https://business.fiu.edu/academics/graduate/insights/posts/competitive-advantage-of-using-ai-in-business.html (accessed December 4, 2024).
Klymenko, S.M. et al. (2009) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva. [Management of the enterprise competitiveness]. tutorial. 2nd edition, without changes. Kyiv : KNEU, 515 р. [in Ukrainian].
Barabas, D., Ilnytskyi, D., Andrusyk, V. (2024). Shtuchnyi intelekt v systemi determinant konkurentospromozhnosti suchasnoho biznesu [Artificial Intelligence in the System of Determinants of Modern Business Competitiveness]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 336(6), 454-460. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-336-70 [in Ukrainian].
Forbes (2024). The World's Most Innovative Companies. URL: https://www.forbes.com/innovative-companies/list/#tab:rank (accessed December 4, 2024).
Zeiler, W., Stigter, M., Verma, S. (2023). ServiceNow Gen AI: An introduction. ServiceNow. December 29. URL: https://www.servicenow.com/community/intelligence-ml-articles/servicenow-gen-ai-an-introduction/ta-p/2776240 (accessed December 4, 2024).
Tkachenko, V.V. (2024). Vykorystannia tekhnolohii ShI v upravlinni pidpryiemstvom na prykladi TNK. [The use of AI technologies in enterprise management on the example of a multinational corporation]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 16, 248–255. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.16.248 [in Ukrainian].
Dodonov O.H., & Kuzmychov A.I. (2021). Merezhevi orhanizatsiini struktury upravlinnia. Modeliuvannia ta vizualizatsiia zasobamy Excel [Network organizational management structures. Modeling and visualization using Excel]. Kyiv : Lira-K, 264 с. [in Ukrainian].
HM Group. (2024). Annual and Sustainability Report 2023. March 21. URL: https://hmgroup.com/wp-content/uploads/2024/03/HM-Group-Annual-and-Sustainability-Report-2023.pdf (accessed December 4, 2024).
Fraser, G. (2024). Apple urged to axe AI feature after false headline. BBC. December 19. URL: https://www.bbc.com/news/articles/cx2v778x85yo (accessed December 20, 2024).
Mahipal, A. (2024). iPhone vs. Samsung AI Survey: AI Features Fall Short: 73% of iPhone Users and 87% of Samsung Users Say They Add Little or No Value. Sellcell. December 16. URL: https://www.sellcell.com/blog/iphone-vs-samsung-ai-survey (accessed December 20, 2024).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.