ТРАНСФОРМАЦІЯ СУТНІСНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

Ключові слова: електронний бізнес, електронна комерція, інновації, електронні покупки, історія, еволюція

Анотація

У статті розглянуто еволюцію електронної комерції від її зародження до сучасних інновацій, таких як штучний інтелект, блокчейн, доповнена реальність та омніканальні стратегії. Проаналізовано ключові моменти розвитку, включаючи впровадження електронного обміну даними (EDI) у 1960-х роках, телепокупки у 1970-х, мобільну революцію 2000-х та інтеграцію онлайн і офлайн середовищ у 2010-х. Окрему увагу приділено впливу глобальних криз, зокрема пандемії COVID-19, яка значно прискорила цифрову трансформацію, змінила бізнес-моделі та сприяла росту онлайн-торгівлі. У роботі наголошено на зростанні значення персоналізації, інтеграції технологій та зміні споживацької поведінки, які формують майбутнє електронної комерції, забезпечуючи її адаптивність до сучасних викликів глобальної економіки.

Посилання

Макарова М. В. Ефективність застосування мережних технологій в компаніях : монографія. Полтава : РВВ ПУСКУ, 2008. 186 с.

Murphy, A. Think in Decades, Not Years. Ant Murphy, 2023.

Turban, E., King, D., Lee, J., Liang, T.-P., Turban, D. C. E-Commerce: Managerial and Social Network Perspectives. Springer International Publishing, 2015.

Aldrich, M. Teleshopping Concept. Archives of the History of Digital Commerce, 1979.

Nadella, S. "We have seen two years' worth of digital transformation in two months", 2020.

Laudon, K. C., Traver, C. G. E-Commerce 2019: Business, Technology, Society. Pearson Education, 2019.

Kshetri, N. The Role of Blockchain in Strengthening Cybersecurity and Protecting Privacy. Telecommunications Policy, 41(10), 1027-1038, 2017.

Zhou, W., Simpson, E., Shroff, R. T. Understanding the Intention to Continue Mobile Shopping Usage. Industrial Management & Data Systems, 120(2), 283-300, 2020.

Clarke, I. New Value Propositions for M-Commerce. Journal of Business Strategies, 18(2), 133-148, 2001.

Lee, I. Artificial Intelligence in E-Commerce: Myth or Reality? International Journal of E-Commerce, 22(3), 456-488, 2018.

Grewal, D., Bart, Y., Spann, M., Zubcsek, P. P. Mobile Advertising: Concept and Research Agenda. Journal of Interactive Marketing, 34, 3-14, 2016.

Morgan, A. J., Inman, J. J. Multichannel Retailing: Blending Online and Offline Environments. Global Retailing, 1-9, 2021.

Згурська O.М. Сучасні тренди розвитку електронної комерції в умовах діджиталізації суспільства, 33-36, 2023.

Дудко, П. І. Електронна комерція як фактор інноваційного розвитку підприємств, 103-114, 2019.

Makarova M.V. (2008) Efektyvnist zastosuvannya merezhnykh tekhnolohii v kompaniyakh [Efficiency of network technologies in companies]. monohrafiya [a monograph]. Poltava: RVV PUSKU. 186 p. (in Ukrainian).

Murphy, A. (2023). Think in Decades, Not Years. Ant Murphy.

Turban, E., King, D., Lee, J., Liang, T.-P., Turban, D. C. (2015). Elektronna komertsiya: Perspektyva menedzhmentu ta sotsialʹnykh merezh [E-commerce: Management and Social Network Perspective]. Springer International Publishing. (in Ukrainian).

Aldrich, M. (1979). Teleshopping Concept. Arkivy istorii tsyfrovoho komertsiynoho svitu [Archives of the history of digital commerce].

Nadella, S. (2020). "We have seen two years' worth of digital transformation in two months".

Laudon, K. C., Traver, C. G. (2019). Elektronna komertsiya 2019: Biznes, Tekhnolohiyi, Suspilstvo [E-commerce 2019: Business, Technology, Society]. Pearson Education. (in Ukrainian).

Kshetri, N. (2017). Rolʹ blokcheynu u zmitsnenni kiberbezpeky ta zakhysti pryvatnosti [The role of blockchain in strengthening cybersecurity and protecting privacy]. Polityka Telekomunikatsiy, 41(10), 1027-1038.

Zhou, W., Simpson, E., Shroff, R. T. (2020). Rozuminnya Namiru Prodozhennya Vykorystannya Mobil`nyx Pokupciv [Understanding the Intention of Continued Mobile Shopper Usage]. Promyslove Upravlinnya ta Systemy Dannykh, 120(2), 283-300.

Clarke, I. (2001). Novi Tsinnisni Propozytsiyi dlya M-komertsiyi [New Value Propositions for M-commerce]. Zhurnal Biznes Stratehiy, 18(2), 133-148.

Lee, I. (2018). Shtuchnyy Intelect u Elektronniy Komertsiyi: Mif chy Realʹnistʹ? [Artificial Intelligence in E-Commerce: Myth or Reality?]. Mizhnarodnyy Zhurnal Elektronnoyi Komertsiyi, 22(3), 456-488.

Grewal, D., Bart, Y., Spann, M., Zubcsek, P. P. (2016). Mobilna Reklama: Kontseptsiya ta Doslidnytsʹka Prohrama [Mobile Advertising: Concept and Research Program]. Zhurnal Interaktyvnoho Marketynhu, 34, 3-14.

Morgan, A. J., Inman, J. J. (2021). Multykanalʹnyy Rytaylinh: Poiednannya Onlayn i Oflayn Seredovyshch [Multichannel Retailing: Blending Online and Offline Environments]. Hlobalʹnyy Rytaylinh, 1-9.

Zghurska O. M. Suchasni trendy rozvytku elektronnoi komertsii v umovakh didzhytalizatsii suspilstva [Modern Trends in the Development of E-commerce in the Context of Digitalization of Society]. 33–36, 2023.

Dudko P. I. Elektronna komertsiya yak faktor innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv [E-commerce as a Factor of Innovative Development of Enterprises]. 103–114, 2019.

Переглядів статті: 2
Завантажень PDF: 1
Опубліковано
2024-10-28
Як цитувати
Капітанюк, Е. (2024). ТРАНСФОРМАЦІЯ СУТНІСНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ. Економіка та суспільство, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-109
Розділ
ФІНАНСИ, БАНКІВСЬКА СПРАВА ТА СТРАХУВАННЯ