МЕХАНІЗМИ ТА МОДЕЛІ ВИХОДУ НА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ РИНОК ОСВІТНІХ ПОСЛУГ. ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ
Анотація
Наукова стаття присвячена питанням механізмів та моделей виходу на європейський ринок освітніх послуг та перспективам розвитку таких послуг. У статті зазначено, що українська сфера освітніх послуг може бути ефективною у разі оновлення освіти з урахуванням актуальних світових тенденцій розвитку освіти у широкому соціально-економічному контексті. Досліджено, що соціально-економічна динаміка та цивілізаційне майбутнє України залежить від розвитку освіти та економіки знань, тож вивчення та узагальнення характерних ознак та особливостей, механізмів формування системи економіки знань, а також її впливу на суспільне виробництво, враховуючи процеси глобалізації, є дуже важливим. Визначено, що підготовка кадрів, забезпечення політичної і соціальній стабільності, розвиток інститутів цивільного суспільства та зміцнення безпеки громадян і держави є результатом ефективної та добре організованої освіти на нормативному та фінансовому рівні як в державі, так і за її межами. Зроблено проміжний висновок, що освіта займає особливе місце в економіці країни, вона повинна постійно моніторитись, її ефективність має оцінюватись, а рост спрямовуватись на державному стратегічному рівні, а розвиток інтелектуального потенціалу – це продукт системи освіти, що нарощує нові знання, забезпечує інноваційно-технологічне вдосконалення виробництва, забезпечує економічне зростання. Проаналізовано, що функціями освіти є відтворення людського потенціалу національної економіки; розвиток людського потенціалу, прискорення соціально-економічного розвитку суспільства; а ринок освітніх послуг – це величезний сектор, що стрімко розвивається та охоплює широкий спектр пропозицій у визначеній сфері. У науковій статті визначено, що механізмом, який стимулюватиме розвиток ринку освітніх послуг у найближчому майбутньому, є зростання кількості студентів у вищих навчальних закладах. Констатовано попит на підвищення цифрової грамотності, адже зважаючи на швидкі темпи технологічних змін, роботодавці все частіше шукають працівників із відповідними навичками, аби на гідному рівні конкурувати на ринку праці. Підсумовано, що кількість віртуальних шкіл підвищується та диктує нові правила на ринку освітніх послуг, тож зусилля держави мають бути зосереджені на підвищення якості освіти, забезпечення відповідності освітніх послуг вимогам міжнародних ринків.
Посилання
Біліченко С.П. Якість вищої освіти в Україні – наближення до Європейських стандартів / Проблеми та перспективи розвитку національних економік в сучасних умовах. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Збірник наукових праць. – м. Вінниця, 9 квітня 2013 р. Тернопіль: Крок. 2013. C. 55–57.
Варналій З.С. Роль економіки знань у розвитку національної інноваційної системи. Наука і бізнес. Економіка знань. І міжн. наук.-практ. форум. Тези доповідей форума. Дніпро, 2015. С. 60–65.
Shmidt S. Major Education Industry Trends to Watch in 2024. URL: https://blog.marketresearch.com/4-major-education-industry-trends-to-watch
Educational Service Market Report 2024. URL: https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/educational-services-global-market-report
Seng A. G. Unpacking Singapore's knowledge economy: A case study of Singapore's education reforms. Asia Pacific Education Review, 2019, 20(2), 185–193. DOI: https://doi.org/10.1007/s12564-019-09582-6
Lee J. C.-K. Educational reforms in Singapore to meet the challenges of the future. International Journal of Educational Development, 2018, 58, 24–32. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.08.007
OECD. PISA 2018 results (Volume I): What students know and can do. 2018. URL: https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results-volume-i-5f07c753-en.htm
Muralidharan K., Singh A. Improving public education in developing countries: Evidence, knowledge gaps, and policy implications. Journal of Economic Perspectives, 2018, 34(3), 39–64. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.34.3.39
Mungai D., Koseki K. Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for implementing Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable education and promote lifelong learning opportunities for all. Kenya Country Report. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366198
Government of Kenya. Digital Literacy Program. URL: https://www.dlp.co.ke/
Холявко Н. І. Фінансові аспекти впливу сектору вищої освіти на процеси формування інформаційної економіки. Фінансові дослідження. 2017. № 1 (2). С. 84–90.
Бандур С.І. Система пріоритетів державної політики зайнятості в парадигмі формування інноваційної моделі розвитку економіки України. Ринок праці та зайнятість населення. 2008. № 1. С. 10–15.
Bilichenko S.P. (2013) Yakist vyshchoi osvity v Ukraini – nablyzhennia do Yevropeiskykh standartiv [The quality of higher education in Ukraine is approaching European standards]. Problemy ta perspektyvy rozvytku natsionalnykh ekonomik v suchasnykh umovakh – Problems and prospects of the development of national economies in modern conditions. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu. Zbirnyk naukovykh prats. (Vinnytsia, 9 kvitnia 2013). Ternopil: Krok, 55–57. [in Ukrainian]
Varnalii Z.S. (2015) Rol ekonomiky znan u rozvytku natsionalnoi innovatsiinoi systemy [The role of the knowledge economy in the development of the national innovation system]. Nauka i biznes. Ekonomika znan – Science and business. Economy of knowledge. I mizhn. nauk.-prakt. forum. Tezy dopovidei foruma. Dnipro, 60–65. [in Ukrainian]
Shmidt S. (2024) Major Education Industry Trends to Watch in 2024. Available at: https://blog.marketresearch.com/4-major-education-industry-trends-to-watch
Educational Service Market Report (2024). Available at: https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/educational-services-global-market-report
Seng A. G. (2019) Unpacking Singapores knowledge economy: A case study of Singapores education reforms. Asia Pacific Education Review, 20(2), 185–193. DOI: https://doi.org/10.1007/s12564-019-09582-6
Lee J. C.-K. (2018) Educational reforms in Singapore to meet the challenges of the future. International Journal of Educational Development, 58, 24–32. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.08.007
OECD. PISA 2018 results (2018). What students know and can do. Available at: https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results-volume-i-5f07c753-en.htm
Muralidharan K., Singh A. (2018) Improving public education in developing countries: Evidence, knowledge gaps, and policy implications. Journal of Economic Perspectives, 34(3), 39–64. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.34.3.39
Mungai D., Koseki K. Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for implementing Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable education and promote lifelong learning opportunities for all. Kenya Country Report. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366198
Government of Kenya. Digital Literacy Program. Available at: https://www.dlp.co.ke/
Kholiavko N.I. (2017) Finansovi aspekty vplyvu sektoru vyshchoi osvity na protsesy formuvannia informatsiinoi ekonomiky [Financial aspects of the influence of the higher education sector on the processes of formation of the information economy]. Finansovi doslidzhennia – Financial research, 1 (2), 84–90. [in Ukrainian]
Bandur S.I. (2008) Systema priorytetiv derzhavnoi pol ityky zainiatosti v paradyhmi formuvannia innovatsiinoi modeli rozvytku ekonomiky Ukrainy [The system of priorities of the state employment policy in the paradigm of the formation of an innovative model of the development of the economy of Ukraine]. Rynok pratsi ta zainiatist naselennia – Labor market and population employment, 1, 10–15. [in Ukrainian]
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.