LOGISTICS SERVICE AS A COMPLEX OF COMBINED SERVICES

  • Viktoriia Yankovska The Kharkiv Institute of the Private Joint Stock Company "Higher education institution "The Interregional Academy of Personnel Management " https://orcid.org/0000-0003-2588-3156
  • Ivan Kononov The Kharkiv Institute of the Private Joint Stock Company "Higher education institution "The Interregional Academy of Personnel Management " https://orcid.org/0000-0002-6627-9986
  • Sergii Iankovskyi The Kharkiv Institute of the Private Joint Stock Company "Higher education institution "The Interregional Academy of Personnel Management " https://orcid.org/0009-0005-2600-9008
Keywords: logistics service, logistics, management, enterprise management, enterprise

Abstract

The article is devoted to revealing the essence of the concept of "logistics service" as a complex of combined services. Theoretical approaches to the definition of the concept from the point of view of different authors are analyzed; the main issue solved by logistics in the process of providing services to consumers is investigated - determining the optimal ratio between service costs and achieving the effect from it; identified logistics service objects; the concept of "logistics service" as a field of scientific research was elaborated; the main tasks of integrated logistics service and further prospects for development are defined. Logistics service as a field of scientific research is a fairly new direction. Studies show that in the modern conditions of development, issues of logistics service organization are considered rather limited or not considered at all. The main reason is the lack of full-fledged theoretical and methodological studies in the field of logistics service organization, capable of motivating the management of the company to take active actions in this direction, especially since the need for such an organization in terms of customer orientation has already been proven. In the scientific literature, the concept of "logistics service" is not considered in sufficient detail, the issues related to it remain unresolved, do not have an unambiguous interpretation and require justification. Meanwhile, this concept is key in the system of promoting the product to the market, the effectiveness of its sales, and the competitiveness of the enterprise in general depends on the level of logistics service. High-quality logistics service is an integral part of logistics; it is a very important part of the process of product promotion on the market, which makes it possible to more rationally manage all processes of trade organizations and is a scientific and practical tool for interaction between business organizations. Therefore, solving the issues of forming a logistics service helps enterprises to systematize the process, to establish a relationship between the enterprise and the service departments. It has been proven that the following are promising directions for the development of logistics services in Ukraine: the development of multimodal transportation, the introduction of new technologies, the development of logistics parks, and the growth of e-commerce.

References

Мельникова К.В. Теоретичні принципи логістичного обслуговування споживачів. Видавничий дім "Гельветика". Економіка і суспільство. 2017. Випуск 8. С. 309–312. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/8_ukr/55.pdf (дата звернення: 07.05.2024).

Логістичний сервіс: сутність та особливості. URL: https://podillyanews.com/blogs/logistychnyj-servis-sutnist-ta-osoblyvosti/ (дата звернення: 07.05.2024).

Дудар Т. Г., Волошин Р. В. Основи логістики. Навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2012. 176 с.

Пономарьова Ю. В. Логістика: Навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2003. 192 с.

Christopher M. (2022) Logistics and Supply Chain Management URL: https://www.ascdegreecollege.ac.in/wp-content/uploads/2020/12/Logistics_and_Supply_Chain_Management.pdf (Аccessed May 09, 2024).

Резнік Н.П., Півень А.В., Волошина О.П. Особливості логістичного сервісу. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 3. С. 304–309.

Зубар Н. М., Григорак М. Ю. Логістика у ресторанному господарстві: навч. посіб. Київ: Центр навчальної літератури, 2010. 312 с. URL: http://b-ko.com/book_146.html (дата звернення: 08.05.2024).

Council of Logistics Management (2024) URL: https://scmedu.org/clm/ (Аccessed May 09, 2024).

Левковець П. Р. та ін. Системні аспекти вдосконалення логістичного сервісу. Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету ім. М. Остроградського. 2008. Вип. 5 (58). Ч. 2. С. 108–111.

Крикавський Є. В., Чухрай Н. І., Чорнописька Н. В. Логістика: компендіум і практикум: навчальний посібник Київ: Кондор, 2006. 340 с.

Карпунь О. В. Управління якістю пасажирського сервісу в аеропорту. Логістичні концепції розвитку аеропортів / за заг. ред. М. Ю. Григорак. Київ: НАУ, 2017. С. 312–378.

Криворучко О. М. Поняття «логістичний сервіс» і «логістичне обслуговування». Економіка транспортного комплексу. 2019. Випуск 33. С. 31–44.

Льовкін Р.Р. Комерційна логістика: навчальний посібник. Київ: «Директ-Медіа». 2018. 205 с.

Гайдабрус Н.В. Аналіз сервісу як складової логістичного забезпечення інноваційної діяльності підприємства. Проблеми науки. 2013. № 2(146). С. 37–44.

Heskett, J. L.; N. A. Glaskowsky, Jr., and R. M. Ivie (1973), Business Logistics, 2. ed. (New York: The Ronald Press), pp.14-21.

Кучерова Я. (2014). Як ефективно організувати логістичний сервіс. Агробізнес сьогодні. 2014. 25 лютого. URL: http://agro-business.com.ua/agro/ekspertna-dumka/item/8174-iak-efektyvno-orhanizuvaty-lohistychnyi-servis.html (дата звернення: 09.05.2024).

Лазечко Х. Логістичний сервіс та його видова характеристика. Матеріали V Всеукраїнської студентської науково - технічної конференції «Природничі та гуманітарні науки. Актуальні питання» (Тернопіль, 19-20 квітня 2012 р.). Тернопіль, 2012. С. 58. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/123456789/13689/2/VseukrStud_20121v2_Lazechko_Kh-Lohistychnyi_servis_ta_yoho_58.pdf (дата звернення: 19.05.2024).

Melnykova K.V. (2017) Teoretychni pryntsypy lohistychnoho obsluhovuvannia spozhyvachiv [Theoretical principles of logistics customer service]. Vydavnychyi dim "Helvetyka". Ekonomika ta suspilstvo. vol. 8. рр. 309–312. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/8_ukr/55.pdf (Аccessed May 07, 2024).

Lohistychnyi servis: sutnist ta osoblyvosti [Logistics service: essence and features]. Available at: https://podillyanews.com/blogs/logistychnyj-servis-sutnist-ta-osoblyvosti/ (Аccessed May 07, 2024).

Dudar T. H., Voloshyn R. V. (2012) Osnovy lohistyky. Navchalnyi posibnyk. [Basics of logistics] K.: Tsentr uchbovoi literatury, 176 р. (in Ukrainian).

Ponomarova Yu. V. (2003) Lohistyka: Navchalnyi posibnyk. [Logistics] K.: Tsentr navchalnoi literatury, 192 p. (in Ukrainian).

Christopher M. (2022) Logistics and Supply Chain Management URL: https://www.ascdegreecollege.ac.in/wp-content/uploads/2020/12/Logistics_and_Supply_Chain_Management.pdf (Аccessed May 09, 2024).

Reznik N.P., Piven A.V., Voloshyna O.P. (2021) Osoblyvosti lohistychnoho servisu. [Features of logistics service]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. № 3. рр. 304-309.

Zubar N. M., Hryhorak M. Yu. (2010) Lohistyka u restorannomu hospodarstvi: navch. posib. [Logistics in the restaurant industry] Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 2010. 312 p. (in Ukrainian).

Council of Logistics Management (2024) Available at: https://scmedu.org/clm/ (Аccessed May 09, 2024).

Levkovets P. R. ta in. (2008) Systemni aspekty vdoskonalennia lohistychnoho servisu. [Systemic aspects of logistics service improvement] Visnyk Kremenchutskoho derzhavnoho politekhnichnoho universytetu im. M. Ostrohradskoho. vol. 5 (58). Ch. 2. pp. 108–111.

Krykavskyi Ye. V., Chukhrai N. I., Chornopyska N. V. (2006) Lohistyka [Logistics]: kompendium i praktykum: navchalnyi posibnyk Kyiv: Kondor, 340 p. (in Ukrainian).

Karpun O. V. (2017) Upravlinnia yakistiu pasazhyrskoho servisu v aeroportu. Lohistychni kontseptsii rozvytku aeroportiv [Managing the quality of passenger service at the airport. Logistic concepts of airport development] / za zah. red. M. Yu. Hryhorak. Kyiv: NAU, pp. 312–378. (in Ukrainian).

Kryvoruchko O. M. (2019) Poniattia «lohistychnyi servis» i «lohistychne obsluhovuvannia» [Concepts of "logistics service" and "logistics service"]. Ekonomika transportnoho kompleksu. vol. 33. pp. 31–44.

Lovkin R.R. (2018) Komertsiina lohistyka: navchalnyi posibnyk. [Commercial logistics: a study guide] Kyiv: «Dyrekt-Media». 205 p. (in Ukrainian).

Haidabrus N.V. (2013) Analiz servisu yak skladovoi lohistychnoho zabezpechennia innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstva. [Analysis of the service as a component of logistical support of the enterprise's innovative activity]. Problemy nauky. № 2(146). pp. 37–44.

Heskett, J. L.; N. A. Glaskowsky, Jr., and R. M. Ivie (1973), Business Logistics, 2. ed. (New York: The Ronald Press), pp.14–21.

Kucherova Ya. (2014) Yak efektyvno orhanizuvaty lohistychnyi servis. [How to effectively organize a logistics service] Ahrobiznes sohodni. Available at: http://agro-business.com.ua/agro/ekspertna-dumka/item/8174-iak-efektyvno-orhanizuvaty-lohistychnyi-servis.html (Аccessed May 09, 2024).

Lazechko Kh. (2012) Lohistychnyi servis ta yoho vydova kharakterystyka. [Logistics service and its characteristics.]. Materialy V Vseukrainskoi studentskoi naukovo - tekhnichnoi konferentsii «Pryrodnychi ta humanitarni nauky. Aktualni pytannia» (Ternopil, April 19nd - 20rd, 2012). Ternopil, p. 58. (in Ukrainian).

Article views: 29
PDF Downloads: 14
Published
2024-05-27
How to Cite
Yankovska, V., Kononov , I., & Iankovskyi, S. (2024). LOGISTICS SERVICE AS A COMPLEX OF COMBINED SERVICES. Economy and Society, (63). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-98
Section
MANAGEMENT